728 x 90

محکومیت رژیم ایران به پرداخت ۱۰۷میلیون دلار غرامت در دادگاه عالی انتاریو کانادا

هواپیمای سرنگون شده اوکراینی
هواپیمای سرنگون شده اوکراینی

در آستانه دومین سالگرد هدف قرار گرفتن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمایی اوکراین توسط موشکهای سپاه پاسداران، دادگاه عالی استان انتاریو کانادا طی حکمی اعلام کرد که ساقط شدن این هواپیما اقدامی تروریستی و عمدی بوده است.
دادگاهی در کانادا به ریاست ادوارد بلوبابا روز دوشنبه ۱۳دی طی حکمی اعلام کرد، شاکیان ثابت کردند که ساقط شدن هواپیمای اوکراینی عملی تروریستی بوده است.
این دادگاه بر اساس شکایت شش نفر از بازماندگان قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ برگزار شده بود که در آن رژیم ایران را به پرداخت ۱۰۷میلیون دلار غرامت به این افراد محکوم کرد.
ادوارد بلوبابا که ریاست این دادگاه را برعهده داشت اعلام کرد، بر اساس شواهد و ادله‌ای که توسط شاکیان و کارشناسان ارائه شده است، سرنگونی هواپیما توسط موشکهای سپاه پاسداران عامدانه بوده است.
متهمین این پرونده علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح و برخی مقامات ارشد نظامی مانند محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلامی فرمانده سپاه، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هستند.

بر اساس این حکم، گزارش وزیر وقت امنیت اجتماعی کانادا نیز نشان می‌دهد که ادعای رژیم ایران مبنی بر نقش خطای انسانی در سرنگونی این پرواز، درست نیست. دولت فدرال کانادا قرار است به‌زودی یافته‌های خود را در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر کند.
شایان یادآوری است که، پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸دی۱۳۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶سرنشین آن از جمله ۱۶۴ایرانی جان باختند و ۱۳۸قربانی این حادثه یا شهروند دوتابعیتی کانادا بودند یا اقامت دائم این کشور را داشتند.
رژیم ایران در دادگاه عالی انتاریو نماینده‌ای برای دفاع از خود تعیین نکرده بود و این حکم به‌صورت غیابی صادر شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97b407b0-69a2-4c53-a8e0-4acb5b1c9043"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات