728 x 90

محکومیت بین‌المللی اعدام زندانی شورشی شایان سعیدپور

اعدام در ایران
اعدام در ایران

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۲اردیبهشت ۹۹، طی بیانیه‌یی اعدام شایان سعیدپور را مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک دانست. در این بیانیه آمده است: اعدام این نوجوان در شرایطی است که وی هنگام ارتکاب جرم ۱۷ساله بود. اجرای حکم مرگ او و اعدام کردن نوجوانان با تعهدات بین‌المللی مطابق کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک مغایرت دارد. اتحادیه اروپا بر مخالفت قوی خود با اجرای مجازات اعدام در هر شرایطی تأکید مجدد می‌کند. ما به تلاش برای لغو مجازات اعدام در ایران ادامه خواهیم داد. (سایت اتحادیه اروپا ۲اردیبهشت ۹۹)

 

عفو بین‌الملل اعدام زندانی شورشی شایان سعیدپور توسط رژیم آخوندی را بیانگر بی‌اعتنایی این رژیم به حق حیات و اقدامی برای زهرچشم گرفتن از زندانیان سقز بعد از شورش ۸فروردین امسال دانست

عفو بین‌الملل نوشت:‌ اعدام شایان سعیدپور در ایران به‌خاطر جرمی که در کودکی انجام داده بود، دلیل دیگری بر عدم توجه کامل مقام‌های رژیم ایران به حق زندگی است. شایان سعیدپور هنگام دستگیری ۱۷ساله بود.او در میان دهها زندانی بود که در اوایل فروردین در بحبوحه اعتراضات و شورش‌ها به‌خاطر کوتاهی مقام‌های رژیم در رسیدگی مناسب به گسترش کرونا در زندانهای ایران، از زندان مرکزی سقز گریخت. وی ۱۵فروردین دوباره بازداشت شد. عفو بین‌الملل معتقد است اعدام شایان سعیدپور اقدامی تلافی‌جویانه توسط مقام‌های دادستانی رژیم به‌منظور ممانعت سایر زندانیان از تلاش برای فرار باشد.. (سایت عفو بین‌الملل ۲اردیبهشت ۹۹)

 

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران و آگنیس کالامارد(Agnes Callamard) گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدامهای خودسرانه اعلام کردند:‌ رژیم ایران با اعدام شایان سعیدپور بار دیگر قانون بین‌المللی حقوق‌بشر را نقض کرده است.

ما مکررا برای رژیم ایران روشن کرده‌ایم که «استفاده از مجازات اعدام برای نوجوانان اکیداً ممنوع است و اقدام به این‌گونه مجازاتها، نقض فاحش حق زندگی است».

گزارشگران ویژه ملل ‌متحد با اشاره به شورش زندان سقز در ۸فروردین امسال نسبت به سرنوشت سایر دستگیر ‌شدگان که ممکن است با خطر اعدام روبه‌رو شوند ابراز نگرانی کردند و گفتند: باور بر این است که اعدام آنها به‌خاطر شرکتشان در اعتراضات زندان، تسریع شده است. ما به‌شدت ناراحتیم که مقام‌های رژیم ایران به اعتراضات در زندان به‌خاطر نگرانی از شیوع کرونا واکنش نشان داده و به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان متوسل شده‌اند که منجر به اعدام فراقضایی می‌شود».

آنها خواستار توقف فوری تمامی مجازاتهای اعدام توسط رژیم آخوندی شدند. (سایت سازمان ملل ۲اردیبهشت ۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee937444-b07b-4032-a2b3-b24b7c710bde"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات