728 x 90

مجله نیوزویک فاش کرد:‌ جزئیات پرونده یکی از دلالآن قطعات موشکی برای رژیم که توسط آمریکا تحریم شد

گزارش مجله نیوزویک از تحریم یک دلال اسلحه چینی به خاطر فروش  قطعات موشکهای بالستیک به رژیم ایران
گزارش مجله نیوزویک از تحریم یک دلال اسلحه چینی به خاطر فروش قطعات موشکهای بالستیک به رژیم ایران

به‌دنبال اعمال تحریم‌های روز چهارشنبه اول خرداد۹۸ آمریکا علیه سازمان صنایع دفاعی رژیم و چندین شرکت و شهروند روسیه و چین به‌علت همکاری با برنامه موشکی رژیم ایران، مجله نیوزویک جزئیاتی از پرونده یکی از دلالآن تحریم شده را فاش کرد.

به گزارش مجله نیوزویک این فرد که تبعه چین است «کارل لی» نام دارد و با اسامی مستعار مختلف از جمله «لی فانگ وی» فعالیت می‌کند.

مجله نیوزویک نوشت: یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که می‌خواست ناشناس بماند به نیوزویک گفت: «کارل لی طیف کاملی از تمامی مواد مورد نیاز برای ساختن موشکهای بالستیک را در اختیار رژیم ایران قرار داده است. از سیستمهای هدایت کننده بسیار دقیق تا مواد لازم برای سوخت موشکها. او برای این کار از شرکتهای پوششی متعددی استفاده می‌کند».

نیوزویک افزود: «دونالد ترامپ برای تحریم این دلال تسلیحاتی چینی که مثل سایه عمل می‌کند و به شکل غیرقانونی قطعات پیشرفته موشکهای بالستیک را در اختیار رژیم ایران قرار داده است در واقع با یک تیر هم چین و هم رژیم ایران را هدف قرار داده است. تحریم‌ها علیه لی و شرکتهای متعدد پوششی متعلق به او روز چهارشنبه ۲۲ماه مه (اول خرداد) در روزنامه فدرال ریجیستر که روزنامه رسمی دولت آمریکا است اعلام شد».

مجله نیوزویک در مورد سابقه‌ این دلال تسلیحاتی می‌نویسد: «تحریم‌های اعلام شده در روز چهارشنبه آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی محسوب می‌شود که سه دولت اخیر آمریکا برای چندین سال به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های لی صورت داده‌اند. لی را به عبدالقادرخان تشبیه می‌کنند؛ یعنی کسی که از شروع دهه هفتاد میلادی کمک کرد تا رژیمهای ایران، کره شمالی و لیبی به سلاح اتمی دست پیدا کنند. در سال ۲۰۱۴میلادی وزارت دادگستری آمریکا لی را به جرم ایجاد شبکه‌یی از شرکتهای پوششی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران محکوم کرد و اف.بی.آی یک جایزه ۵میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری لی شود معین کرد».

آگهی اف.بی.ای برای اطلاعات منجر به دستگیر لی فانگ‌وی دلال قطعات موشکهای بالستیک برای رژیم ایران

آگهی اف.بی.ای برای اطلاعات منجر به دستگیر لی فانگ‌وی دلال قطعات موشکهای بالستیک برای رژیم ایران

 

نیوزویک می‌افزاید: مقامات آمریکایی از این‌که چین اجازه می‌دهد لی فروش محدوده گسترده‌یی از مواد حیاتی برای ساخت موشکهای بالستیک از جمله ژیروسکوپها و شتاب‌سنجها را به رژیم ایران ادامه بدهد به‌شدت نگران هستند. روز سه‌شنبه (۳۱اردیبهشت) استیون دانتونو معاون پخش تحقیقات جنایی اف.بی.ای در یک جلسه استماع کنگره آمریکا گفت: لی شبکه‌یی از شرکتهای چینی متعلق به‌خود را استفاده می‌کند تا سیستم اقتصادی آمریکا را دور بزند و به رژیم ایران سلاحهای کشتار جمعی برساند».

مقامات آمریکایی می‌گویند با توجه به نقش رژیم ایران در حملات موشکی که شبه‌نظامیان حوثی یمن به عربستان صورت می‌دهند،‌ تمام کشورهای خلیج‌فارس باید نگران کمکهایی باشند که لی به برنامه موشکی رژیم ایران می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9b0615b-cf84-40b0-a53c-1b479c2b6542"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات