728 x 90

مجلس فدرال بلژیک - قتل‌عام ۶۷ و مسئولیت رئیسی جلاد در استماع وزیر امور خارجه و اروپایی

مجلس فدرال بلژیک
مجلس فدرال بلژیک

مجلس فدرال بلژیک- کمیسیون خارجی

قتل‌عام ۶۷ و مسئولیت رئیسی جلاد در استماع وزیر امور خارجه و اروپایی

الن سامین نایب‌رئیس کمیسیون خارجی خطاب به وزیر خارجه:

بسیار نگران‌کننده است که رئیسی با مسئولیت عمده‌اش در اعدامهای جمعی زندانیان سیاسی در سال۶۷اکنون در رأس حکومت ایران قرار گرفته است

شما باید درخواست کنید تحقیقات بین‌المللی

در مورد کسانی که مسئول قتل‌عام ۳۰هزار نفر از مخالفان هستند آغاز شود

صوفی ویلمز وزیر خارجهٔ بلژیک

رویدادهایی که بین ژوئیه تا سپتامبر۱۹۸۸ رخ داد به‌خوبی شناخته شده است

بلژیک اهمیت ویژه‌یی برای مبارزه با مصونیت از مجازات قائل است

در جلسهٔ استماع وزیر خارجهٔ بلژیک در کمیسیون روابط خارجی مجلس فدرال این کشور که روز ۲۸سپتامبر ۲۰۲۱ (۶مهر)، به ریاست خانم فان‌هوف رئیس این کمیسیون، بر گزارشد، الن سامین نایب‌رئیس کمیسیون خارجی، از سوی خودش و کاترین ژاردن Jardin نایب‌رئیس حزب لیبرال فرانسه‌زبان بلژیک از وزیر خارجه پرسید: «خانم وزیر، سازمان غیردولتی عدالت برای قربانیان قتل‌عام۱۳۶۷ که نمایندهٔ بستگان قربانیان اعدام‌های سیاسی در ایران است، در تحقیقات نشان داد که ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ کشته شده‌اند. این اقدام با فتوای خمینی برانگیخته شده است. گفته می‌شود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی (رژیم) ایران نقش مهمی در قتل‌عام سال۶۷ داشته است. بیانیهٔ عفو بین‌الملل در تاریخ ۱۹ژوئن ۲۰۲۱ خواستار تحقیقات بین‌المللی دربارهٔ نقش رئیسی شد. شما گفتید که بلژیک موضوع اعدام‌های مخفی مخالفان سیاسی را در سال۱۳۶۷ در سطح سازمان ملل مطرح کرده. وضعیت فعلی این پرونده چگونه است؟ آیا شما این موضوع را در سطح اروپا مطرح خواهید کرد؟آیا از درخواست آنها برای تشکیل گروه‌کاری سازمان‌ملل برای انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در ایران در سال۱۳۶۷ حمایت می‌کنید؟

وآیا تحقیقات بین‌المللی برای بررسی نقش رئیسی آغاز می‌شود؟

صوفی ویلمز Sophie Wilmès وزیر امور خارجه و اروپایی بلژیک در پاسخ از جمله گفت: «رویدادهایی که بین ژوئیه تا سپتامبر۱۹۸۸ (تابستان۶۷) رخ داد به‌خوبی شناخته شده است. همان‌طور که می‌دانید، بلژیک اهمیت ویژه‌یی برای مبارزه با مصونیت از مجازات قائل است. حقیقت و عدالت دو رکن مهم در مقابله با نقض گستردهٔ حقوق‌بشر در گذشته هستند. به‌عنوان بخشی از جستجوی حقیقت و عدالت، بلژیک پیش‌تر موضوع اعدام مخفی مخالفان سیاسی را در سال۱۳۶۷ در سطح سازمان ملل، به‌ویژه در جریان تحقیقات دوره‌یی جهانی ایران که در ژنو در پایان سال۲۰۱۹ انجام شد، مطرح کرد.

وی افزود: در نشست شورای حقوق‌بشر در مارس گذشته، بلژیک از تمدید مأموریت گزارشگر ویژهٔ حقوق‌بشر در ایران حمایت کرد. در جریان گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه، ما نگرانی خود را دربارهٔ وضعیت حقوق‌بشر در ایران، به‌ویژه در مورد مجازات اعدام و تبعیض علیه زنان ابراز کردیم».

پس از اظهارات وزیر خارجهٔ بلژیک، الن سامین، تأکید کرد: «خانم وزیر این بسیار نگران‌کننده است که ابراهیم رئیسی که مسئولیت عمده‌یی در اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سیاسی زندانی در ایران در سال۱۳۶۷ برعهده دارد، اکنون در رأس آن حکومت قرار گرفته است. این برای آینده مردم ایران نگران‌کننده است.

آلن سامین خطاب به وزیر خارجه افزود: شما اهمیت زیادی برای این موضوع قائلید و امیدوارم به‌بحث بین‌المللی (پیرامون) آن ادامه بدهید. شما باید درخواست کنید که تحقیقات بین‌المللی در مورد کسانی که مسئول قتل ۳۰هزار نفر از مخالفانی هستند که بدون محاکمه تیرباران یا بدار آویخته شده‌اند، آغاز شود». (سایت مجلس فدرال بلژیک۶ مهر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fb47963-1108-4a36-a0d9-cb9798e199a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات