728 x 90

مجاهد والا حمیده طاعتی عضو شورای مرکزی مجاهدین جاودانه شد

مجاهد خلق حمیده طاعتی
مجاهد خلق حمیده طاعتی

پرواز جاودانگی شیرزن والای مجاهد خلق حمیدهٔ طاعتی

پس از ۴دهه مجاهدت در برابر استبداد زن‌ستیز دینی

خواهر مجاهد حمیده طاعتی عضو شورای مرکزی و از مسئولان ستادهای سیاسی و تبلیغات سازمان مجاهدین خلق ایران، در پی یک بیماری سخت و طولانی، در بیمارستان در پاریس درگذشت و به‌یاران شهیدش و جاودانه‌فروغهای آزادی پیوست. وی به‌مدت دو سال به‌خاطر بیماری در بیمارستان بستری بود

قهرمان والای مجاهد خلق حمیده طاعتی، متولد ۱۳۳۴ در تهران، لیسانسیه مدرسه عالی کامپیوتر و آنالیز سیستم‌ها از سال۱۳۵۶ فعالیت‌های سیاسی خود را با شرکت تظاهرات ضدسلطنتی آغاز کرد. در سال۱۳۵۷ همزمان با اوجگیری تظاهرات علیه دیکتاتوری سلطنتی فعالیت‌های خود را گسترش داد و در جریان همین فعالیت‌ها با نام مسعود رجوی و آرمانهای سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شد. خودش در این مورد نوشته است:

«گواهی می‌دهم که اگر در سال۱۳۵۷ مسعود را نشناخته بودم، مطلقاً در این شرایط نبودم.

گواهی می‌دهم که راهبری عقیدتی مسعود رجوی بود که مرا با اسلام انقلابی آشنا کرد و گرنه در جهل مرکب ابدالدهر می‌ماندم و به عبث خود را مسلمان می‌دانستم.

گواهی می‌دهم که همواره آرزو داشتم در رکاب علی و امام حسین و ائمه اطهار می‌بودم و همواره افسوس می‌خوردم که چرا در آن دوران نبودم که وفاداریم را به آنها در عمل نشان داده و سر به راهشان بسایم، اما این مسعود بود که مرا در مسیر آنان قرار داد و به همین علت تا ابد مدیون او هستم و خدا را سپاسگزارم بدین نعمت راه یافتگی».

 

مجاهد خلق حمیده طاعتی پس از انقلاب ضدسلطنتی به‌فعالیت‌های خود در ارتباط با سازمان ادامه داد و از زمستان ۱۳۵۸ به‌طور حرفه‌یی و تمام وقت در بخش اجتماعی سازمان مسئولیتهای خود را برعهده گرفت. در شهریور ۱۳۶۲ به‌منطقهٔ مرزی کردستان اعزام شد و به‌فعالیت‌های خود در بخش اجتماعی مجاهدین ادامه داد.

در سال۱۳۶۶ با تشکیل ارتش آزادیبخش ملی ایران، مجاهد قهرمان حمیدهٔ طاعتی لباس رزم و شرف پوشید و در عملیات مختلف از جمله عملیات بزرگ آفتاب و عملیات چلچراغ برای فتح شهر مهران شرکت داشت. در عملیات چلچراغ که در شب ۳۰خرداد ۱۳۶۷ برگزار می‌شد، به‌شدت مجروح شد و یک‌پای خود را از دست داد اما به مدت ۳۰سال تا ۱۳۹۷ که دچار بیماری جانکاه دیگری گردید حتی یک لحظه هم حاضر نشد از کارها و مسئولیتهایش دست بکشد. به راستی که او از اسطوره‌های مقاومت و جنگاوری و مسئولیت‌پذیری بود.

مجاهد قهرمان حمیده طاعتی در اوج بیماری با همهٔ عوارض و دردهای طاقت‌فرسایی که داشت، همیشه درد و بیماری را به‌هیچ می‌گرفت و در این نبرد پیروز دائمی صحنه بود.

خواهر مجاهد زهرا مریخی در نشستی در گفتگو با حمیده طاعتی قهرمان که اوج بیماری سعی می‌کرد بیماری و دردهایش را ناچیز به‌حساب آورد گفت:

«روحیه جنگنده تو و قهرمانی هایت دلاوری هایت جنگندگی‌هایت واقعاً آموختنی است و باعث افتخار ما خواهران و تمام مجاهدین است... ما خیلی زیاد از تو آموختم این را بدون هر نوع تعارفی می‌گویم همیشه البته مظهر روحیه سرزندگی شادابی و سرحالی بودی، همیشه، ولی چون مجروح دو عملیات بودی به‌خصوص عملیات چلچراغ که پایت را هم از دست دادی آن زمان هم که سرشار از روحیه بودی ولی بعد از همه اینها این‌گونه با این پدیده بیماری جنگیدن به‌نظر م معنای خودش را دارد».

خواهر مجاهد حمیدهٔ طاعتی از مسئولان ستادهای سیاسی و تبلیغات مجاهدین و از جمله مؤسس و مدیر سایت ایران فوکوس بود. او در شهریور ۱۳۷۲ به‌اتفاق آرا به عضویت شورای ملی مقاومت ایران در آمد.

مجاهد قهرمان حمیدهٔ طاعتی به‌رغم وضعیت جسمی دشواری که داشت در جریان کودتای ارتجاعی – استعماری ۱۷ژوئن سال۲۰۰۳با رفتار وحشیانه نیروهای مهاجم مواجه شد ولی شجاعانه مقاومت کرد و در کارزارهای گسترده پایداری علیه این توطئه ننگین دلیرانه شرکت داشت.

شیرزن شجاع و رهای مجاهد خلق حمیدهٔ طاعتی خود را فرزند انقلاب مریم رهایی می‌دانست و می‌گفت که درک انقلاب ایدئولوژیک برای او تولدی نوین بوده است. او از جمله در سال۹۳ نوشته است:

«در پرتو انقلاب ایدئولوژیکی خواهر مریم عزیزم معنای واقعی چگونه انسان بودن، و چگونه سرخم نکردن در برابر ذلت و چگونه جنگیدن با فردیت و جاه‌طلبی و منزه و مجاهد بودن و فدا برای دیگری و فکر نکردن به منافع فردی را آموخته‌ام تعهد می‌دهم که خشت محکمی باشم زیر پای خواهر مریم و به او اطمینان می‌دهم که بتواند روی من برای ساختن بنای جدیدی عاری از دیدگاه جنسیتی و فردیت ویرانگر حساب کند و شورا مرکزی را مرکب از خواهران ذیصلاح مجاهد خلق در داخل و خارج ایران و در لیبرتی شکل داده و بنا کند فتبارک‌الله احسن الخالقین»

مجاهد قهرمان حمیدهٔ طاعتی هم‌چنین در اوج بیماری در نقشه مسیرش در ۱۲اردیبهشت ۱۴۰۰ نوشته است:

«خدای را سپاسگذارم که مرا در زمره مجاهدینی قرار داد که به صراط مستقیم هدایت شده و در زمره رهروان مریم و مسعود قرار داده است. می‌دانم که لازمه این راه یافتگی وفای به عهد وپیمان است. در این دوران که بیش از ۴۰سال از حاکمیت رژیم ضدبشری آخوندها بر میهن عزیزم ایران می‌گذرد، و این جباران و جلادان تسمه از گرده مردم عزیز میهنم کشیده و خون آنها را در شیشه کرده‌اند، حتی نان را از سفره محرومان ربوده و همه چیزشان را به یغما برده‌اند، تنها راه، مقاومت و مبارزه سازمان‌یافته تحت رهبری مسعود و مریم است. سازمانی که بیش از ۵۵سال خلوص خو را و فدای همه چیز خود را برای آزادی ایران به اثبات رسانده است. خدا و علی را گواه می‌گیرم و تعهد می‌دهم که جز به آزادی مردم و میهنم نیاندیشم. نفسم را برای آن بکار ببرم»

خواهر مجاهد زهرا مریخی پس از شنیدن خبر پرواز این مجاهد والا مقام گفت: «حمیده طاعتی با ۴۳سال سابقه تشکیلاتی و رزم حرفه‌یی از افتخارات تاریخی مجاهدین به‌ویژه زن انقلابی مجاهد خلق و عموم زنان آزاده و رزمنده ایرانی است. برادرش مجاهد خلق مسعود طاعتی از شهیدان قتل‌عام در اوین است».

 

پیام تسلیت خانم مریم رجوی

خواهر عزیزم مجاهد صدیق و قهرمان حمیده طاعتی بعد از ۴دهه مجاهدت‌ِ سرفرازانه، جاودانه شد.

واژه‌ها برای توصیف قهرمانیهای این شیر زن مجاهد و امید و ایمان بی‌خلل او یاری‌ام نمی‌کند.

روح بزرگ، عشق پرشور و جان نا آرام او در یاد و رزم یارانش جاودان و شعله‌ور است.

به همرزمان مجاهدش، به‌ویژه خواهر عزیزم زهرا مریخی مسئول اول مجاهدین تسلیت می‌گویم.

اگر چه از سه دهه پیش پیکر حمیده عزیزم آکنده از زخم و جراحتهای بسیار در نبرد با پاسداران خمینی بود اما عشق و ایمان و روحیه شادابش همیشه صفا بخش جمع مجاهدین بود.

در همهٔ صحنه‌های نبرد نظامی و سیاسی و در میدان نبرد با جراحتها و بیماری جانکاه چند ساله، مجاهدی مصمم، صبور و قابل اتکا و شکافنده بود و مصداق این حقیقت که شرایط سخت، سنگ محک گوهر انسانی است.

شور و امید پرطراوت حمیده در میدان کار و مسئولیت و رزم و نبرد، زبان‌زد یارانش بود و لحظات زندگی‌اش سرشار از اندیشه و عمل برای سرنگونی رژیم پلید آخوندی و رهایی ایران و ایرانی.

با آرمان ضداستثماری مجاهدین یگانه بود و در نبرد با ایدئولوژی جنسیت و فردیت فروبرنده، راهگشا و رها کننده.

حالا مشعل عزم و رزم او پیشاروی خواهران و برادران مجاهدش راه می‌گشاید و شور انقلابیش در نبرد کانونهای شورشی شعله می‌کشد.

بله، حمیده عزیزم، این الگوی پایداری و شور انقلابی، زنده و حاضر است و از هر یاد و خاطره‌اش، امید به آزادی مثل خورشید می‌درخشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3df772a6-7de1-4ea8-aacc-3c62f8cd61dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات