728 x 90

مؤسسه مطالعات جنگ: رژیم ایران به‌دنبال احداث کارخانجات تولید پهپاد در بلاروس و روسیه است

پهپادهای ساخت رژیم ایران - عکس از آرشیو
پهپادهای ساخت رژیم ایران - عکس از آرشیو

به تحلیل‌های مؤسسه مطالعات جنگ (آی اس دبلیو) روز چهارشنبه ۱۱مرداد، رژیم ایران به‌دنبال احداث کارخانجات تولید پهپاد در بلاروس و روسیه است. تا پهپادهای ساخت رژیم ایران آسان‌تر و سریع‌تر در دسترس روسیه قرار گیرند و بدین ترتیب، سود اقتصادی و نظامی بیشتری برای رژیم ایجاد شود. مؤسسه مطالعات جنگ هم‌چنین به تأثیر این اقدام بر تورم بالای ایران اشاره کرده و از همکاریهای نزدیک رژیم ایران با بلاروس و روسیه نیز یاد کرده است.

بر اساس تحلیل‌ها، روسیه نیز از دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به پهپادهای رژیم ایران در تهاجم به اوکراین سود خواهد برد، که مسکو را از "مشکلات لجستیکی" که برای انتقال پهپاد از ایران به روسیه با آن مواجه است، خلاص خواهد کرد. بر اساس گزارشها، احتمال می‌رود که رژیم ایران نیز در ازاء تأمین پهپاد برای روسیه، از این کشور تعدادی هواپیمای جنگنده سو-۳۵ دریافت کند.

توافق‌نامه‌های استراتژیک بلندمدتی که رژیم ایران با بلاروس و روسیه امضا کرده است، احتمال افزایش یافتن همکاریهای نزدیک رژیم ایران با این دو کشور را نیز نشان می‌دهد. این مؤسسه با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر که محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رژیم و ویکتور خرنین گنادوویچ، وزیر دفاع بلاروس، روز نهم مرداد در رابطه با همکاری دفاعی امضا کردند، احتمال داده است که آن دو در رابطه با تأسیس کارخانجات تولید پهپاد موسوم به «شاهد» در بلاروس نیز مذاکره کرده باشند تا بتوانند «از تهاجم روسیه به اوکراین پشتیبانی کنند».

 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۰مرداد، استفاده از پهپادهای ساخت رژیم ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست و افزود: «ما از سازمان ملل درخواست کرده‌ایم تا تحقیقاتی را به‌ویژه در رابطه با استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین انجام دهد.»

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اضافه کرد: «هر جای دیگری هم که از پهپادهای رژیم ایران استفاده می‌شود، باید محکوم کرد و در این زمینه تحقیق شود، زیرا چنین اقدامی قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند.»

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/36a7e1ef-6203-47fb-a115-4949fff81852"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات