728 x 90

لوموند: مذاکرات پنهانی رژیم ایران برای خرید اورانیوم از نیجر

رئیسی جلاد و وزیر امور خارجه نیجر در نیامی
رئیسی جلاد و وزیر امور خارجه نیجر در نیامی

روزنامۀ فرانسوی لوموند شنبه ۲۲ اردیبهشت، به‌نقل از چند منبع آمریکایی و آفریقایی از شروع مذاکرات پنهانی رژیم ایران با حاکمان نظامی بر نیجر که با کمک روسیه صورت می‌گیرد، پرده برداشت.

لوموند نوشت: «پایگاه خبری «آفریقا اینتلیجنس» در این باره نوشت: رژیم نظامی نیجر مشغول مذاکرات محرمانه با جمهوری اسلامی ایران، بر سر معاملۀ ۳٠٠تن کیک زرد (اورانیوم فشرده) است.
یکی دو ماه قبل از آن، روزنامۀ آمریکایی وال‌استریت اطلاعاتی را در این باره منتشر کرده بود. لوموند هم‌چنین عنوان کرده است که این خبر از سوی چند منبع غربی و آفریقایی تأیید شده است.
روزنامۀ لوموند در ادامه گزارش خود افزود: دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در نخستین ماه‌های سال جاری (۲٠۲۴) از مذاکرات پیرامون معاملۀ ۳٠٠تن کیک زرد به ارزش تقریباً ۵۶میلیون دلار خبردار شده بودند.
در همین رابطه یکی مشاور حکومتی نیجر که نخواست نامش فاش شود اعتراف کرده است که سفر مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی به نیجر برای این بوده است که «تهران قصد داشت قراردادی برای خرید ۳٠٠تن کیک زرد امضا کند».
منابع غربی به لوموند گفته‌اند که مذاکرات میان جمهوری اسلامی و نیامی در مورد معاملۀ اورانیوم، توسط روسیه تسهیل شده است. نیجر هفتمین تولیدکنندۀ اورانیوم در سطح جهان است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d19e38a-90c3-4d54-8739-677431c1525e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات