728 x 90

لوموند: رژیم ایران در معرض موج تازه‌یی از اعتراضات اقتصادی و اجتماعی است

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز -۲۵تیر ۱۴۰۲
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز -۲۵تیر ۱۴۰۲

 بنا به گزارش روزنامه لوموند: "حکومت ایران در معرض موج تازه‌یی از اعتراضهای اقتصادی و اجتماعی مردم قرار گرفته است. مردم به‌شدت از بی‌تفاوتی رهبران و سقوط سطح زندگی‌شان خشمگین هستند، در حالی که آقازاده‌ها از کلیه امتیازات و رانتها برخوردارند. خشم مردم، به گزارش لوموند، آتش زیر خاکستر است."
«گرانی سرسام‌آور در بازار اجاره مسکن»، «افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها»، «آشوب بازار مسکن» : در هفته‌های اخیر افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها به تیتر یک روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ایران تبدیل شده است.

در ماه مه، محمود (ایرانیانی که در این مقاله از آنها نقل شد، خواستند نامشان فاش نشود)، ساکن تهران، از صاحبخانه‌اش تلفن زده شد و به او گفت که اجاره خانه‌اش ناگهان دو برابر می‌شود و به حدود ۳۰۰یورو در ماه می‌رسد. این حسابدار ۴۰ساله در تهران توضیح می‌دهد: «با همسرم،به خودمان گفتیم که دیگر نمی‌شود، چون می‌دانستیم ماهیانه فقط کمی بیش از ۳۳۰یورو درآمد داریم». محمود و همسرش که یک تولیدکننده پنیر حرفه‌یی است، تصمیم گرفته‌اند آپارتمان خود را خالی کنند و برای زندگی با والدینش برگردند. او می‌گوید: «با یک بچه ۲ساله واقعاً آسان نیست، اما ما چاره‌ای نداشتیم.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز ۲۰۲۲، اجاره‌بها نسبت به مدت مشابه سال۲۰۲۱، ۴۶درصد افزایش یافته است. روندی که از آن زمان تشدید شده است. در ماه مارس، بر اساس داده‌های مقامات، نرخ تورم سالانه به ۴۹.۷درصد (در مقایسه با ۴۰.۱درصد در سال قبل) و بیکاری ۹.۷درصد رسیده است، ارقامی که به‌گفته بسیاری از اقتصاددانان دست کم گرفته شده است.

لوموند هم‌چنین به‌نقل از مرکز آمار ایران نوشته است که در پائیز گذشته کرایه‌خانه‌ها نسبت به دورۀ مشابه سال قبل ٤٦درصد افزایش داشته و بر اساس داده‌های رسمی آهنگ تورم طی همین دوره تقریباً به پنجاه درصد یا دقیقاً ٤٩.٧ درصد رسیده است.

لوموند می‌نویسد: اگر چه ایران وارد دورۀ "ابر تورم" نشده است یعنی دوره‌ای که تورم طی یک دورۀ پنج سالۀ متوالی به بیش از ۵٠درصد برسد، اما، رسیدن نرخ تورم به بیش از ٤٠درصد طی پنج سال گذشته خود پدیده‌یی تازه است و اگر راه‌حلی برای آن طی دو، سه سال آینده جستجو نشود کشور وارد دورۀ "ابر تورم" خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a36264e-60de-440a-b881-18073cebc146"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات