728 x 90

فری بیکن: ایران هم‌چنان به‌دنبال فناوری غیرقانونی سلاحهای هسته‌یی در سراسر اروپا است

سازمان انرژی اتمی رژیم
سازمان انرژی اتمی رژیم

آژانس‌های اطلاعاتی خارجی می‌گویند رژیم ایران در آستانه اولین آزمایش هسته‌یی است.

فری بیکن روز ۲تیرماه نوشت: بر اساس برآوردهای اطلاعاتی از سه کشور جداگانه، رژیم ایران هم‌چنان به‌دنبال فناوری غیرقانونی سلاحهای هسته‌یی در سراسر اروپا است و در آستانه آزمایش اولین کلاهک هسته‌یی خود است.

بر اساس خلاصه‌ای از محصولات اطلاعاتی جداگانه منتشر شده توسط هلند، آلمان و سوئد در نیمه اول سال جاری، رژیم ایران پیوسته به‌دنبال دستیابی به فناوری برای برنامه هسته‌یی غیرقانونی و دستگاه موشک بالستیک خود بوده است.

بر اساس ترجمه این گزارش که در اوایل این هفته توسط پژوهشکده رسانه خاورمیانه منتشر شد، سرویس امنیت عمومی و اطلاعاتی هلند در ماه آوریل فاش کرد که "چندین بار موفق به جلوگیری از دستیابی روسیه و ایران به دانش یا فناوری هلندی برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی خود شده است." سرویس اطلاعاتی این کشور هم‌چنین تشخیص داد که پیشرفت‌های تهران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم به سطوح مورد نیاز برای تأمین انرژی یک بمب، «گزینه اولین آزمایش هسته‌یی احتمالی [ایران] را نزدیک‌تر می‌کند».

این یافته‌ها در حالی به دست می‌آیند که دولت بایدن درگیر مذاکرات محرمانه با رژیم ایران با هدف تضمین نسخه تغییر یافته توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ است.

گزارشها حاکی از آن است که دولت در ازای اعمال محدودیت‌های جزیی بر برنامه هسته‌یی مورد مناقشه‌اش، وعده کاهش میلیاردها دلار تحریم‌ها را به تهران می‌دهد.

جمهوری‌خواهان در کنگره از همین الآن دارند هشدار می‌دهند که دولت قصد دارد قانون را نقض کند تا توافقی را تضمین کند که احتمالاً از سوی قوه مقننه مجاز نیست.

واشنگتن فری بیکن روز پنجشنبه گزارش داد که این طرح‌ها می‌تواند منجر به احضار مقامات ارشد کاخ‌سفید و وزارت‌خارجه در این زمینه شود.

جامعه اطلاعاتی هلند تشخیص داد که رژیم ایران به توافقاتی که به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌یی اولیه منعقد کرده است، از جمله توافق بر سر «استقرار سانتریفوژهای پیشرفته‌تر غنی‌سازی اورانیوم [و] افزایش ظرفیت غنی‌سازی خود»، دارد نادیده گرفته می‌شود.

سازمانهای اطلاعاتی این کشور هم‌چنین «چندین بار موفق شدند روسیه و ایران را از تهیه مواد، فناوری و دانش علمی (کاربردی) در هلند که می‌توانستند برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی خود استفاده کنند، ممانعت کنند».

مقامات اطلاعاتی سوئد در ارزیابی فوریه تصمیمات مشابهی گرفتند.

سرویس امنیتی سوئد فاش کرد: «فناوری سوئد به‌عنوان محصولاتی با کاربردهای دوگانه و محصولات پیشرفته و حیاتی برای استفاده غیرنظامی و نظامی مورد علاقه ایران است. ایران فناوری و دانش را از طریق روش‌های غیرقانونی تهیه می‌کند و توانایی خود را از طریق دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی سوئد توسعه می‌دهد».

مقامات آلمانی هم‌چنین در سال گذشته طرح‌های خرید هسته‌یی ایران را مختل کردند.

در یک نمونه، یک تاجر به «نقض قانون تجارت خارجی به اتهام تهیه سیستم‌های طیف سنج و تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده برای برنامه هسته‌یی و موشکی ایران» متهم شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d79dc84-9fd9-4a28-b195-16d6219969ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات