728 x 90

فرهیختگان: سفر وزیر خارجه قطر به تهران و انتقال پیامی از طرف آمریکا پس از فروکش کردن قیام صورت گرفته است

سفر وزیر خارجه قطر به تهران
سفر وزیر خارجه قطر به تهران

فرهیختگان: سفر وزیر خارجه قطر به تهران و انتقال پیامی از طرف آمریکا پس از فروکش کردن قیام صورت گرفته است

روزنامه فرهیختگان متعلق به ولایتی مشاور خامنه‌ای روز ۱۰بهمن نوشت: سفر وزیر خارجه قطر به تهران و انتقال پیامی از طرف آمریکا پس از فروکش کردن قیام صورت گرفته است.

روزنامه ولایتی می‌گوید ارسال پیام طرفین برجام به ایران از طریق قطر نشان می‌دهد ادعای آمریکا مبنی بر از دستور کار خارج شدن مذاکرات و تمرکز واشنگتن بر فضای داخلی ایران صرفاً برای انگیزه دادن به آشوب‌طلبان خیابانی مطرح شده و کارکردی جز امتیاز‌گیری از تهران در میز مذاکره ندارد.

روزنامه ولایتی خاطرنشان کرده است که طرف غربی با به کار گرفتن اهرم اپوزیسیونهایی که در دست داشت، در چند ماه اخیر می‌خواست نشان بدهد که در رویکرد تقابلی با نظام ایران جدیت دارد اما تمام ظرفیتهایی که در اختیار داشت خرج شد گزینه‌یی جز مسیر مذاکره با تهران در پیش روی واشنگتن و متحدانش باقی نماند.

اخیراً اظهارنظرهایی مطرح می‌شود که از آزاد‌سازی قریب‌الوقوع هفت‌ میلیارد از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران خبر می‌دهد.

 

از سوی دیگر فارن پالیسی ۲۷ژانویه در مقاله مبسوطی تحت عنوان چرا عربستان سعودی نمی‌خواهد رژیم ایران سقوط کند؟ به قلم طلال محمد از عربستان می‌نویسد:

ریاض به‌دنبال استفاده از تظاهرات ضددولتی است تا امتیازات ژئوپلیتیکی را از تهران بگیرد- اما نه تغییر رژیم

رژیم ایران دولت عربستان سعودی را به نفوذ، تأمین مالی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در داخل ایران متهم کرده است. هر کدام از این دو قدرت هوادارای گروه‌های نیابتی متعدد هستند که حوزه‌های نفوذ منطقه‌ای را تشکیل می‌دهند. اکثر گروه‌های وابسته به رژیم ایران شیعه هستند. در حالی‌که گروه‌های وابسته به عربستان سنی می‌باشند.

ریاض تاکنون به اتهامات رژیم ایران مبنی بر دخالت در اعتراضات اخیر را با سکوت محتاطانه پاسخ داده است. در همین حال، بازوی رسانه‌ای تحت کنترل دولت پادشاهی، وقت زیادی را به تظاهرات اختصاص داده است. شبکه «ایران اینترنشنال» مستقر در لندن با بودجه عربستان سعودی ویدیوها و تصاویری را از داخل ایران و هم‌چنین میزبان چهره‌های مخالف، اعضای شبه‌نظامیان مخالف دولت و برخی جدایی‌طلبان آذری و کرد را پخش کرده است.

در عین‌حال شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت کنونی عربستان منطقی است – و در واقع خواستار سقوط جمهوری اسلامی نیست بلکه به‌دنبال تضعیف تهران به اندازه کافی برای گرفتن امتیازات ژئوپلیتیکی کلیدی است.

دو دلیل وجود دارد که فروپاشی تمام‌عیار و سرنگونی رژیم ایران به نفع ریاض نیست. اولی این‌که بدون ایران در رأس تشیع، هویت عربستان سعودی به‌عنوان نگهدارنده جهان سنی هم از بین خواهد رفت.

سپس خطر یک دومینو و سلسله تحولات زنجیره‌ای وجود دارد. اگر اعتراضات ایران موفقیت‌آمیز باشد و منجر به سقوط جمهوری اسلامی‌شود، می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای مشابه بهار عربی در برخی از کشورهای عربی، به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس داشته باشد.

از این رو عربستان سعودی به جای سرنگونی، ترجیح می‌دهد به آرامی رژیم ایران را بدون درگیر شدن در رویارویی مستقیم نظامی خنثی و بی‌تأثیر کند. به نظر می‌رسد این رویکرد ریاض کارساز است چرا که می‌خواهد رژیم ایران به اندازه‌ای ضعیف باشد که مجبور شود در برنامه هسته‌یی و نفوذ منطقه‌یی خود امتیازاتی بدهد. چرا که سرنگونی رژیم تهران بیشتر از این‌که فایده داشته باشد، به پادشاهی آسیب می‌زند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1251c19d-0d0f-42a2-bec9-633897456827"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات