728 x 90

فرستاده ویژه آمریکا در بحران یمن، ایران را به ایفای نقش «بسیار مضر» در این کشور متهم کرد

تیم لیندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا در بحران یمن
تیم لیندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا در بحران یمن

تیم لیندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا در بحران یمن، رژیم ایران را متهم کرد که با ادامه تسلیح، آموزش و تجهیز حوثی‌ها و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای قاچاق به یمن، «نقشی بسیار مضری» را در این کشور ایفا می‌کند. وی این اقدامات را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آن را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.

شرق‌الاوسط ۳۰آذر نوشت: نماینده آمریکا در امور یمن در گفتگو با سایت «ذا وورلد» اظهار کرد: آسیب ایران از یمن فراتر رفته و به هدف قرار دادن تأسیسات نفتی سعودی رسیده است. او معتقد است که این کشور تاکنون نقش مثبتی نداشته است، بلکه بر عکس، «تهران عامل اصلی است که بیشترین تأثیر ضرر را دارد».

لیندرکینگ معتقد است که بحران یمن به‌دلیل حضور طرفهای خارجی متحد با رژیم ایران، اساساً یک «درگیری داخلی، اما پیچیده است».

وی توضیح داد که یکی از اولین اصولی که ایالات متحده با آن سروکار دارد، «خروج طرفهای خارجی از درگیری» است. وی افزود: «این یک اولویت برای دولت ماست و مطمئناً بخشی از راه‌حلی که رئیس‌جمهور از من خواسته است، به دست آوردن اهرم فشار کافی و اعمال فشار بر طرفهای درگیر برای روی آوردن به مذاکره به ادامه مبارزه است».


ائتلاف بین‌المللی برای حمایت از مشروعیت در یمن و واشنگتن، رژیم ایران را به ارائه موشکهای بالستیک، پهپادها، آموزش و مشاوران نظامی به حوثی‌ها متهم کردند.

بازرسان سازمان ملل هم‌چنین چندین بار قطعات ساخت ایران را در لاشه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده به خاک سعودی در طول جنگ کشف کرده‌اند.

در اظهارات قبلی مقامات آمریکا، حوثی‌ها را به «مانعی در راه‌حل مناقشه» در یمن و ادامه حملات تروریستی خود علیه یمنی‌ها و سعودی متهم کرده بودند.

آمریکاییها هم‌چنین گفتند که با این اقدامات «جهان را علیه خود متحد کردند» و ثابت کردند که علاقه‌ای به دیپلماسی ندارند و خواهان صلح نیستند.

ایالات متحده هم‌چنان متعهد به مجازات نهادها و افراد حوثی در فهرست تحریم هاست. طبق گزارش منابع آمریکایی، حوثی‌ها در سال۲۰۲۱ حدود ۳۷۵حمله فرامرزی به سعودی انجام داده‌اند.

واشنگتن هم‌چنین از «شرکای سعودی» که در معرض حملات «تروریستی» حوثی‌ها در یمن قرار دارند، مجدداً اعلام حمایت کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff6146ff-047b-4fff-8594-0ee5063d9d82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات