728 x 90

فراخوان عفو بین‌الملل؛ «حملات شدت‌یافته به اقلیت بهایی در ایران»

تخریب خانه بهائیان در روستای روشنکوه
تخریب خانه بهائیان در روستای روشنکوه

عفو بین‌الملل سه‌شنبه اول شهریور فراخوانی بابت توقف سرکوب اقلیتهای مذهبی داده است. در بخشی از این فراخوان آمده است:

مقامات رژیم ایران در حال تشدید حملات ضدحقوق بشری خود علیه اقلیت تحت آزار بهائی هستند. از ۹مرداد ۱۴۰۱، مقامات به خانه‌ٔ دهها نفر از بهائیان یورش برده، وسایل با ارزش آنها را ضبط کرده، حداقل ۳۰نفرشان را بازداشت کرده و بسیاری دیگر را صرفاً به‌دلیل باورهای بهائی خود مورد بازجویی، بستن اجباری پابند ردیاب الکترونیکی و تهدید به زندان قرار داده‌اند.

به‌گفته «دفتر جامعه جهانی بهائی»، دست‌کم ۶۸ بهایی در حال حاضر به‌دلیل باورهایشان در زندانهای ایران هستند.

مقامات رژیم ایران هم‌چنین روند مصادره اموال بهائیان را تشدید کرده‌اند. در ۱۱مرداد، مقامات شش خانه متعلق به بهائیان در روستای روشنکوه استان مازندران را با بولدوزر تخریب و بیش از ۲۰هکتار زمین متعلق به ۲۵ فرد بهایی را مصادره کردند. در نتیجه، حداقل ۱۸ کشاورز بهایی از دسترسی به منبع امرار معاش خود محروم شده‌اند. به‌گفته رسانه‌های حکومتی، تخریب منازل با حضور چند مقام ارشد دادستانی و دولتی صورت گرفت.

سه قربانی این اقدامات به عفو بین‌الملل گفتند که بیش از ۲۰۰ مأمور امنیتی، از جمله مأموران اطلاعاتی لباس‌شخصی و گارد ضدشورش، روستا و جاده دسترسی اصلی آن را از ساعت ۶صبح تا ۴ بعدازظهر محاصره و مسدود کردند. به‌گفته قربانیان، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از فیلمبرداری، تلفنهای همراه روستاییان را ضبط کردند، بیش از ۲۰نفر، از جمله چند مرد مسن، را که در اعتراض به تخریبها به‌صورت مسالمت‌آمیز گردهم آمده بودند مورد ضرب‌و‌شتم قرار داده و یا به‌صورت‌شان اسپری فلفل پاشیدند. آنها هم‌چنین برای متفرق‌کردن جمعیت دست به شلیک تیر هوایی زده و دو مرد را پس از ضرب‌و‌شتم شدید به مدت چند ساعت بازداشت کردند.

در یک پرونده دیگر، دادگاه تجدیدنظر تهران حکمی را در ۴تیر ماه تأیید کرد که بر اساس آن ۱۸ ملک متعلق به بهائیان در استان سمنان باید توقیف شوند تحت این عنوان که مالکان از «اعضای معرف فرقه ضاله بهائیت بوده که فعالیت غیرقانونی و جاسوسی آن به نفع اجانب محرز است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37cd323a-716a-4fee-bd03-4fcdbde95f0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات