728 x 90

فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی همه بازداشت‌ شدگان اعتراضات اخیر در ایران

اعتراضات در شیراز
اعتراضات در شیراز

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۷مرداد۹۷ طی بیانیه‌یی خواستار آزادی تمامی کسانی شد که در جریان خیزشهای اخیر در شهرهای مختلف ایران دستگیر شدند.

عفو بین‌الملل همچنین خواستار تحقیقات مستقل در خصوص نحوه کشته شدن رضا اوتادی در جریان اعتراضات کرج شده است.

 

فراخوان به توقف شکنجه و رفتار بیرحمانه دستگیر شدگان تظاهرات ایران

عفو بین‌الملل در بیانیه خود خواستار توقف شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با دهها تن از دستگیر شدگان سلسله تظاهرات اخیر در ایران شد.

این سازمان حقوق‌بشری همچنین تأکید کرد خانواده‌های دستگیر شدگان که در بی‌خبری نگه داشته شده‌اند باید فوراً از وضعیت فرزندانشان مطلع شوند.

عفو بین‌الملل همچنین نسبت به وضعیت نادر افشاری که در ۱۱مرداد توسط وزارت اطلاعات در کرج بازداشت شده، ابراز نگرانی کرده و گفته است وی در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری قرار دارد.

نادر افشاری پیش از این در زمستان سال گذشته بازداشت و به قید وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی آزاد شده بود. یک مقام قضاییه خامنه‌ای به مادر نادر افشاری گفته است که فرزندش را به یک بازداشتگاه مخفی منتقل کرده‌اند.

 

پاسخ رژیم ایران به اعترافات موجی از دستگیریها

عفو بین‌الملل می‌گوید، طی دو هفته گذشته هزاران نفر در ایران در اعتراض به گرانی و نابسامانیهای اقتصادی به خیابانها آمدند که در اکثر موارد این تظاهراتها مسالمت‌آمیز بودند اما مقامات حکومتی اعتراضات را با موج جدیدی از بازداشتها پاسخ داده‌ا‌ند.

طبق این گزارش دهها نفر از بازداشت‌ شدگان به زندان اوین منتقل شده‌اند و برخی گزارش‌ها نیز حاکی است ۵۰تن از بازداشت‌ شدگان زن به زندان قرچک ورامین منتقل گردیدند.

عفو بین‌الملل همچنین به کشته شدن رضا اوتادی، ۲۶ساله در اعتراضات کرج اشاره کرده و گفته است باید تحقیقات مستقل در مورد این قتل صورت گیرد.

مایک پمپئو از حکومت ایران خواست «به حقوق انسانی مردمش احترام بگذارد».

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78bc56b1-f25b-4974-9183-539281cc9161"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات