728 x 90

فاکس نیوز: قطعنامه دوحزبی۶۲۷، رژیم ایران را به‌دلیل قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی محکوم می‌کند

سناتور رابرت منندز
سناتور رابرت منندز

فاکس نیوز در گزارشی از قطعنامه دو حزبی۶۲۷ نوشت: «واشنگتن، دی سی، ایالات متحده، ۲۸ژوئیه ۲۰۲۳ -دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در ایالات متحده از ارائه قطعنامه دو حزبی ۶۲۷ مجلس نمایندگان استقبال می‌کند. قطعنامه‌ای که رژیم ایران را به‌دلیل قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ محکوم می‌کند و از دولت ایالات متحده می‌خواهد تا حفاظت کامل از ساکنان اشرف۳ در آلبانی را تضمین کند. این قطعنامه هم‌چنین حقوق مردم ایران و مبارزه آنها برای ایجاد جمهوری دموکراتیک، مبتنی بر جدایی دین از دولت و غیرهسته‌یی ایران را به‌رسمیت می‌شناسد.

خانم سونا صمصامی، نماینده شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا، این قطعنامه دو حزبی را به موقع و متمرکز بر محاکمه کردن حاکمان تهران به‌دلیل جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی و هم‌چنین ادامه قتل و دستگیری معترضان جاری و درگیر در این کشور توصیف کرد.

او در ادامه افزود: کنگره ایالات متحده آمریکا، برای چند دهه، به شیوه‌ای دو حزبی، بر حفاظت و امنیت اعضای مجاهدین خلق در اشرف۳، از زمانی که آنها هدف حملات خونین رژیم تهران در عراق بودند، متمرکز بوده است، و اکنون بر حفاظت و حقوق کامل آنها به‌عنوان پناهندگان سیاسی در آلبانی بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو متمرکز است.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، طی جلسه استماع تاییدیه سنا در ۲۶ژوئیه ۲۰۲۳، نیاز به امنیت ساکنان اشرف۳ را مهم توصیف کرد و گفت: اگر شما به‌دنبال پناهندگی هستید، در نهایت باید در موقعیتی باشید که بدانید آن پناهگاه امن است و ما این ساکنان را از مکان قبلی‌شان به کمپ اشرف منتقل کردیم، و من از آلبانیاییها که این امکان را فراهم کرده‌اند، قدردانی می‌کنم. ما به تضمین استمرار امنیت نیاز داریم.

قطعنامه ۶۲۷، که به وسیله لنس گودن نماینده جمهوریخواه از تگزاس به همراه استیو کوهن نماینده دموکرات کنگره از تنسی، عضو بلندپایه کمیسیون هلسینکی و حامی اصلی دموکراتها، [با حمایت] بیش از ۴۰ قانونگذار از هر دو حزب، ارائه شده است، اشاره می‌کند، که:

بیش از ۹۰۰زن و مرد اشرف۳ از زندانیان سیاسی سابق هستند که شاهد جنایات رژیم ایران در زندان بوده‌اند و بسیاری از آنها شاهد کشتار ۱۹۸۸ و سایر قتلهای سیاسی در ایران هستند که از جمله آنها شاهدان عینی جنایات ابراهیم رئیسی هستند. آنها باید به‌طور کامل برای شهادتهای احتمالی در برابر هر دادگاه بین‌المللی که در مورد قتل در ایران تحقیق می‌کند، مورد حفاظت قرار گیرند.

در ماه نوامبر ۲۰۲۱، دستگاه قضایی سوئد کل دادگاه استکهلم را به مدت دو هفته به آلبانی منتقل کرد تا استماع شهادت هفت زندانی سیاسی سابق ایرانی که اکنون در اشرف۳ به‌عنوان شاهدان اصلی محاکمه مربوط به‌قتل‌عام سال۱۹۸۸به شمار می‌رفتند تسهیل کند.

نخست وزیر آلبانی در نامه‌یی در تاریخ آوریل۲۰۱۶ به معاون پارلمان اروپا نوشت: آلبانی به‌طور کامل متعهد است و درگیر است [و به آن عمل خواهد کرد] تا تمامی حقوق مقرر در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و قوانین مقرر در حقوق‌بشر اروپا کنوانسیون حقوق و در کل قوانین بین‌المللی را برای پناهندگان ایرانی تضمین کند.

قطعنامه دو حزبی از دولت ایالات متحده می‌خواهد تا با همکاری آلبانی کشور متحدمان، حمایت کامل از پناهندگان سیاسی ایرانی در اشرف۳ در آلبانی را تضمین کند و آنها را از تمام حقوق مندرج در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و اتحادیه اروپا بهره‌مند سازد. کنوانسیون حقوق‌بشر شامل حق حیات، آزادی و امنیت و حمایت از دارایی و هم‌چنین آزادی بیان و تجمعات است.

قطعنامه ۶۲۷، در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸ و تشکیل کمیسیونهای مرگ در ۱۹ژوئیه ۱۹۸۸، تأکید می‌کند که:

قتل‌عام [۱۹۸۸] به موجب فتوایی یا فرمان مذهبی رهبر وقت آیت‌الله روح‌الله خمینی انجام شد که مجاهدین خلق ایران (MEK) معروف سازمان به مجاهدین خلق (PMOI) را هدف قرار داد.

قتل ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸بر اساس فتوای اعدام تمامی زندانیان سیاسی که به مقاومت ایران وفادار مانده بودند، انجام شد و پس از آن در ۱۹ژوئیه ۱۹۸۸ کمیسیونهای اعدام برای اجرای این فتوا تشکیل شد، که اعضای آن مقامات کنونی ایران [از جمله] ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم، یک مقام از وزارت اطلاعات و دادستان کشور بودند.

بنا بر اظهارات عفو بین‌الملل، اکثریت کشته‌شدگان از حامیان مجاهدین خلق بودند.

قطعنامه۶۲۷ دولت و متحدان ایالات متحده را فرامی خواند تا به‌طور علنی این کشتار را محکوم کرده و دولت ایران را تحت فشار قرار دهند تا اطلاعات دقیقی را در مورد عزیزان و مکانهای دفن نهایی [قربانیان] را به خانواده‌های این قربانیان ارائه کند.

از دولت و ایالات متحده و متحدانش می‌خواهد تا کمک به خانواده‌های قربانیان رژیم ایران برای شناسایی و محاکمه عاملان قتل‌عام سال۱۹۸۸ و قتل‌عام معترضان علیه این رژیم در قیامهای اخیر را در دستور کار خود قرار دهند.

از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد که کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ را در دستور کار کمیسیون حقیقت‌یاب که در تاریخ ۲۴نوامبر ۲۰۲۲، به‌منظور بررسی خشونت مرگبار جاری علیه معترضان کارش را شروع کرد، برای یک تحقیقات مستقل قرار دهد.

قطعنامه ۶۲۷ با عنوان محکومیت حکومت جمهوری اسلامی ایران در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸ و قیامهای سال‌های اخیر از جمله قیامهای سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲و خواستار عدالت برای قربانیان آن شد. این قطعنامه تأیید می‌کند که:

امضاء کنندگان این قطعنامه در کنار مردم ایران که به‌طور مشروع از حقوق خودشان برای آزادی در برابر سرکوب دفاع می‌کنند می‌ایستند و کشتار وحشیانه معترضان ایرانی توسط رژیم ایران را محکوم می‌کنند.

[و]حقوق مردم ایران و مبارزه آنها برای ایجاد جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی ایران را به‌رسمیت می‌شناسد.

شورای ملی مقاومت ایران ائتلافی دموکراتیک از سازمانها و شخصیت‌های اپوزیسیون ایران است که یک ماه پس از شروع مقاومت سراسری علیه رژیم آخوندی، در ژوئیه ۱۹۸۰ در تهران، ایران، برای سرنگونی دیکتاتوری حاکم، تأسیس شد.

شورای ملی مقاومت ایران متعهد به تأیید حاکمیت مردم در جمهوری مبتنی بر حق رأی جهانی و کثرت‌گرایی و برابری زن و مرد؛ جدایی دین از دولت و آزادی ادیان و مذاهب و آزادی اندیشه، مطبوعات و انجمن؛ حمایت از صلح در خاورمیانه؛ طرح خودمختاری ملیتها و اقوام ایرانی؛ و اعلامیه جهانی حقوق‌بشر که در برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی برای ایران آینده گنجانده شده است.

شورای ملی مقاومت به‌عنوان یک دولت موقت عمل خواهد کرد و مسئولیت اصلی آن برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه برای یک مجلس ملی و مجلس مؤسسان ظرف شش ماه برای تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به نمایندگان منتخب مردم ایران خواهد بود.

سازمان مجاهدین خلق ایران، بزرگترین و سازمان‌یافته‌ترین گروه اپوزیسیون ایران و عضو اصلی شورای ملی مقاومت ایران است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/156b2c7a-b16e-4795-a184-f1a3dcd4d2e3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات