728 x 90

فالح فیاض مشاور امنیت ملی و فرمانده شبه نظامیان حشد الشعبی عراق برکنار شد

برکناری فالح الفیاض سرکرده حشد الشعبی عراق
برکناری فالح الفیاض سرکرده حشد الشعبی عراق

به گزارش العربیه، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق فالح فیاض مشاور امنیت ملی و رئیس شبه‌‌نظامیان حشدالشعبی را به‌دلیل فعالیتهای سیاسی برکنار کرد.

دیوان نخست‌وزیری عراق پنجشنبه شب ۸شهریور۹۷ طی بیانیه‌یی اعلام کرد دلیل برکناری فالح فیاض به دست داشتن او در کار سیاسی و حزبی و تمایلش به تصدی امور سیاسی بر می‌گردد و این در تعارض با مسئولیتهای امنیتی حساسی است که او به‌ عهده دارد.

در این بیانیه آمده است که برکناری او بر اساس قانون اساسی عراق است که می‌گوید دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی و قانونی و هیأت حشدالشعبی باید بی‌طرف باشند، امری که مانع از آن می‌شود که بتوان در فعالیتهای حزبی مناصب امنیتی را نیز به‌عهده داشت.

در مقابل ائتلاف فتح متشکل از گروه‌های وابسته به رژیم ایران، در بیانیه‌یی که در ساعتهای پایانی پنجشنبه‌ شب صادر کرد گفت صدور حکم برکناری فیاض از هیأت‌رئیسه حشدالشعبی و دستگاه امنیت ملی و مشاور امنیت ملی اقدامی خطیر است و چنین حکمی حشدالشعبی و دستگاه امنیتی را به درگیریهای سیاسی و تصفیه حسابهای فردی وارد خواهد کرد.

 

فالح فیاض کیست

فالح فیاض مشاور امنیتی نوری المالکی نخست‌وزیر دست‌نشانده عراق پیش از حیدر العبادی و رئیس گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی، الگو برداری شده از عناصر بسیج سپاه پاسداران در رژیم حاکم بر ایران است.

فالح فیاض و حشدالشعبی تحت‌امر او جنایات بی‌شماری را علیه اهل تسنن عراق در استانهای دیالی، نینوا و صلاح‌الدین مرتکب شده اند. همچنین علیه ساکنان مناطق کرکوک عراق دست به کشتار وحشیانه زدند. این جنایتها تحت پوش مبارزه با داعش صورت می‌گرفت. آنها به این بهانه صدها هزار نفر از مردم موصل را نیز آواره کردند.

نوری المالکی و فالح فیاض به‌عنوان بازوهای اجرایی سپاه قدس در زمان حضور مجاهدین در عراق، دستورات خود را مستقیماًً از قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس دریافت می‌کردند.

در آخرین جنایتی که این دو جنایتکار علیه مجاهدین مرتکب شدند می‌توان به قتل‌عام ساکنان اشرف در دهم شهریور سال ۱۳۹۲ اشاره کرد که طی آن ۵۲مجاهد بی‌سلاح به‌دست جنایتکاران اعزامی آنها قتل‌عام شدند.

برای انجام این جنایت قاسم سلیمانی، سرکرده نیروی تروریستی قدس، روز سه‌شنبه ۵شهریور به عراق رفت تا هماهنگی‌های این طرح را انجام دهد. او خارج از ساعت اداری (ساعت ۲۲۳۰شب) به دیدار نوری المالکی رفت. در این دیدار مسأله حمله احتمالی آمریکا به سوریه و همزمانی آن با قتل‌عام اشرف مورد بحث قرار گرفت. در این دیدار فالح فیاض، به‌عنوان مشاور امنیت ملی مالکی نیز حضور داشت و در مورد زمانبندی حمله به اشرف هماهنگیهای لازم را انجام داد.

 

عراق در مسیر تعیین تکلیف

روز سه‌شنبه گذشته پایگاه خبری العربیه به‌نقل از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نوشت این کشور هیأتی را به آمریکا خواهد فرستاد تا بر سر داد و ستدهای مالی با رژیم ایران گفتگو کند. این گفتگوها بعد از آن صورت می‌گیرد که دور دوم تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران نیز در نیمه آبان آینده اجرایی خواهد شد.

 

فساد در دستگاه دولت

روزنامه گاردین چاپ انگلستان نوشت در عراق برخلاف وجود ثروتهای نفتی بزرگ مردم از ساده‌ترین امکانات خدماتی محرومند.

این روزنامه اضافه کرده است:«درآمدهای نفتی عراق که به میلیاردها دلار می‌رسد به‌جای این‌که به نفع مردم خشمگینی صرف شود که شعله‌های خشمشان به تعدادی از استانهای این کشور رسیده به جیب سیاسیون فاسد سرازیر می‌شود.»

گاردین در ادامه می‌نویسد: دولتهای محلی و مرکزی که شخصیتهای فاسد احزاب دینی بر آنها کنترل دارند مسؤل این بحران هستند.

گفتنی است با توجه به تحریمهای سنگین آمریکا علیه رژیم ایران و افزایش تظاهرات و خیزشهای مردمی در شهرهای ایران، چشم‌انداز سرنگونی رژیم ولایت فقیه هر چه روشن‌تر می‌شود. در این رابطه عراق و سوریه و یمن و لبنان که از دخالتهای این رژیم تأثیر پذیرفته‌اند نیز در معرض تحولی تاریخی قرار دارند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/674d2268-b805-4c48-a005-5a529a1708be"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات