728 x 90

فاجعه انفجار معدن طبس؛ رژیم پس از ۳روز لاپوشانی، پایان عملیات و آمار قربانیان را اعلام کرد

انفجار در معدن طبس
انفجار در معدن طبس

رژیم آخوندی پس از سه روز لاپوشانی در مورد حادثه فجیع انفجار معدن طبس و آمار قربانیان سرانجام پایان عملیات جستجو را اعلام کرد.

سایت حکومتی انتخاب روز چهارشنبه چهارم مهر نوشت: استاندار خراسان جنوبی از انتقال پیکر آخرین فرد محبوس در معدن زغال‌سنگ طبس خبر داد و گفت: عملیات امداد و نجات در معدنجو بعد از حدود ۸۰ ساعت به پایان رسید.

جواد قناعت روز چهارشنبه ۴مهر مدعی شد۱۰پیکر در بلوک سی معدن باقی مانده بود که از شب گذشته تا بامداد امروز تمامی آنها به خارج از معدن منتقل شدند.

وی با اشاره به این‌که در این حادثه ۴۹نفر از کارگران معدن، جان خود را از دست دادند تصریح کرد: ۱۶نفر از کارگران که مصدوم شده بودند نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

 

خبرگزاری حکومتی ایسنا روز چهارشنبه چهارم مهر در گزارشی از فاجعه معدن طبس نوشت:

طبق بررسی‌های انجام شده، قبل از وقوع حادثه، یعنی حدود ساعت شش و هنگام تعویض شیفت، کارگرها در مورد افزایش میزان گاز معدن هشدار داده بودند. اما با بی‌توجهی مسئولان به این ماجرا، کارگرهای شیفت بعد مشغول به کار شدند. پیش از این حادثه هم بارها کارگرها در مورد میزان گاز داخل معدن به مسئولان خود هشدار داده بودند، ولی هم‌چون روز حادثه، با بی‌توجهی آنها روبه‌رو شده بودند.

این منبع افزود: . خانواده یکی از این کارگران گفت: بنویس که با ما چه کردند! حتی پول حمل جنازه عزیزمان را هم خودمان باید بدهیم. از ۱۵ تا ۲۰میلیون دادیم تا تن بی‌جانشان را به خانه ببریم. آن‌هم بدون سردخانه! فقط چند تکه یخ به ما می‌دهند تا روی آنها بگذاریم‌!.

 

بنا به این گزارش یکی از کارگران گفت: «‌شیفت ما تمام شده بود. معدن را گاز گرفته بود و ما گفتیم داخل نیایید، اینجا پر از گاز است ولی هیچ‌کس گوش نداد. سرپرست گفته بود کار کنید. الآن چه کسی جوابگوی این درد است؟».

یکی دیگر از کارگرهای جلوی غسالخانه ادامه می‌دهد: «‌والله ما گفتیم! اصلاً از ترس ریزش و گاز ما سریع جمع‌وجور کردیم تا بیرون بیاییم. همه اینها را گفتیم ولی اصلاً توجه نکردند.

این منبع افزود: «‌دوربین صدا و سیما آمد و گفت ما حرف بزنیم. دهان باز کردیم به ما گفتند نه این حرف‌ها را نزنید! پس ما چه بگوییم؟ ما هیچ امکاناتی نداریم. 

یکی دیگر از کارگرها با صدای بلند می‌گوید: «‌از هر ۲۰نفر فقط به یک نفر ماسک فیلتردار می‌دهند. حتی بیشتر ما لباس و کفش هم خودمان می‌خریم. دیروز هم آقای وزیر آمدند اما اصلاً به حرف هیچ‌کدام ما گوش ندادند و رفتند. می‌خواستیم بگوییم هواکش و فن معدن را ببینید. اگر شرایط ما استاندارد بود باز هم این اتفاق می‌افتاد؟ هنوز پیکر علی‌محمد رجبیان پیدا نشده. کارگری که ۱۳ الی ۱۵میلیون حقوقش بود! این حق است؟».

 

به‌نوشته رسانه حکومتی انتخاب، هادی نوباغی یکی از کارگران معدن طبس که در زمان انفجار از معدن خارج شده بود و سپس برای کمک به همکارانش به داخل تونل بازگشته، گفت: در معدن مشغول کار بودیم که کسی آمد و گفت: «فرار کنید؛ گاز دارد. کارگاه قربانی آتش گرفته. ما هم آمدیم بالا و یک لقمه نان و چای خوردیم، اما دیدم رفقایم از بلوک بی‌ نیامدند. طاقت نیاوردم، دویدم و رفتم. لباس کار پوشیدم و رفتم و دیدم این‌ها همه‌شان مرده‌اند.

وی افزود: گفتند کارگاه ۱۰۵ هم که رفقای من آنجا بودند، آنجا هم گاز دارد. رفتم بالاتر و دنبال رفقایم می‌گشتم. روی جنازه‌ها راه می‌رفتم که دیدم کسی دارد خر خر می‌کند. دهانش را تمیز کردم دیدم حالش خوب شد. رفتم بالاتر و رفقایم را پیدا کردم. همه مرده بودند. یکی کباب شده بود.

 

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع گفت: همین معدن‌کاران در زمان بازدید رئیسی از نبود ایمنی گلایه داشتند. تنها مسئولان وعده پیگیری می‌دهند.

وی افزود: بارها درباره نبود ایمنی در معادن صحبت شده و ما در کمیسیون بهداشت و درمان درباره نبود ایمنی در برخی از بیمارستانها هم تذکر دادیم اما توجهی نمی‌شود و بعد از وقوع حادثه‌یی تازه به این موارد اشاره می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be73c3df-7a7c-4b82-87b2-56be18d725cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات