728 x 90

عفو بین‌الملل: جشنهای شرم‌آور سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی در میان دهه‌ها کشتار جمعی و پنهان‌کاری

قتل‌عام شدگان سال ۶۷
قتل‌عام شدگان سال ۶۷

عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۷بهمن ۱۴۰۱ در سالگرد انقلاب ضدسلطنتی درباره جشنهای رژیم آخوندی در ایام دهه زجر بیانیه‌ای صادر کرد.

عفو بین‌الملل نوشت: در حالی که جمهوری اسلامی چهل و چهارمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، امتناع مقامات ایران از اعتراف، چه رسد به حصول اطمینان از پاسخگویی در مورد کشتار زندانیان در تابستان ۶۷، بزرگ‌ترین کشتار جمعی مخفیانه از زمان تأسیس جمهوری اسلامی، منجر به تداوم چرخه‌ا‌ی از جنایات بین‌المللی و سرپوش‌گذاری به قصد حذف هر گونه مخالفت سیاسی شده است.

عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه عمومی مفصل با عنوان «نقش دیپلمات‌های سابق جمهوری اسلامی ایران در سرپوش گذاشتن بر کشتار ۶۷، یاد قربانیان ناپدیدسازیهای قهری و اعدام‌های فراقضایی دهه۶۰ را گرامی می‌دارد و به جزئیات نقش تعیین‌کننده نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در انکار این کشتار، انتشار اطلاعات غلط و مخالفت با تحقیقات بین‌المللی در مواجهه با شواهد موثق متعدد می‌پردازد.
بیش از چهار دهه بعد، مقامات کنونی جمهوری اسلامی از راهبردهای مشابهی برای کتمان جنایات بین‌المللی و سایر نقض‌های جدی حقوق‌بشر و تضعیف واکنش‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند در حالی که قوای خود را برای سرکوب اعتراضات سراسری جاری به‌کار می‌گیرند. این اعتراضات با جان باختن مهسا/ژینا امینی در شهریور ۱۴۰۱ و در پی گزارشهای موثق مبنی بر اعمال شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز علیه وی آغاز شد.


دایانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: «مقامات جمهوری اسلامی برای چندین دهه با جنایت پشت جنایت و برخورداری از مصونیت مطلق از مجازات، قدرت را با چنگال آهنین حفظ کرده‌اند. آنها هم‌چنان به‌طور سیستماتیک سرنوشت و محل دفن هزاران نفر از مخالفان سیاسی را که در دهه۶۰ به‌طور فراقضایی کشته و در گورهای بی‌نام و نشان دفن کرده‌اند، پنهان می‌کنند. آنها گورهای جمعی را مخفی یا تخریب می‌کنند و بازماندگان و بستگان کشته‌شدگان را که به‌دنبال حقیقت، عدالت و اقدامات جبرانی هستند، تحت آزار و ارعاب قرار می‌دهند».
«این گونه جنایات امری محدود به گذشته نیستند. این سالگرد در بحبوحه موج دهشتناکی از خون‌ریزی در ارتباط با اعتراضات اخیر و نیز صدور و اجرای احکام اعدام خودسرانه برای معترضان، فرا می‌رسد. این وضعیت نیاز به اقدام فوری جهانی از سوی کشورهای سراسر جهان را نشان می‌دهد تا مقامات ایرانی درگیر در جنایات بین‌المللی در محکمه‌های منصفانه به عدالت سپرده شوند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b44d6a6-65a6-4944-9a48-6d8bf34cab10"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات