728 x 90

صنعت در ایران آخوندزده

از جنایات رژیم آخوندی در حق مردم ایران نابودی صنایع و به‌دنبال آن بیکاری گسترده است. سپاه پاسداران با قاچاق بی‌رویه کالا، تولید داخل و صنایع را نابود کرده است. خودشان می‌گویند ۹۰درصد صنایع تعطیل شده است.

مسعود میرکاظمی رئیس برنامه و بودجه رژیم:

«چرا امروز باید ۹۰درصد واحد‌های صنعتی ما تعطیل بشن، من به شما قول می‌دم خیلی از اینا اگه تحریم هم نبود تعطیل بودن».

با این اعتراف یعنی فقط ۱۰درصد واحد‌های صنعتی کار می‌کنند، اما نگاهی به همین ۱۰درصد از صنایعی که فعال باقی ماندند:

«۸۰درصد صنایع متکی به رانت است و عملاً به‌معنای تولیدکننده واقعی نیستند. این بنگاه‎ها کار تولیدی انجام نمی‌دهند، نهایت کارشان مونتاژ یا بسته‌بندی است» (روزنامه ستاره صبح- ۶شهریور۱۴۰۰).

اما درصد بسیار بالای همین صنایع را هم رژیم بالا کشیده و چیزی برای مردم باقی نگذاشته است.

بر اساس گزارش پژوهشکده آمار مرکز آمار از بین ۱۲۲صنعت فعال، ۵۰درصد صنایع ایران در انحصار یک یا ۴شرکت بزرگ هستند.

از میان صنایع فعال در اقتصاد ایران دست‌کم ۵۴صنعت حضور دارند که در آنها فقط ۴شرکت خاص بیش از ۵۰درصد معادلات اقتصادی آن بازار را در اختیار دارند.

هم‌چنین در ۶۵ صنعت میزان انحصار شرکت‌های بزرگ به بیش از ۴۰درصد می‌رسد. در ۱۵صنعت نیز فقط ۴شرکت خاص بین ۳۰ تا ۴۰درصد معادلات تجاری آن بازار را در اختیار دارند (روزنامه ستاره صبح ۱۲مهر۱۴۰۰).

این شرکت‌های بزرگ که وحشیانه صنعت کشور را بلعیده‌اند تماماً متعلق به سپاه پاسداران و نهاد‌های اقتصادی بیت خامنه‌ای است.

این به‌اصطلاح شرکت‌های بزرگ علاوه بر این‌که تمامی امتیاز‌ها را در اختیار خودشان دارند، قیمت‌گذاری و بازار هم در چنگال آنهاست.

نتیجه این غارتگری نابودی صنایع، بیکاری بی‌حد و حصر و آب رفتن سفره‌های کارگران ایرانی بوده است. رژیم آخوندی جز غارتگری و ماندن در قدرت به چیز دیگری نمی‌اندیشد. اما بذر آتش و طوفانی را کاشته که بدون شک به‌صورت آتش‌فشان و سونامی بر سر رویش خواهد ریخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8729a913-aee1-4eab-9728-c6b1c6cdb0a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات