728 x 90

اقتصاد ایران رو به افول

صندوق بین المللی پول
صندوق بین المللی پول

درپی از سر گیری تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی رژیم ایران در سال جاری و آینده به‌طور محسوسی کاهش خواهد داشت. در مقابل این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی بهتری را برای عربستان پیش‌بینی کرده‌ است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصاد جهان می نویسد، رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی  ۱.۵ درصد کاهش  خواهد داشت ، نرخ بیکاری۱۲.۸ درصد افزایش و نرخ تورم ۲۹.۶ درصد بیشتر خواهد شد . در این گزارش  سال ۲۰۱۹  نیز برای رژیم ایران سخت تر خواهد بود  چرا که  پیش بینی می شود رشد اقتصادی آن با حدود ۳.۶ درصد کاهش روبرو خواهد شد .

 

بر اساس این گزارش، ایران با ۱۶ پله سقوط در جایگاه ششمین کشور پرتورم جهان قرار دارد.

 

نرخ تورم ایران برای سال ۲۰۱۷میلادی ۹.۶ (۹.۶۴۱) درصد برآورد شده است.

صندوق بین‌المللی پول سامانه پولی در سطح جهان را نظارت می‌کند و پیش‌بینی‌های آن نیز از منابع مهم ارزیابی اقتصادی کشورهای مختلف بحساب می‌آید.

دفتر مرکزی صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن، نزدیک به یک سال پیش گفته بود: انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸، بالای چهار درصد باشد.

با از سر گیری دور اول تحریم‌های آمریکا علیه رژیم و چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ایران پس از اجرای مرحله دوم که بخشهای انرژی و مالی رژیم را در بر خواهد گرفت این معادله به زیان رژیم بیشتر تغییر خواهد کرد.

 

اقتصاد ایران روبه افول است

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید انتظار می‌رود با کاهش صادرات نفت ایران در دو سال آینده وضعیت اقتصادی ایران رو به افول برود.

کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال ۲۰۱۸دو درصد و در سال بعد دو و نیم درصد رشد خواهند داشت. البته این رشد نیز در مجموع کمتر از ارزیابی قبلی‌ست.

 

بر اساس گزارشها، رژیم ایران در سال گذشته روزانه ۲.۱میلیون بشکه نفت خام و ۴۰۰هزار بشکه میعانات گازی صادر کرده‌ است. عربستان سعودی نیز گفته بود بموازات کاهش صدور نفت خام توسط ایران به همراه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، کاهش صادرات نفت ایران و حتی «دو برابر آن» را جبران می‌کند. او می‌گوید صادرات نفت ایران «تا ۷۰۰هزار بشکه در روز کاهش یافته» است.

وزیر نفت رژیم ایران اما سخنان محمد بن سلمان را رد کرد و گفته بود نه این کشور و نه هیچ کشور دیگری توان تولید این میزان نفت را ندارند.

روز چهارم اکتبر یورونیوز در این رابطه نوشت: «ایران روز چهارشنبه روسیه و عربستان سعودی را متهم کرد که برخلاف توافق اوپک و نشست الجزایر، تولید نفت خام خود را به میزانی بیش از سقف تعیین شده افزایش داده‌اند.»

 

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده رژیم ایران در هیأت عامل اوپک اعلام کرد: «عربستان و روسیه به ترتیب ۳۴۶و ۲۵۰هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته‌اند که این امر، تخلف از توافق کاهش تولید است.»

خبرگزاری فرانسه روز ۱۷مهر ماه در گزارشی گفت صادرات نفت ایران در حدود نیم میلیون بشکه کاهش یافته، هر چند انتظار می‌رود در ماه آینده میلادی، و بازگشت تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه تهران، کاهش بیشتری پیدا کند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3675a52-aef2-4888-abfd-92963a2cb121"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات