728 x 90

شورای امنیت سازمان ملل طرح آتش‌بس اسراییل و حماس را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۱خرداد با ۱۴رای مثبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس در غزه، که توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه شده بود را تصویب کرد.
رویترز روز سه‌شنبه ۲۲خرداد نیز در گزارشی از این جلسه نوشت که چهارده عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس سه مرحله‌ای که پیشتر در آخر ماه مه از سوی جو بایدن ارائه شده است استقبال کردند و به آن رای مثبت دادند، روسیه اما به آن رای ممتنع داد.
این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس جدید استقبال می‌کند، تصریح می‌کند که اسراییل آن را پذیرفته است، از حماس می‌خواهد با آن موافقت کند و «از هر دو طرف می‌خواهد تا شرایط آن را بدون تأخیر و بدون قید و شرط به‌طور کامل اجرا کنند».

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در پایان این رأی‌گیری گفت «جامعه جهانی برای معامله‌یی که جانها را نجات می‌دهد و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه کمک می‌کند تا بازسازی و بهبود خود را آغاز کنند اتحاد دارد و برای معامله‌یی که گروگانها را پس از هشت ماه اسارت به خانواده‌هایشان برساند اتفاق‌نظر دارد».
خاطر نشان می‌شود که قطعنامه پیشنهادی آمریکا که روز گذشته به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فوراً به جنگ هشت ماهه پایان داده و بر اساس سه مرحله پیشنهادی در طرح مزبور برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی تلاش کنند.
قطعنامه پیشنهادی سه فاز گام‌به‌گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است، در مرحله نخست خواستار مبادله گروگانها و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است.
فاز دوم قطعنامه شامل پایان دائمی خصومت و درگیریها است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسراییل از غزه عملی شود.
فاز سوم هم متمرکز بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه است.

این قطعنامه هم‌چنین به جزئیات پیشنهاد جو بایدن می‌پردازد و تصریح می‌کند که «اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس هم‌چنان ادامه خواهد داشت».

به گفته مقامات بهداشتی غزه، حملات هوایی، زمینی و دریایی اسراییل به خاک فلسطین تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۳۷۰۰۰فلسطینی شده است.

 

رویترز در گزارش دیگری نوشت:
... حماس از تصویب قطعنامه پیش‌نویس آمریکا استقبال کرد و در بیانیه‌یی اعلام کرد که آماده همکاری با میانجیگران برای اجرای اصول این طرح است که «مطابق با خواسته‌های مردم و مقاومت ما است»... .
گیلاد اردان، سفیر اسراییل در سازمان ملل برای رأی‌گیری در شورای امنیت حضور داشت، اما در شورا سخنرانی نکرد. در عوض، رئوت شاپیر بن نفتالی، دیپلمات ارشد اسراییلی سازمان ملل به این نهاد گفت که اهداف اسراییل در غزه همیشه روشن بوده است.
رئوت شاپیر بن نفتالی، دیپلمات ارشد اسراییلی سازمان ملل گفت: «اسرائیل به این اهداف متعهد است - آزاد کردن همه گروگانها، نابود کردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و اطمینان از این‌که غزه تهدیدی برای اسراییل در آینده نیست». این حماس است که مانع از پایان این جنگ می‌شود. حماس و حماس به تنهایی»... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41db4139-1305-4b2a-8122-833b90e29f7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات