728 x 90

شصت‌ونهمین روز از جنگ غزه - تاکنون حداقل ۱۸۷۸۷فلسطینی در غزه کشته و ۵۰۸۹۷نفر زخمی شده‌اند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات شصت و نهمین روز از جنگ غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

اخبار کوتاه از رویترز:

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز پنجشنبه: از هفتم اکتبر تاکنون حداقل ۱۸۷۸۷فلسطینی در حملات اسراییل به غزه کشته و ۵۰۸۹۷نفر زخمی شده‌اند.
پلیس دانمارک اعلام کرد روز پنجشنبه ۳نفر در دانمارک و یک نفر در هلند به ظن آمادگی برای انجام یک حمله تروریستی بازداشت شدند.
پلیس دانمارک: یک نفر را در هلند دستگیر کردیم
پلیس دانمارک: افرادی که در دانمارک در برنامه‌ریزی حمله تروریستی شرکت داشتند با افراد خارج از کشور ارتباط داشته‌اند
سخنگوی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌یی گفت که عراق ارتباط بین چندین عامل حمله موشکی هفتم دسامبر به سفارت آمریکا در بغداد و برخی از سرویسهای امنیتی این کشور را شناسایی کرده است. در این بیانیه توضیحی گفته نشده است که عاملان مورد ادعا با کدام سرویسهای امنیتی مرتبط بوده‌اند، اما گفته شده است که تعدادی از آنها دستگیر شده و کار برای دستگیری سایرین ادامه دارد.
رام‌الله، کرانه باختری- محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین گفت: فشار بین‌المللی بر تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) برای بازنگری در رهبری خود و افزایش اصلاحات، حواس پرتی را از نیاز به افق سیاسی برای ایجاد مبنایی برای صلح پس از جنگ غزه منحرف می‌کند. اشتیه در گفتگو با رویترز خواستار مداخله بین‌المللی برای پایان دادن به درگیریهای چند دهه‌ای شد و گفت که ایالات متحده، کشوری که بیشترین نفوذ منطقه‌یی را دارد، تاکنون نتوانسته از نفوذ خود به‌طور مؤثر استفاده کند.
او گفت: آنچه ما به آن نیاز داریم فردایی برای همه سرزمینهای فلسطینی است. آنچه ما نیاز داریم این است که شاهد پایان درگیری اسراییل و فلسطین و تحقق و اجرای یک (راه‌حل) دو کشوری باشیم.
رئیس آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل روز پنجشنبه گفت که مردم گرسنه کامیونهای کمک‌رسانی آن را در غزه متوقف می‌کنند و به‌دلیل ازدحام جمعیت در خارج از غزه، کمک‌رسانی به مردم در پناهگاههای این سازمان سخت‌تر می‌شود.
انگلیس ایرانیان مرتبط با سپاه قدس و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را تحریم کرد
انگلیس روز پنجشنبه با اعلام اقداماتی علیه هفت نفر از جمله فرمانده سپاه قدس تهران به‌دلیل تهدید یا برنامه‌ریزی برای بی‌ثبات کردن اسرائیل، رژیم تحریم جدیدی را علیه ایران اتخاذ کرد.

 

 

اخبار کوتاه از جنگ در غزه:

  • دانمارک دستگیری هایی را به ظن تدارک حمله انجام داده است. پلیس کپنهاگ و سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک (PET) روز پنجشنبه اعلام کردند که چندین نفر را در یک اقدام هماهنگ در سراسر کشور به ظن آمادگی برای یک حمله تروریستی دستگیر کرده اند.
  • اسرائیل روز پنجشنبه با وجود تشدید درخواست‌های بین‌المللی برای کاهش تلفات غیرنظامیان در اثر بمباران‌های خود در حالی که افزایش بیماری‌های مرگبار ساکنان آواره را فراگرفته است، به حملات خود در نوار غزه ادامه داد.
  • رسانه های رژیم ایران روز پنجشنبه گزارش دادند، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع رژیم هشدار داد که یک کارگروه چند ملیتی پیشنهادی تحت حمایت آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ با مشکلات فوق العاده‌ای مواجه خواهد شد. اظهارات آشتیانی پس از آن بیان شد که هفته گذشته ایالات متحده اعلام کرد که در حال مذاکره با سایر کشورها برای تشکیل یک کارگروه در پی سیل حملات حوثی های مورد حمایت ایران در یمن به کشتی ها در دریای سرخ است.
  • وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که سه فلسطینی روز پنجشنبه در حمله مداوم اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری اشغالی و اردوگاه آوارگان آن کشته شدند.
  • برای ساکنان محاصره شده غزه که تاکنون از بمب ها و گلوله های اسرائیل جان سالم به در برده اند، یک قاتل خاموش و نامرئی اکنون در تعقیب آنهاست: بیماری.
  • ۱۰پزشک و امدادگر به رویترز گفتند که کمبود غذا، آب تمیز و سرپناه صدها هزار نفر از مردم آسیب دیده را فرسوده کرده است و با وجود یک سیستم بهداشتی که بزانو در آمده،منطقه تحت پوشش اپیدمی های اجتناب ناپذیری قرار خواهند گرفت.
  • آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) روز چهارشنبه اعلام کرد که از 7 اکتبر، روز حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل، حداقل ۲۸۸ آواره در پناهگاه های آن در غزه کشته شده اند.
  • المانیتور: در یک تغییر موضع، یکی از مقامات ارشد حماس به رسمیت شناختن اسرائیل را مطرح میکند.
  • موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس در مصاحبه با المانیتور گفت که این گروه شبه نظامی به مواضع سازمان آزادیبخش فلسطین در قبال اسرائیل پایبند خواهد بود.
  • یک مقام ارشد حماس پیشنهاد کرد که این گروه شبه نظامی مستقر در غزه، اسرائیل را به عنوان گامی در جهت پایان دادن به اختلافات طولانی مدت بین جناح های فلسطینی به رسمیت بشناسد.
  • موسی ابومرزوق روز دوشنبه در گفتگو با المانیتور در دفتر خود در دوحه، لحن محتاطی را نسبت به اسرائیل بکار برد.

 

رویترز روز ۲۳آذر نوشت: اسراییل به جنوب غزه حمله کرد و با درخواست کاهش تلفات غیرنظامی روبه‌رو شد
اسرائیل روز پنجشنبه با وجود تشدید درخواستهای بین‌المللی برای کاهش تلفات غیرنظامیان و رسیدگی به یک فاجعه انسانی فزاینده، به رگبار گلوله‌های خود در نوار غزه ادامه داد.

رسانه‌های حماس بامداد پنجشنبه اعلام کردند در مرکز رفح، در جنوب منطقه محاصره شده ساحلی، ۲۴نفر در حمله اسراییل که به دو خانه حمله کرد، کشته شدند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که از منطقه بازدید می‌کند و در روزهای پنجشنبه و جمعه در اسراییل خواهد بود، با اسرائیلی‌ها در مورد نیاز به‌دقت بیشتر در حملات خود علیه اهداف حماس گفتگو خواهد کرد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: سالیوان روز چهارشنبه با مقامات عربستان سعودی دیدار کرد و در مورد تلاشهای دیپلماتیک گسترده‌تر برای حفظ ثبات در سراسر منطقه و جلوگیری از گسترش درگیری اسراییل و حماس گفتگو کرد...

 

به گزارش سی.ان.ان: حدود ۴۰ تا ۴۵درصد از ۲۹۰۰۰مهمات هوا به زمین مورد استفاده اسراییل غیرهدایت‌شونده و بقیه مهمات هدایت‌شونده دقیق بوده‌اند... . بر اساس یک وب سایت نظامی اسرائیل، تعداد سربازان اسراییلی که در حمله زمینی کشته شدند به ۱۱۵نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰۰نفر رسیده است...

 

نیویورک تایمز ۲۲آذر نوشت:
به‌گفته وزارت بهداشت، نیروهای اسراییلی به بیمارستان دیگری در غزه حمله کردند و پزشکان را بازداشت کردند
یک روز پس از آن‌که بایدن در اولین اظهارات انتقادی خود درباره رفتار اسراییل در جنگ علیه حماس بر کاهش حمایت بین‌المللی اسراییل تأکید کرد، مقامات اسراییل روز چهارشنبه به صراحت اعلام کردند که با محکومیت فزاینده جامعه بین‌المللی منصرف نخواهند شد.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل شامگاه چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در تل آویو موضع بارها اعلام شده اسراییل مبنی بر این‌که نیروهایش به حملات خود به غزه ادامه خواهند داد تا زمانی که اهدافش برای انهدام حماس و بازگرداندن گروگانهای باقی مانده محقق شود، تکرار کرد. او گفت: هیچ کس به ما نمی‌گوید که چه باید کنیم. 

 

فرانس ۲۴:  به‌رغم انتقاد آمریکا، حملات اسراییل به غزه ادامه دارد
اسرائیل روز پنجشنبه در حالی غزه را بمباران کرد که یکی از مشاوران ارشد کاخ‌سفید در حالی‌که شکافی بر سر درخواست‌های آمریکا برای خویشتن‌داری متحدش در حال افزایش است به بیت‌المقدس می‌رود.

خلاصه اخبار غزه:
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار است طی دو روز آینده با مقامات ارشد اسراییل دیدار کند، زیرا شکاف عمومی بین بایدن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر تلفات غیرنظامیان در جنگ ایجاد شده است.
نتانیاهو گفته است که اسراییل به جنگ خود در غزه ادامه خواهد داد تا زمانی که علیه حماس به پیروزی برسد.
الی کوهن، وزیر خارجه اسراییل روز چهارشنبه گفت که جنگ در نوار غزه با یا بدون حمایت بین‌المللی ادامه خواهد یافت.
به گفته وزارت بهداشت فلسطین در غزه، ۱۸۶۰۸نفر در حملات اسراییل به نوار غزه کشته شدند و حداقل ۵۰۵۹۴نفر زخمی شدند. دست کم ۷۶۰۰نفر ناپدید شده‌اند...
 

نیویورک تایمز نوشت: ارتش اسراییل یکی از بالاترین تلفات روزانه خود را از زمان حمله به غزه متحمل می‌شود
ارتش اسراییل روز سه‌شنبه یکی از بیشترین تلفات یک روزه خود را از زمان آغاز تهاجم زمینی اسراییل به غزه در اواخر اکتبر متحمل شد. ارتش گفت که ۱۰سرباز در درگیری در شمال این منطقه کشته شدند... .
اگر چه اسراییل در ماه جاری تهاجم زمینی خود را به جنوب غزه گسترش داده است، نبردهای شدیدی در شمال غزه ادامه دارد. به‌گفته ارتش این کشور، از زمان حمله هفتم اکتبر به رهبری حماس به جنوب اسراییل که مقامات اسراییلی می‌گویند ۱۲۰۰نفر کشته شدند، ۴۴۴سرباز اسراییلی جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته ارتش، حدود یک چهارم این تلفات از زمان آغاز تهاجم زمینی اسراییل رخ داده است.


رویترز نوشت: آمریکا یک پهپاد پرتاب شده از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها را سرنگون کرد
فرماندهی مرکزی ایالات متحده در اوایل پنجشنبه گفت که ناوشکن میسون نیروی دریایی ایالات متحده در حالی که به تماس یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال در جنوب دریای سرخ پاسخ می‌داد بسوی یک پهپاد شلیک کرد که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در ۱۳ دسامبر پرتاب شده بود.
 

اسکای نیوز: بزرگراه لس‌آنجلس توسط معترضان یهودی علیه جنگ غزه مسدود شد
معترضان یهودی در لس‌آنجلس در حالی که خواستار آتش‌بس در غزه شدند، بزرگراهی را مسدود کردند.
اعضای سازمان «اگر نه حالا»  حدود ساعت ۹ صبح در خطوط جنوبی آزادراه ۱۱۰ در مرکز شهر لس‌آنجلس تحصن کرده و حرکت خودروها را متوقف کردند.
معترضان پیراهنهای مشکی بر تن داشتند که روی آن نوشته شده بود «به نام ما نیست» و پلاکاردهایی در دست داشتند که خواستار توقف عملیات نظامی اسراییل در غزه بودند.
پلیس گفت که حدود ۷۵نفر از معترضان بازداشت شدند.

 

خبرهای کوتاه رویترز
آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، انرووا UNRWA می‌گوید که ۲۷۱فلسطینی، از جمله ۶۹کودک، توسط نیروهای امنیتی اسراییل در کرانه باختری در سال جاری کشته شدند.
تعویق فروش تفنگهای‌ ام ۱۶ به اسراییل به‌دلیل خشونت شهرک‌نشینان
کربی از کاخ سفید: ما هنوز فکر می‌کنیم که امیدی برای عادی‌سازی اسراییل و عربستان وجود دارد
کاخ‌سفید روز چهارشنبه اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که روزهای پنجشنبه و جمعه از اسراییل بازدید خواهد کرد، احتمالاً در طول سفر خود توقفهای دیگری در منطقه خواهد داشت.
شهروندان اسراییلی روز چهارشنبه گفتند که ارتش نباید از تهاجم بی‌امان خود برای سرکوب حماس، با وجود درخواست آتش‌بس مجمع عمومی سازمان ملل، فهرست فزاینده تلفات سربازان و تعداد تلفات مارپیچ فلسطینیها در غزه، عقب‌نشینی کند.
ارتش اسراییل روز سه‌شنبه یکی از مرگبارترین روزها را در جنگ دو ماهه غزه متحمل شد و یک سرهنگ در میان ۱۰سرباز کشته شد و تعداد کشته‌شدگان را به ۱۱۵نفر رساند که تقریباً دو برابر تعداد کشته‌شدگان در درگیریهای ۹سال پیش در این منطقه است.
اسماعیل هنیه، رئیس حماس، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که هر گونه ترتیبی در غزه بدون حماس یک توهم  است.

 

تایمز اسرائیل: ده سرباز از جمله دو افسر ارشد در جنگ غزه و کمین مرگبار کشته شدند
۹ تن از نیروهای تیپ گولانی، یگان ۶۶۹ نیروی هوایی، در یکی از مرگبارترین حوادث تهاجم زمینی تاکنون به هلاکت رسیدند و تعداد تلفات به ۱۱۵ نفر رسید.
ارتش اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد که ده سرباز نیروی دفاعی اسراییل از جمله دو فرمانده ارشد و چند افسر در درگیریهای شدید در غزه کشته شدند و تعداد کشته‌شدگان در حمله زمینی به ۱۱۵ نفر رسید.

 

آسوشیتدپرس:
 ۹سرباز اسراییلی در کمین شهر غزه به نشانه این‌که مقاومت حماس هم‌چنان قوی است کشته شدند. ارتش اسراییل می‌گوید [تاکنون] ۱۱۵سرباز در حمله زمینی کشته شده‌اند. 
اسراییل روز چهارشنبه پس از یک کمین در ویرانه‌های غزه، بدترین تلفات جنگی خود را در بیش از یک ماه اخیر اعلام کرد در حالی که با افزایش تلفات غیرنظامیان و تشدید فاجعه انسانی در خاک فلسطین، با انزوای دیپلماتیک فزاینده مواجه شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2156233a-7e9c-4caf-b961-54a8d5b65a63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات