728 x 90

شصت و یکمین روز جنگ غزه - نبرد به قلب شهر اصلی جنوب غزه می‌رسد

حمله به خان یونس
حمله به خان یونس

این گزارش به روز می‌شود...

 

دریانوردی انگلستان:
دریانوردی انگلستان گزارشی مبنی بر یک حادثه مربوط به یک سامانه هوایی بدون خدمه (UAS) در مجاورت موقعیت 1425N 04212E، 47 نانومتری غرب بندر حدیده، یمن دریافت کرده است.
 دریانوردی انگلستان در نزدیکی موقعیت ۴۷ مایلی غرب بندر حدیده یمن گزارشی از یک واقعه را دریافت کرده است. کشتی‌ها در نزدیکی محل این واقعه توصیه شدند که جانب احتیاط بگیرند و هر گونه فعالیت مشکوک را گزارش کنند.
 


رویترز
نظامیان اسراییلی روز چهارشنبه پس از رسیدن به مرکز شهر خان یونس با حماس در جنوب غزه نبردهای شدیدی را انجام دادند و با کاهش تعداد مناطق امن، غیرنظامیان فلسطینی را مجبور کردند به جاهای دیگر پناه ببرند.

هواپیماهای جنگی اسراییل هم‌چنین در یکی از سنگین‌ترین مراحل نبرد طی ۲ماه از آغاز عملیات نظامی اسراییل برای از بین بردن گروه شبه‌نظامی فلسطینی، اهدافی را در سراسر قلمرو پرجمعیت ساحلی بمباران کردند.

در ژنو، مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل گفت که وضعیت فاجعه بار است و خطر نقض جدی حقوق از سوی هر دو طرف وجود دارد. سازمان ملل اعلام کرد ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی رفح از مصر غیرممکن است.

دفتر رسانه‌یی حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد که از شروع جنگ غزه تاکنون دستکم ۱۶۲۴۸نفر از جمله ۷۱۱۲ کودک و ۴۸۸۵زن در غزه کشته شده‌اند. این ارقام بلافاصله توسط وزارت بهداشت غزه تأیید نشد.

اسراییل می‌گوید برخی از زنان و کودکان گروگان در دستان حماس باقی مانده‌اند و هدف آن یافتن و آزادی آنهاست. در طول وقفه در جنگ، حماس بیش از ۱۰۰گروگان را بازگرداند، اما ۱۳۸اسیر باقی مانده است.

ولکر تورک رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد گفت: تنها راه برای پایان دادن به مناقشه پایان دادن به اشغال سرزمینهای فلسطینی توسط اسراییل و انتخاب راه‌حل دو دولتی با اسراییل و فلسطین مستقل است.

ولکر تورک، مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار داد که خطر جنایات وحشیانه در غزه افزایش یافته است و از طرفهای درگیر خواست از ارتکاب چنین تخلفاتی خودداری کنند. طبق تعریف سازمان ملل، اصطلاح «جنایت وحشیانه» به جنایات نسل کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی اطلاق می‌شود که در معاهدات بین‌المللی تعریف شده است.

دولت ژاپن اعلام کرد، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه در تماسی تلفنی به همتای اسراییلی خود بنیامین نتانیاهو گفت که کاهش تلفات غیرنظامیان در درگیری با حماس مهم است.

 

نظامیان اسراییلی روز چهارشنبه پس از رسیدن به قلب شهر خان یونس با حماس در جنوب غزه نبردهای شدیدی را انجام دادند و با کاهش تعداد مناطق امن، غیرنظامیان فلسطینی را مجبور کردند به جاهای دیگر پناه ببرند.

 

رویترز: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه برای سفری نادر به خارج از کشور توسط چهار جنگنده روسی به خاورمیانه اسکورت شد و طی آن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره نفت، غزه و اوکراین گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه اعلام کرد که فرانسه روز چهارشنبه گلوله‌باران جنوب لبنان توسط اسراییل را که منجر به کشته شدن یک سرباز لبنانی شد را محکوم کرد.

رویترز: یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: نیروی دریایی آمریکا صبح چهارشنبه یک پهپاد متعلق به حوثی‌ها را که بخشی از یمن را کنترل می‌کنند سرنگون کرد.

 

نبرد به قلب شهر اصلی جنوب غزه می‌رسد
ارتش اسراییل روز چهارشنبه گفت که نیروهایش در حال پیشروی در اطراف شهر جنوبی خان یونس هستند، جایی که فرماندهان اسراییلی نبردهای خانه به خانه با جنگجویان حماس را در برخی از شدیدترین نبردهای جنگ دو ماهه توصیف کرده‌اند.
آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش غزه به غیرنظامیان غزه هشدار داد که به جاده صلاح‌الدین، بزرگراه اصلی که خان یونس را به شمال غزه متصل می‌کند، نزدیک نشوند و آن را «میدان جنگ» و «بسیار خطرناک» خواند.

او در پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت که غزه‌هایی که سعی می‌کنند برای پناه بردن به شمال بروند، باید از جاده اصلی ساحلی استفاده کنند، اگر‌چه مشخص نیست که آیا با توجه به بمباران شدید آیا بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند یا نه، یا چه تعداد می‌توانند در غزه با اختلالات ارتباطی اطلاعات مربوطه را ببینند... .

از زمان فروپاشی آتش‌بس موقت در هفته گذشته، اسراییل کارزار خود را بر جنوب غزه، به‌ویژه در خان یونس و اطراف آن متمرکز کرده است، جایی که می‌گوید رهبران و مبارزان حماس در آنجا متمرکز هستند.

مقامات اسراییلی گفتند که جنگجویان حماس در ساختمانهای متراکم نوار غزه جاسازی شده‌اند و در شبکه گسترده‌یی از تونل‌های زیرزمینی پنهان شده‌اند که نبرد نزدیک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

 

تازه‌ترین اخبار جنگ غزه

- سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که واشنگتن تصور می‌کند مرحله فعلی عملیات زمینی اسرائیل در غزه که شامل جنوب این منطقه می‌شود چندین هفته دیگر، احتمالا تا ماه ژانویه، طول بکشد.
-  خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه شهر بزرگ خان یونس، واقع در جنوب نوار غزه را به محاصره خود درآورد، جایی که شدیدترین نبردهای دو ماه گذشته علیه حماس در جریان است.
-  رئیس ستاد ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ما خان یونس را در جنوب نوار غزه محاصره کرده‌اند». وی ادامه داد: «ما بسیاری از پایگاه‌های حماس را در شمال نوار غزه به مکان‌هایی امن بدل کرده‌ایم و اکنون هم در حال انجام عملیات علیه پایگاه‌های حماس در جنوب هستیم.»

رویترز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت که ترکیه طرح ایجاد منطقه حائل در غزه را پس از پایان جنگ در غزه رد می‌کند و افزود که چنین طرحی بی‌احترامی به فلسطینیان است.

خبرگزاری فرانسه: ارتش اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی حمله‌یی است که به نیروهای لبنانی در جنوب لبنان آسیب رساند، اشاره‌ای آشکار به گلوله‌باران اسراییل که روز گذشته یک سرباز لبنانی را کشته و سه نفر دیگر را زخمی کرد. ارتش اسراییل در بیانیه‌یی گفت: نیروهای مسلح لبنان هدف حمله نبودند. ارتش اسراییل از این حادثه ابراز تأسف می‌کند. این حادثه در دست بررسی است. 

 

شدیدترین حملات در غزه

خبرگزاری رویترز ۶دسامبر (۱۵آذر): اسراییل شدیدترین حملات تاکنون را در جنگ غزه علیه حماس انجام داده است.

- ارتش اسراییل شهر اصلی جنوب غزه را بمباران کرد که به‌گفته آن، شدیدترین جنگ از زمان آغاز تهاجم زمینی برای از بین بردن حماس از پنج هفته پیش بود...
اسرائیل گزارش داد که نیروهایش با پشتیبانی هواپیماهای جنگی روز سه‌شنبه به قلب خان یونس در جنوب غزه رسیدند و شهر را نیز محاصره کردند. شاخه مسلح حماس، گردانهای القسام، گفت که جنگجویان آن درگیر جنگ خشونت آمیزی با اسراییلی‌ها بودند... .

ژنرا یارون فینکلمن فرماندهی جنوب ارتش اسراییل در بیانیه‌یی گفت: «ما در شدیدترین روز از شروع عملیات زمینی بوده‌ایم». نیروهای اسراییلی در جبالیا که یک کمپ بزرگ است و محل حماس است و در شجاعیه در شرق جنگیدند. بازوی نظامی حماس گفت ۸ سرباز اسراییلی را کشته و ۲۴خودروی نظامی را روز سه‌شنبه منهدم کرده است. یک وب‌سایت ارتش اسراییل گفت دو تن از سربازان روز سه‌شنبه و ۸۳ نفر از زمان آغاز عملیات زمینی کشته شده‌اند... ساکنان غزه می‌گویند هیچ مکان امنی وجود ندارد، شهرهای باقی مانده و پناهگاهها در حال حاضر بیش از حد مزدحمند و اسراییل هم‌چنان به بمباران مناطقی که به مردم می‌گوید بروند، ادامه می‌دهد. .

نوار غزه، ۵ دسامبر (رویترز) - خانواده‌ها در غزه از ترس کشته شدن در بمباران اسرائیل، روز سه‌شنبه بسته‌بندی و فرار می‌کردند و به سمت یک تکه زمین در جنوب می‌رفتند که از قبل با اوارگان بدون غذا، اب و توالت کافی پر شده بود. برخی از آنها برای سومین یا چهارمین بار در کمتر از دو ماه فرار کردند.
بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه در اثر جنگ بین اسراییل و حماس بی‌خانمان شده‌اند و مرحله جدید آوارگی از زمان آتش‌بس یک هفته‌یی که در اول دسامبر به پایان رسید، وضعیت انسانی فاجعه‌بار را بدتر می‌کند.

 

کنترل غزه توسط اسراییل

آسوشیتدپرس ۶دسامبر: نتانیاهو می‌گوید اسراییل باید کنترل امنیت غزه را پس از جنگ حفظ کند
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که ارتش باید مدتها پس از پایان جنگ علیه حماس، کنترل امنیتی بدون پایان بر نوار غزه را حفظ کند. این اظهارات در حالی بیان شد که ارتش اسراییل اعلام کرد که نیروهایش وارد دومین شهر بزرگ غزه در تعقیب برای از بین بردن حاکمان حماس در این منطقه شده‌اند.

 

محدودیت کمکها به غزه

آسوشیتدپرس ۶دسامبر (۱۵آذر): کمکهای بشردوستانه به‌صورت محدود به غزه می‌رود.

سازمان ملل می‌گوید که به‌دلیل خصومتهای شدید، کمکهای بشردوستانه محدود تنها به منطقه رفح در جنوب غزه ارسال می‌شود. هم‌چنین می‌گوید که تمام خدمات مخابراتی به‌دلیل قطع شدن مسیرهای فیبر اصلی تعطیل شده است.

 

سایر خبرها

رویترز: ارتش لبنان در بیانیه‌یی اعلام کرد: بر اثر گلوله‌باران اسراییل در نزدیکی روستایی در جنوب لبنان در نزدیکی مرز با اسرائیل، یک سرباز لبنانی کشته و سه سرباز زخمی شدند.

تلویزیون العربیه (۱۴آذر): محمد آشتیه نخست‌وزیر فلسطین: بازگشت ما به حکومت غزه بدون راه‌حل سیاسی برای کرانه غربی مثل این است که ما در یک هواپیمای اف ۱۶ یا یک تانک اسراییلی وارد باریکه غزه می‌شویم.

برخی گزارشات آمریکایی طرح بایدن برای بعد از جنگ غزه را فاش کرد که شامل موارد زیر است: حکومت فلسطین حکومت را برای درازمدت برعهده می‌گیرد / افزایش کمکهای آمریکا به حکومت فلسطین / شروع تدریجی بازسازی / یک نیروی بین‌المللی برای محقق کردن ثبات مستقر می‌شود /

وزارت بهداشت غزه گفته که از زمان آغاز جنگ در نوار غزه ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر کشته شده‌اند که ۷۱۱۲ نفرشان کودک بوده‌اند. بنا بر این آمار ۴۳ هزار و ۶۱۶ نفر نیز زخمی و ۷۶۰۰ نفر مفقود شده‌اند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، روز سه‌شنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر)، اعلام کرد که شمار کارکنان و امدادگران کشته شدۀ سازمان ملل در جریان جنگ غزه به ۱۳۰ نفر افزایش یافته است.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b07988b7-021d-45e4-9b51-e583b43082cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات