728 x 90

شصت و هشتمین روز جنگ در غزه - آسوشیتدپرس: اختلاف آمریکا و اسراییل بر سر آینده غزه

جنگ در غزه
جنگ در غزه

شصت و هشتمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

آخرین تحولات جنگ در غزه

  • رئیس سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه گفت که به‌دلیل درگیری بین اسراییل و حماس که ۸۵درصد از جمعیت غزه را آواره داخلی کرده است، آوارگی بیشتری در خاورمیانه پیش‌بینی می‌کند.
  • فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو گفت: «رویدادهایی که از ۷ اکتبر در اسراییل و غزه رخ داده است خارج از اختیارات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.
  • پاپ فرانسیس روز چهارشنبه درخواست خود برای آتش‌بس «فوری» در غزه را تجدید کرد و خواستار پایان دادن به رنج اسرائیلی‌ها و فلسطینیها شد.
  • رهبر بیش از ۱.۳۵میلیارد کاتولیک جهان در جریان سخنرانی خود در روز چهارشنبه گفت: من درخواست خود را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه تجدید می‌کنم. 
  • حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) روز چهارشنبه در پستی در شبکه X گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید سخنان خود را به‌عمل تبدیل کند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود.
  • وی گفت: اظهارات دیروز بایدن رئیس‌جمهور آمریکا باید به اقداماتی تبدیل شود که با درخواست برای آتش‌بس فوری و ارائه یک طرح سیاسی جامع مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی و قوانین بین‌المللی، پایان دادن به اشغالگری و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی شروع شود.
  • ارتش اسراییل اعلام کرد که ۱۰سرباز روز سه‌شنبه در غزه کشته شدند، از جمله یک سرهنگ که فرماندهی پایگاه پیشروی تیپ پیاده جولانی را برعهده داشت.
  • این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شد، بیانیه قبلی را به روز کرد که آخرین آمار کشته‌شدگان یک روزه را ۸نفر اعلام کرده بود، از جمله یک سرهنگ دوم که فرماندهی یک هنگ گولانی را برعهده داشت.
  • بلینکن، در تماسی با نخست‌وزیر عراق، حمله به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرد.
  • پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا روز چهارشنبه گفت که این کشور از قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه به‌دلیل نگرانی برای غیرنظامیان در منطقه محاصره شده است، حمایت کرده است.
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از پاسخ مستقیم به سؤالی درباره گزارشهایی مبنی بر پمپاژ آب دریا توسط اسراییل به مجتمع تونل غزه حماس خودداری کرد و تنها به ادعاهایی مبنی بر وجود گروگان در مناطق مورد هدف اشاره کرد. وال استریت ژورنال به‌نقل از مقامات آمریکایی ناشناس گزارش داد که اسراییل اخیراً شروع به پمپاژ آب دریا به داخل هزارتوی وسیع تونل‌های حماس در زیر غزه کرده است، روندی که احتمالاً هفته‌ها طول می‌کشد.

 

آسوشیتدپرس ۲۲آذر: اسراییل و آمریکا بر سر تلفات فزاینده و آینده جنگ علیه حماس اختلاف‌نظر دارند.
اسراییل و ایالات متحده روز سه‌شنبه شدیدترین اختلاف‌نظر عمومی خود را در مورد رفتار و آینده جنگ علیه حماس نشان دادند، همزمان این دو متحد به‌دلیل درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس به‌طور فزاینده‌یی منزوی شدند.

جو بایدن گفت که به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو گفته است که اسراییل به‌دلیل بمباران بی‌رویه خود، حمایت بین‌المللی را از دست می‌دهد و نتانیاهو باید دولت خود را که تحت سلطه احزاب راست تندرو است، تغییر دهد.

تنها ساعاتی بعد، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳رأی موافق، ۱۰رأی مخالف و ۲۳رأی ممتنع قطعنامه‌یی را تصویب کرد که خواستار آتش‌بس بشردوستانه شد. رأی غیرالزام‌آور عمدتاً نمادین است، اما به‌عنوان یک فشارسنج مهم برای افکار جهانی عمل می‌کند. هیچ‌یک از قدرتهای بزرگ به اسراییل و ایالات متحده در مخالفت با آتش‌بس نپیوستند...

نتانیاهو گفته است که ارتش باید پس از پایان جنگ، کنترل امنیتی بی‌پایان غزه را حفظ کند.

دولت بایدن گفته است که اسراییل نباید به یک اشغال نظامی بازگردد و تشکیلات خودگردان فلسطینی که در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده باید غزه را اداره کند، همزمان مذاکرات برای ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسراییل از سر گرفته می‌شود.

به نظر می‌رسد نتانیاهو قاطعانه این احتمال را رد کرده و اذعان می‌کند که «در مورد «روز بعد از حماس» اختلاف‌نظر وجود دارد. وی با اشاره به روند صلح در دهه ۱۹۹۰ که تشکیلات خودگردان فلسطین را ایجاد کرد و هدف از آن دستیابی به راه‌حل دو کشوری بود، گفت: من به اسراییل اجازه نمی‌دهم اشتباه اسلو را تکرار کند... .

 

اسکای نیوز: تجزیه و تحلیل: رأی سازمان ملل به میزان قابل توجهی صحبت می‌کند

در غزه، اعداد نشان‌دهنده تقویت دیدگاه جهان است. از ۱۹۳کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۵۳کشور از آتش‌بس در غزه حمایت کردند.

این یک افزایش بزرگ نسبت به آخرین باری است که رأی مشابهی در ماه اکتبر انجام شد - معیاری از روند روند افکار جهانی با گذشت زمان.

رأی‌گیری در نیویورک که از نظر قانونی الزام‌آور نیست، البته چیزی را در غزه تغییر نمی‌دهد.

 

واشنگتن پست: با عمیق‌تر شدن بحران غزه، ایالات متحده نسبت به اسراییل منزوی‌تر شده و نیاز به کمک افزایش می‌یابد
مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای رأی مثبت داد که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد. ایالات متحده یکی از تنها ۱۰کشوری بود که به قطعنامه روز سه‌شنبه رأی منفی داد.

قطعنامه با ۱۵۳رأی موافق به تصویب رسید که ۳۰رأی موافق جدید در مقایسه با قطعنامه مشابه در ۲۷ اکتبر افزایش یافت.

 

اسکای نیوز - ارتش اسرائیل: از زمان آغاز عملیات زمینی اسراییل در غزه در مجموع ۱۱۴سرباز اسراییلی کشته شده‌اند

ارتش اسراییل از کشته شدن هشت سرباز دیگر اسراییلی در درگیریها در غزه خبر دادند. یک سرهنگ ۳۵ساله که فرماندهی یک هنگ پیاده‌نظام گولانی را برعهده داشت، در میان کشته‌شدگان است.
این هنگ در محله شجاعیه شهر غزه در حال نبرد بود که در روزهای اخیر شاهد نبردهای شدیدی بوده است.
ارتش اسراییل افزود که همه آنها در نبردهای شمال غزه کشته شدند.

ارتش گفت که از زمان آغاز عملیات زمینی اسراییل در غزه در ۲۰ اکتبر، در مجموع ۱۱۴سرباز کشته شده‌اند.

 

آسوشیتدپرس: مشاور بایدن برای گفتگو درباره پایان دادن به نبردهای بزرگ در غزه با نتانیاهو دیدار می‌کند
جیک‌ سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در مورد جدول زمانی پایان دادن به نبردهای بزرگ در غزه در اواخر این هفته در دیدار وی از اسراییل صحبت خواهد کرد.

سالیوان طی یک حضور در مجمعی که توسط وال استریت ژورنال برگزار شد، گفت که او افکار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این مورد را با خود همراه خواهد داشت و هم‌چنین به‌دنبال شنیدن نظرات نتانیاهو و مقامات اسراییلی در این مورد است. او هم‌چنین گفت که با نتانیاهو در مورد اظهارات اخیر او مبنی بر این‌که نیروهای دفاعی اسراییل کنترل امنیتی بی‌پایان غزه را پس از پایان جنگ حفظ خواهند کرد، صحبت خواهد کرد.
سالیوان موضع دولت بایدن را تکرار کرد که نمی‌خواهد اسراییل غزه را دوباره اشغال کند یا قلمرو کوچک خود را بیشتر کوچک کند. دولت آمریکا بارها خواستار بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی و از سرگیری مذاکرات صلح با هدف ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسراییل شده است.

 

آسوشیتدپرس: اجساد ۲گروگان از غزه پیدا شد

ارتش اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در عملیاتی که به کشته شدن دو سرباز اسراییلی انجامید، اجساد دو گروگان را از غزه بیرون آورده است.

در جریان عملیات نجات اجساد، دو سرباز به نامهای گال مایر آیزنکوت و ایال مایر برکوویتز کشته شدند.

گال آیزنکوت پسر گادی آیزنکوت است که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به‌عنوان رئیس ستاد ارتش خدمت کرده و در کابینه جنگ حضور دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/96ad96ea-1665-48e8-be29-d244728f6bd1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات