728 x 90

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از تردد در دریای سرخ اجتناب می‌کنند

کشتی شرکت مرسک در دریای سرخ
کشتی شرکت مرسک در دریای سرخ

دو شرکت کشتیرانی مرسک دانمارکی و هاپاک-لوید آلمانی روز سه‌شنبه ۱۲دیماه اعلام کردند که کشتی‌های باربری آنها هم‌چنان از مسیر دریای سرخ که امکان عبور از کانال سوئز را فراهم می‌آورد، اجتناب می‌کنند این تصمیم به‌دنبال حمله روز یکشنبه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران به یکی از کشتی‌های مرسک اتخاذ شده است.

با ادامه حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، این دو شرکت دانمارکی و آلمانی، مسیر کشتی‌های خود را به سمت جنوب آفریقا و دماغه امید تغییر داده بودند.

به‌دنبال اقدام شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف کشتی مرسک-هانگژو، شرکت مرسک روز یکشنبه، حرکت همه کشتی‌های خود در دریای سرخ را به مدت ۴۸ ساعت متوقف کرد، اگر چه بالگردهای ارتش ایالات متحده این حمله حوثی‌ها را دفع کردند و سه فروند قایق آنها را با سرنشینانش غرق کردند.

در بیانیه‌یی شرکت مرسک آمده است: «تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد و ما هم‌چنان حرکت تمام کشتی‌هایمان در این منطقه را متوقف کرده‌ایم و همزمان به ارزیابی این شرایط دائما در حال تغییر می‌پردازیم».

این بیانیه می‌افزاید: «در مواردی که مشتریان ما قانع بشوند، شناورها مسیر خود را تغییر می‌دهند و هم‌چنان از مسیر دماغه امید می‌گذرند».

این در حالی است که شرکت مرسک برنامه‌ریزی کرده بود که بیش از ۳۰ فروند شناور آن از دریای سرخ عبور کنند و سفر ۱۷ شناور خود را هم به‌طور موقت متوقف کرده بود.

شرکت آلمانی هپاگ-لوید نیز اعلام کرد که شناورهایش دست‌کم تا روز نهم ژانویه از دریای سرخ عبور نخواهند کرد تا تصمیم بگیرد که آیا هم‌چنان کشتی‌ها باید از مسیر جنوب آفریقا بگذرند یا می‌توانند برنامه سابق خود را از سربگیرند.

این در حالی است که تقریباً مسیر یک‌سوم کشتی‌های کانتینری جهان از کانال سوئز می‌گذرد. پیش‌بینی می‌شود که تغییر مسیر کشتی‌ها به سمت جنوب آفریقا در هر سفر رفت و برگشت بین آسیا و شمال اروپا تا یک میلیون دلار هزینه اضافی برای سوخت به همراه داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b63e669c-6343-4573-a759-40f0e356aa0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات