728 x 90

شانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - محاصره و گلوله‌باران شهرها

بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه
بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه

آخرین تحولات اوکراین

رویترز: ماکرون فرانسه می‌گوید اگر پوتین به بمباران ادامه دهد و کیف را تحت محاصره قرار دهد، تحریمهای جدید ضروری خواهد بود، همه گزینه‌ها روی میز است
-تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد که نیروهای روسی که کیف را تحت فشار قرار می‌دهند، در شمال غرب پایتخت اوکراین دوباره گروه‌بندی می‌شوند و بریتانیا گفت که مسکو اکنون می‌تواند در چند روز آینده برای حمله به این شهر برنامه‌ریزی کند.
-مقامات محلی اوکراین از حملات بیشتر روسیه از جمله یک بیمارستان روانی در نزدیکی شهر ایزیوم در شرق و یک فرودگاه در لوتسک در غرب اوکراین خبر دادند.
-ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه موافقت کرده است تا ۱۶۰۰۰داوطلب از خاورمیانه در کنار شورشیان مورد حمایت روسیه در درگیری مستقر شوند.
-شهردار خارکیف گفت ۴۸مدرسه در دومین شهر بزرگ اوکراین در بمباران بی‌امان روسیه تخریب شده و صدها نفر در ایستگاههای متروی شهر پناه گرفته‌اند.
-به گفته وزارت دفاع روسیه، جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو ولنوواخا در شمال ماریوپل را تصرف کرده‌اند.
-نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایالات متحده «وضعیت مطلوب‌ترین کشور» روسیه را لغو خواهد کرد. انتظار می‌رود سایر کشورهای G7 و اتحادیه اروپا نیز به‌دنبال اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای روسیه باشند.
-پوتین گفت که مذاکرات بین مسکو و اوکراین تقریباً هر روز برگزار می‌شود و بدون توضیح بیشتر به 'تغییرهای مثبت معین' اشاره کرد. به‌گفته دفتر وی، سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند در تماسی با پوتین در مورد نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان صحبت کرد و بر ضرورت آتش‌بس فوری تأکید کرد.
-روسیه وعده آتش‌بس دیگری برای تخلیه بندر ماریوپل و هم‌چنین کیف، سومی، خارکیف و چرنیهف داد، اما در حالی که تقریباً ۴۰۰۰۰نفر توانستند شهرهای دیگر را ترک کنند، تمام تلاشهای قبلی برای رسیدن به ماریوپل شکست‌خورده است.
-به گفته سازمان ملل بیش از ۲.۵میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند که حدود نیمی از آنها کودک هستند.

 

بیانیه سران کشورهای اروپایی در جلسه ورسای: روسیه و همدست آن بلاروس مسئولیت کامل این جنگ تجاوزکارانه را بر عهده دارند و مسئولان این جنایات، به‌خاطر از جمله هدف قرار دادن بی‌رویه غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی، مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.

 روسیه از شورای امنیت خواست در ارتباط با برنامه‌های سلاحهای بیولوژیک مورد حمایت آمریکا و ناتو در اوکراین، روز جمعه تشکیل جلسه دهد. زلنسکی این اتهامات را رد کرد و ناظران گفتند ادعای روسیه آماده‌سازی برای حمله شیمیایی است.

 وزارت دفاع آمریکا: روسیه و چین به اشتباه اتهام استفاده از سلاحهای بیولوژیکی علیه روسیها را مطرح کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا: نیروهای زمینی روسیه در اوکراین هم‌چنان پیشرفت محدود دارند، روسیه به‌دنبال بازآرایی و تغییر وضعیت نیروهایش برای اقدام تهاجمی علیه کی‌یف، است.

خانم کایا کالاس (KaYa Kallas) نخست‌وزیر استونی اعلام کرد اتحادیه اروپا «وظیفه اخلاقی» دارد که اوکراین را به یک کشور عضو تبدیل کند.

 شرکت گوگل اعلام کرد بنابه درخواست دولت اوکراین برای تلفنهای اندروید در اوکراین، جهت کمک به نجات جان انسان‌ها، یک سیستم هشدارحمله‌هوایی راه‌اندازی می‌کند.

کمیسیون اروپا درخواستی برای حذف رسانه‌های دولتی روسیه از نتایج جست‌وجوهایی که توسط کاربران کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می‌شود را به گوگل ارسال کرده است.

شرکت هواپیمایی ایر آستانه قزاقستان به‌علت قطع پوشش بیمه‌ای برای پروازها به روسیه یا بر فراز این کشور، تمام پروازهای خود را به روسیه فوراً به‌حالت تعلیق در آورد.

 

خبرگزاری فرانسه: سنای آمریکا بودجه شامل ۱۴میلیارد دلار برای اوکراین را تصویب کرد- سناتور چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنا در بیانیه‌یی گفت: «ما به‌قول خود برای حمایت از اوکراین در حالی که آنها برای جان خود در برابر ولادیمیر پوتین شیطان می‌جنگند، عمل می‌کنیم» او اضافه کرد «نزدیک به ۱۴میلیارد دلار کمک اضطراری، کنگره بیش از دو برابر آنچه دولت در ابتدا درخواست کرده بود را تصویب کرد»... . شومر گفت این کمک برای بیش از دو میلیون پناهنده غذا، دارو و سرپناه فراهم می‌کند و هزینه اقداماتی را برای بازسازی اقتصاد ویران شده اوکراین پرداخت خواهد کرد. وی افزود: «هم‌چنین میلیاردها کمک نظامی تزریق خواهد شد: انتقال تسلیحاتی مانند جاولین و استینگرها را امکان‌پذیر می‌کند، ناتو را مطمئن و تقویت می‌کند و به دفاع ما در برابر جنگ سایبری مخرب روسیه می‌افزاید»...

رویترز - خبرگزاری تاس روز جمعه به‌نقل از یک منبع ناشناس: حدود ۲۲۲هزار نفر از اوکراین و دو منطقه شورشی تحت حمایت روسیه به روسیه تخلیه شده‌اند

رویترز - وزارت دفاع انگلستان: روسیه احتمالاً به‌دنبال تنظیم مجدد نیروها برای تجدید فعالیت تهاجمی در روزهای آینده است. این موضوع احتمالاً شامل اقدامات علیه کی‌یف می‌شود. نیروهای زمینی روسیه به پیشرفت محدود خود ادامه می‌دهند. مسائل لجستیکی که مانع از پیشرفت روسیه شده است هم‌چنان ادامه دارد. بعید است روسیه به اهدافی که در برنامه قبل از تهاجم مشخص شده بود دست یابد.

رویترز - ریا: وزارت دفاع روسیه: جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، وولنوواخای اوکراین را تسخیر کردند

رویترز - چندین نفر از آگاهان به رویترز: آمریکا به همراه کشورهای جی۷ و اتحادیه اروپا روز جمعه برای لغو وضعیت «محبوب‌ترین کشور» روسیه در رابطه با تجاوز روسیه به اوکراین اقدام خواهند کرد.

رویترز - دیپلماتها گفتند که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره ادعاهای مسکو که بدون مدرک ارائه شده، درباره «فعالیت‌های بیولوژیکی» آمریکا در اوکراین بحث کند، اقدامی که واشنگتن آن را مقصر دانستن دیگران خواند.

آ. اف. پ - جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش می‌توانند مجازاتهای بیشتری را علیه مسکو اعمال کنند زیرا «به نظر می‌رسد جنایاتی که آنها علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شوند در حال تشدید است».
آ. اف. پ - سازمان ملل می‌گوید بیش از ۲.۳میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند که بیش از نیمی از آنها به لهستان رفته‌اند.
آ. اف. پ - اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تجاوز روسیه حداقل ۷۱کودک کشته و بیش از۱۰۰نفر زخمی شده‌اند.
آ. اف. پ - ارتش اوکراین می‌گوید جنگ برای کنترل شهرهای چرنیهف و خارکیف در شمال شرق و در جنوب شرق برای شهر محاصره شده ماریوپل و سور و دونتسک ادامه دارد.

 

رویترز - وزارت‌خارجه آمریکا به رهبران و فرماندهان روسیه می‌گوید: اگر در جنایات جنگی شرکت کنید، ما هر کاری انجام می‌دهیم تا شما را پاسخگو بدانیم.

رویترز - جورجیوا از صندوق بین‌المللی پول می‌گوید «بسیار، بسیار، بسیار غیرممکن» که روسیه بتواند ذخایر صندوق بین‌المللی پول خود را به ارز تبدیل کند با توجه به فقدان شرکای مبادله‌ای مشتاق و تحریم‌ها. تحریم‌های بی‌سابقه باعث انقباض ناگهانی و شدید اقتصاد روسیه شده است و انتظار می‌رود «رکود عمیق» باشد. کاهش شدید ارزش پول تورم را بالا می‌برد و استانداردهای زندگی اکثریت قریب به اتفاق جمعیت روسیه را کاهش می‌دهد. وی افزود: اعضای صندوق بین‌المللی پول جنگ را محکوم می‌کنند، اما هیچ بحثی در مورد عضویت روسیه در این مرحله وجود ندارد. جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید جنگ اوکراین پیش‌بینی رشد جهانی را کاهش می‌دهد.

رویترز - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که اوکراین به آن اطلاع داده است که تمام ارتباطاتش با تأسیسات چرنوبیل را از دست داده است.

رویترز - پارلمان اوکراین می‌گوید که نیروهای روسی به یک مؤسسه خارکیف که دارای رأکتور هسته‌یی آزمایشی است حمله کردند، خوابگاه همسایه در حال سوختن است.

رویترز - وزیر کشور اوکراین می‌گوید بیش از ۴۰۰۰۰۰نفر تاکنون تخلیه شده‌اند که بیشتر آنها از مناطق جنگی فعال بوده‌اند.

رویترز - گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: ما تأییدی نداریم که توان نیروگاه در چرنوبیل احیا شده است. در یک وضعیت نگران کننده، ارتباطات با نیروگاه هسته‌یی چرنوبیل و زاپروژیا اوکراین تخریب شده است.

رویترز - گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که یک مسأله رو به رشد با پادمانهای هسته‌یی در اوکراین وجود دارد.

رویترز - خبرگزاری اینترفاکس: وزارت دفاع روسیه موافقت کرده است که به یک تیم تعمیرات اوکراینی اجازه دهد تا به خطوط برق در منطقه اطراف نیروگاه هسته‌یی چرنوبیل دسترسی داشته باشد.

رویترز - اطلاعات بریتانیا: نیروهای روسیه تعداد فزاینده‌یی از نیروهای خود را برای محاصره شهرهای کلیدی اختصاص داده است، این امر پیشروی آنها را کند می‌کند.

رویترز - وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که نیروهای روسی اکنون چندین شهر اوکراین را پس از تخریب بسیاری از زیرساختهای حیاتی آنها محاصره کرده‌اند.

- نیروی هوایی اوکراین می‌گوید که ۱۰ جت جنگی روسیه را زده و دو کاروان بزرگ زرهی را منهدم کرده است.

ارتش اوکراین در بیانیه‌یی گفت که جتهای اس یو-۲۵ و اس یو-۳۴ را هدف قرار داده و یکی از هواپیماها با یک موشک سیار اسینگر ساقط شد.

 

کاروان نظامی روسیه در اوکراین

کاروان نظامی روسیه در اوکراین

 

پیشروی کاروان نظامی روسیه به سوی کی‌یف

شرکت ماهواره‌یی ماکسار روز پنجشنبه گفت، تصاویر این شرکت نشان می‌دهد یک کاروان بزرگ نظامی روسیه که آخرین بار در شمال غرب کی‌یف، نزدیکی فرودگاه آنتونوف مستقر شده بود، تا حد زیادی پراکنده شده و در مکانی دیگر استقرار یافته است.

تصاویر این شرکت آمریکایی هم‌چنین گویای آن است که واحدهای زرهی روسی در حال مانور دادن در شهرک‌های نزدیک فرودگاه آنتونوف هستند. واحدهای دیگری نیز پیش‌روی به سمت شمال کی‌یف داشته و در نزدیکی دهکده لو بیانکا مستقر شده‌اند.

 

رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به یافتن راه‌حل دیپلماتیک در اوکراین ناامید است

رادیو فرانسه گزارش کرد: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اندکی پیش از گشایش نشست سران اتحادیۀ اروپا در کاخ ورسای، ناامیدی خود را برای دست یافتن به یک «راه‌حل دیپلماتیک» در جنگ روسیه علیۀ اوکراین در کوتاه مدت ابراز داشت و با اشاره به بمباران زایشگاه ماریوپول از سوی نیروهای روسیه، تأکید کرد که «هدف این اقدام جنگی شرم‌آور، کشتن زنان و کودکان بوده است».

 

جلسه سران اتحادیه اروپا

جلسه سران اتحادیه اروپا

 

سران اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه را رد کردند

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هر گونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.

رهبران ۲۷کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گردهم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تأکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان این‌که برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجدداً تأکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود».

پیش‌تر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌یی رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.

 

نشست پرسش و پاسخ کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا

نشست پرسش و پاسخ کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا

 

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بودیم

مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده روز پنجشنبه اذعان کردند که عزم و اراده اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه را دست کم گرفته بوده‌اند.

ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، که در جلسه استماع سنا حضور یافته بود در این باره گفت: «نظر من این بود که بنا بر عوامل مختلف اوکراینی‌ها آن‌طور که باید آماده نیستند. بنابراین من اراده آنها برای مبارزه را زیر سؤال بردم. این ارزیابی بدی از سوی من بود، چرا که آنها شجاعانه و شرافتمندانه جنگیده‌اند و کار درست را انجام می‌دهند».

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز گفت: «ما از نظر پیش‌بینی چالشهای نظامی که پوتین در ارتش خودش با آن مواجه شده است، خوب عمل نکردیم».

اذعان به خطا در برآورد اراده نیروهای اوکراینی و قدرت ارتش روسیه در حالی بیان می‌شود که نمایندگان دو حزب کنگره در جلسه روز پنجشنبه از سازمانهای اطلاعاتی آمریکا برای پیش‌بینی دقیق قصد ولادیمیر پوتین برای آغاز جنگ تقدیر کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f919c75-80a6-455e-bf58-5fea3820b2f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات