728 x 90

سی‌وپنجمین روز حمله روسیه به اوکراین - نگاهها به‌سوی وضعیت نظامی روسیه

نبرد تانکها در اوکراین
نبرد تانکها در اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - سرهی گایدای فرماندار منطقه لوهانسک (Luhansk) در تلگرام نوشت: مناطق مسکونی شهر لیسیچانسک (Lysychansk) در شرق اوکراین صبح چهارشنبه توسط توپخانه سنگین گلوله‌باران شد.

رویترز - اوکراین به وعده روسیه در مذاکرات برای کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و یک شهر دیگر با تردید واکنش نشان داد، زیرا برخی از کشورهای غربی گفته بودند مسکو حملات خود را در سایر نقاط کشور تشدید می‌کند.

رویترز - پنتاگون روز سه‌شنبه تصریح کرد که نیروهای آمریکایی در لهستان با نیروهای اوکراینی «ارتباط برقرار» می‌کنند، اما در پی اظهارات بایدن «به‌معنای کلاسیک» آموزش نمی‌دهند

رویترز - زلنسکی می‌گوید که ارتش روسیه هنوز پتانسیل قابل توجهی برای انجام حملات دارد، بنابراین ما تلاشهای دفاعی خود را کاهش نمی‌دهیم.

رویترز - رئیس هیأت حقوق‌بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه با ارائه اولین برآورد خود به رویترز گفت که احتمالاً هزاران غیرنظامی در شهر بندری محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین از زمان آغاز بمباران ۴هفته پیش، جان خود را از دست داده‌اند. دفتر او گفت که ۹۰درصد ساختمانهای ماریوپل آسیب دیده و ۴۰درصد ویران شده‌اند، از جمله بیمارستانها، مدارس، مهدکودکها و کارخانه‌ها

رویترز - زلنسکی می‌گوید که با وجود اعلام روسیه در مورد کاهش برخی اقدامات نظامی، وضعیت آسان‌تر نشده است.

رویترز - بقایای سوخته دو تانک روسی با برجک‌های منفجر شده و چندین نفربر زرهی نشان‌دهنده شدت درگیریهای هفته گذشته در روستای لوکیانیوکا در نزدیکی کی‌یف است. جسد سوخته یک سرباز روسی در یک مزرعه در همان نزدیکی پیدا شده است.

رویترز - خبرگزاری تاس و به‌نقل از یک منبع اعلام کرد، اواخر روز سه‌شنبه، یک گلوله به یک کمپ نظامی موقت روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین اصابت کرد و به‌نقل از یک منبع گفت که داده‌های اولیه نشان می‌دهد که از طرف اوکراینی شلیک شده است

رویترز - کیت بدینگفیلد (Kate Bedingfield)، سخنگوی کاخ‌سفید روز سه‌شنبه گفت، روسیه در حال استقرار مجدد نیروهای خود در اوکراین است و آنها را عقب نمی‌کشد.

آ.اف.پ - پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه «تعداد کمی» از نیروهای خود را در نزدیکی کی‌یف جابه‌جا کرده است، اما عقب‌نشینی نمی‌کند و ممکن است برای انجام یک «حمله بزرگ» در دیگر نقاط اوکراین آماده شود.

رویترز - روسیه قول داده است که عملیات نظامی در اطراف کی‌یف پایتخت را کاهش دهد، در اینحال اوکراین به نوبه خود در حال اتخاذ وضعیت بی‌طرف است تا در گامهای اعتمادسازی که ممکن است به کاهش تنش جنگ ۵هفته‌یی کمک کند روی بیاورد.

رویترز - روسیه روز سه‌شنبه وعده داد که عملیات نظامی در اطراف پایتخت و شمال اوکراین را کاهش دهد، در حالی که کی‌یف پیشنهاد اتخاذ وضعیت بی‌طرف را در گام‌های اعتمادسازی که اولین نشانه‌های پیشرفت به سوی مذاکرات صلح بود، داد.

رویترز - مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پس از پایان مذاکرات گفت، مذاکرات روز سه‌شنبه میان مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسیه در استانبول، مهم‌ترین پیشرفت در مذاکرات تا به امروز بوده است. معاون وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه پس از مذاکرات تیم‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین در استانبول گفت: روسیه تصمیم گرفته است تا فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف کی‌یف و چرنیهف اوکراین به‌شدت کاهش دهد.

رویترز - بن والاس، وزیر دفاع انگلستان روز سه‌شنبه در بحبوحه افزایش نگرانی‌های متحدان ناتو درباره روسیه پس از حمله به اوکراین، گفت که بریتانیا قصد دارد حضور نظامی خود در قطب شمال را افزایش دهد.

رویترز - مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه می‌گوید دیدار پوتین و زلنسکی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که یک توافق توسط وزارت‌خارجه امضا شده باشد.

رویترز - بن والاس وزیر دفاع بریتانیا، می‌گوید ما قصد داریم یک گروه ضربت نظامی کوچک در شمال اروپا داشته باشیم

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در پارلمان دانمارک گفت اروپا باید تحریم‌های روسیه از جمله با مسدود کردن تجارت، توقف خرید نفت و بستن بنادر به روی کشتی‌های روسی را تشدید کند.

رویترز - رئیس‌جمهور اوکراین به پارلمان دانمارک گفت: ۱۰۰۰۰۰نفر هنوز در شهر محاصره شده ماریوپل هستند.

رویترز - وزیر خارجه کویت می‌گوید که کویت و خلیج‌فارس در مورد توافق هسته‌یی احتمالی با ایران نگرانی‌هایی دارند.

رویترز - یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا گفت به‌نظر نمی‌رسد پوتین آماده سازش برای پایان دادن به جنگ باشد.

 

سران پنج کشور غربی پوتین را به آتش‌بس و دیپلماسی فراخواندند

سران کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، انگلستان و فرانسه در یک گفتگوی تلفنی بر سر حمایت‌های اساسی‌تر از کشور اوکراین به توافق رسیدند و حملات روسیه را محکوم کردند. استفان هابشترایت، سخنگوی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که سران این پنج کشور بار دیگر رئیس‌جمهوری روسیه را فراخواندند تا با آتش‌بس موافقت کند، تمام عملیات‌های نظامی را متوقف سازد، سربازان روسی را از اوکراین خارج کند و راه‌حل دیپلماتیک برای برون‌رفت از بحران را امکان‌پذیر سازد.

سران کشورهای پنجگانه علاوه بر این از پوتین خواستند، زمینه را برای رساندن کمکهای انسان‌دوستانه به اوکراین هموار کند. آنها هم‌چنین خواستار ایجاد کریدورهای مؤثر برای خروج ساکنان مناطق درگیر جنگ، به‌ویژه شهر ماریوپل، و رساندن کمک به نیازمندان این مناطق شدند. تحت شرایط فعلی فشار تحریم‌ها بر روسیه تداوم خواهد داشت.

 

هشدار وزیر خارجه روسیه به ناتو

سرگیی شویگو، وزیر دفاع روسیه سه‌شنبه ۲۹مارس هشدار داد که اگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، جت‌های جنگنده و سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار اوکراین بگذارند، با پاسخ مناسب مسکو مواجه خواهند شد.

شویگو در نشستی مطبوعاتی توضیح داد که به‌اصطلاح «عرضه بی‌رویه تسلیحات به اوکراین»، ممکن است تهدیدی برای اروپا ایجاد کند. وزیر دفاع روسیه با تأکید بر این‌که مرحله اول عملیات نظامی روسیه، به تمام اهداف خود دست یافته، خاطرنشان کرد: «تلاش نیروها بر دستیابی به هدف اصلی یعنی آزادسازی منطقه دونباس متمرکز خواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5d56afe-c484-4d86-9608-3e7b5c29c227"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات