728 x 90

سی‌و‌پنجمین روز جنگ در غزه - گزارشگر ویژه سازمان‌ملل: توقف بشردوستانهٔ ۴ساعته «بسیار بدبینانه و بی‌رحمانه» است

بمباران غزه
بمباران غزه

اخبار و تحولات سی‌وپنجمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

مهمترین خبرهای جنگ در غزه تا این ساعت:

  • سی.ان.ان: ارتش اسراییل روز جمعه یک محدوده زمانی شش ساعته برای یک کریدور تخلیه مردم از شمال غزه به سمت جنوب را اعلام کرد
  • جان کربی: اسراییل هر روز توقف چهار ساعته را در مناطق شمال غزه آغاز خواهد کرد
  • گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در مورد سرزمینهای فلسطینی: بمبارانها مداوم بوده است ۶هزار بمب در هر هفته در نوار غزه، توقف بشردوستانهٔ ۴ساعته «بسیار بدبینانه و بی‌رحمانه» است
  • سخنرانی پرزیدنت محمود عباس: در نوزدهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رهبر تاریخی ملت فلسطین
  • ما میراث شهید یاسر عرفات را حفظ خواهیم کرد و از اصول ملی خود عدول نمی‌کنیم. در این شرایط سخت و فاجعه‌بار هیچ کلمه‌یی برای توصیف جنگ نسل‌کشی و ویرانی‌هایی که مردم فلسطین در غزه در معرض آن هستند وجود ندارد
  • محمود عباس: ما بار دیگر نسبت به آوارگی مردم فلسطین هشدار می‌دهیم نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و ما مسئولیت کامل خود را در چارچوب یک راه‌حل سیاسی جامع برای کرانهٔ غربی از جمله بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه برعهده خواهیم گرفت
  • وزارت بهداشت فلسطین: بیمارستانهای رنتیسی اطفال، نصر، تخصصی چشم و بیمارستان روان‌درمانی در محاصره تانکهای اسراییل هستند
  • سخنگوی سازمان بهداشت جهانی: ۲۰بیمارستان در غزه اکنون به‌طور کامل از دور فعالیت خارج شده‌اند
  • وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد تا ظهر جمعه نزدیک به ۱۱هزار تن کشته و حدود ۲۸۰۰۰تن مجروح شده‌اند
  • العربیه به‌نقل از منابع ملل متحد: از جمعیت ۲.۴ میلیونی غزه ۱.۶ میلیون آواره هستند
  • خبرگزاری رویترز: یک مقام آمریکایی گفت در ۲۴ساعت گذشته ۴حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است
  • هدف قرار دادن کاروان نظامی مشترک آمریکا و عراق در نزدیکی موصل با بمب کناره جاده‌یی
  • رویترز به‌نقل از ارتش اسرائیل: روز پنجشنبه اسراییل گروهی را که از سوریه با پهپاد مدرسه‌یی را در شهر ایلات در جنوب اسراییل هدف قرارداد مورد حمله قرار داده است
  • رویترز: حملات هواپیماهای اسراییلی به مراکز نظامی حزب‌الله لبنان در شهر حمص در سوریه در سحرگاه روز جمعه ۱۹آبان
  • خبرگزاری فرانسه: حزب‌الله گفت ۷تن از نیروهایش در جریان یک حمله اسراییل کشته شدند. حزب‌الله زمان و مکان این حمله را ذکر نکرد
  • گفتگوی وزیر خارجه رژیم با وزیر خارجه قطر
  • امیرعبداللهیان: به‌دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است

 

ادامه درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل

خبرگزاری دولتی لبنان (NNA news) می‌گوید درگیریهای مرزی بین شبه‌نظامیان حزب‌الله و ارتش اسراییل روز جمعه نیز ادامه داشته است.

این خبرگزاری، از تیراندازی توپخانه اسراییل به سمت مناطقی در نزدیکی روستاهای رامیه و بیت لیف (واقع در خاک لبنان) هم‌چنین پرواز پهپادهای اسراییلی بر فراز مرز اسراییل و لبنان در بامداد جمعه گزارش می‌دهد.

حزب‌الله نیز ادعا کرده است که نیروهای اسراییلی را هدف قرار داده و یک موشک هدایت‌شونده به سمت شهر «متولا» در اسراییل شلیک کرده است.

حزب‌الله هم‌چنین گفت که از «میس الجبل» در شرق لبنان با موشکهای هدایت‌شونده به برخی مواضع نیروهای اسراییلی حمله کرده است.

این گروه شبه‌نظامی اعلام کرد که این حملات را «در حمایت از مردم فلسطینی در غزه و مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها» آغاز کرده است.

آنتونی بلینکن: می‌خواهیم کمک به فلسطینی‌ها به حداکثر برسد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه۱۹آبان  در جریان سفر خود به هند، یکی از صریح‌ترین اظهارنظرهایش را در محکومیت تلفات سنگین غیرنظامیان در غزه بیان کرد و گفت که باید اقدامات بیشتری برای «به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان فلسطینی» انجام شود.

بلینکن ضمن تقدیر از اسراییل به‌دلیل ایجاد دو کریدور بشردوستانه گفت که «برای به حداقل رساندن آسیب‌ها به غیرنظامیان فلسطینی، می‌توان کارهای بیشتری انجام داد و باید انجام شود».

وزیر خارجه آمریکا در جریان یک نشست خبری در دهلی‌نو گفت: «فلسطینی‌های زیادی کشته شدند و تعداد بسیار زیادی در این هفته‌ها آسیب دیدند. می‌خواهیم هر کاری که ممکن است، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان انجام شود و کمک به آنها به حداکثر برسد».

او افزود: «ما در همین رابطه، گفتگو با اسراییل برای برداشتن گام‌های مشخص در راه پیشبرد این اهداف را ادامه خواهیم داد».

بلینکن بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده «به تلاش بی‌امان خود برای بازگرداندن گروگانهای این کشور به خانه هم‌چنین جلوگیری از گسترش درگیریها به سراسر منطقه ادامه خواهد داد».

 

 

 آنتونیو گوترز، وضعیت غزه را «یک کابوس بی‌پایان بشری برای غیرنظامیان» توصیف کرد
سایت سی.ان.ان روز جمعه ۱۹آبان نوشت: آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت غزه را «یک کابوس بی‌پایان بشری برای غیرنظامیان» توصیف کرد و بار دیگر بر آتش‌بس فوری تأکید کرد.
گوترز در یک پیام ویدئویی برای کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای مردم غزه که در پاریس برگزار شد گفت: «محله‌های مسکونی آنها نابود شد و در حالی که از مواد اولیه زندگی غذا، آب، دارو، برق محروم شده‌اند عزیزانشان کشته و بمبها می‌بارند».
او هم‌چنین گفت: میزان کمک‌ها به غزه، قطره‌ای در اقیانوس است و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای محافظت از غیرنظامیان گام بردارند و از کشورها مصرانه خواهان شرکت در کمک بشردوستانه ۱.۲میلیارد دلاری سازمان ملل برای غزه شد تا مردم غزه علامتی از این‌که جهان وضعیت اسفناک آنها را می‌بیند و به اندازه کافی برای عمل کردن اهمیت می‌دهد، ببینند».

 

سایت سی.ان.ان جمعه ۱۹آبان
ارتش اسراییل روز جمعه یک محدوده زمانی شش ساعته برای یک کریدور تخلیه مردم از شمال غزه به سمت جنوب را اعلام کرد و گفت این راهرو از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر به وقت محلی باز خواهد بود.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که اسراییل هر روز توقف چهار ساعته را در مناطق شمال غزه آغاز خواهد کرد.

بایدن در پستی نوشت: هفته‌ها است که با رهبران اسراییل درباره اهمیت وقفه‌های بشردوستانه در نبردها برای رساندن غیرنظامیان به محل امن، حمایت از آزادی گروگانها و افزایش جریان غذا، آب و دارو به غزه صحبت می‌کنم.

 

دفتر بشردوستانه سازمان ملل: اگر جهنمی روی زمین باشد، شمال غزه است، کامیونهای کمک‌رسانی نمی‌توانند به مردم آنجا دسترسی پیدا کنند.

ویدئوی تأیید شده رسانه‌های اجتماعی چند کشته و زخمی را در محل بیمارستان شفا در غزه نشان می‌دهد که در آن حملات اسراییل گزارش‌شده است.

محمود عباس: آماده‌ایم مسئولیتهایی را در غزه به‌عنوان بخشی از راه‌حل سیاسی جامع برای کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و غزه به عهده بگیریم.

دهها معترض طرفدار فلسطین روز جمعه ورودی‌های کارخانه بی‌ای‌ئی (BAE Systems BAES. L) در جنوب شرقی انگلستان را مسدود کردند و بزرگترین تامین‌کننده نظامی بریتانیا را هدف قرار دادند تا خواستار توقف فروش تسلیحات به اسراییل شوند.

کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که اسراییل باید اقدامات فوری را برای حفاظت از فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی انجام دهد، زیرا از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس در ماه گذشته، خود را هدف خشونت بیشتری می‌بینند.

وولکر ترک گفت که حداقل ۱۷۶فلسطینی از جمله ۴۳کودک و یک زن در حوادث مربوط به نیروهای امنیتی اسراییل از ابتدای اکتبر کشته شده‌اند. دست کم هشت فلسطینی توسط شهرک نشینان اسراییلی کشته شدند.

رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل: ما خواستار آتش‌بس بلادرنگ هستیم. اسراییل باید به سخنان نفرت‌انگیز و تحریک علیه فلسطینیان پایان دهد

رژیم ایران هشدار داد که میزان رنج غیرنظامیان ناشی از جنگ اسراییل با حماس به ناچار منجر به گسترش درگیری خواهد شد، در اینحال مقامات غزه از حملات هوایی اسراییل به چندین بیمارستان در منطقه تحت محاصره فلسطین یا نزدیکی آن خبر دادند.

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت، ترکیه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جریان سفرش به آنکارا، افزایش تعداد کامیونهای کمک‌رسان روزانه به غزه را به حداقل ۵۰۰دستگاه رساند.

اردوغان گفت، دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان گفتگو با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، رویکرد مثبتی در این زمینه اتخاذ کرد.

دختربچه از شدت درد گریه می‌کرد و فریاد می‌زد ماما، ماما در حالی که پرستار بدون استفاده از مواد بیهوشی، زخم سر او را بخیه می‌زد، زیرا در آن زمان هیچ داروی بیهوشی در بیمارستان الشفا در شهر غزه در دسترس نبود.

این یکی از بدترین لحظاتی بود که پرستار ابوعماد حسنین می‌توانست به یاد بیاورد و او مبارزه برای مقابله با هجوم بی‌سابقه مجروحان و کمبود داروهای مسکن از زمان شروع جنگ در غزه از یک ماه پیش را توصیف کرد.

- حسنین پرستار بیمارستان گفت: گاهی برای کاهش درد به برخی از آنها گاز استریل می‌دهیم که گاز بگیرند شاید بتوانند تحمل کنند.

او با اشاره به کودکانی مانند این دختر مجروح گفت: ما می‌دانیم که دردی که آنها احساس می‌کنند بیشتر از چیزی است که کسی تصور می‌کند، فراتر از آن چیزی است که سن و سال آنها تحمل می‌کند.

 

 

 

رویترز: ارتش اسراییل پس از حمله پهپاد به جنوب شهر ایلات، به سوریه حمله کرد

ارتش اسراییل گفت که یک سازمان در سوریه با پرتاب یک پهپاد که روز پنجشنبه به مدرسه‌ای در شهر ایلات در جنوب اسراییل اصابت کرد، در پاسخ به این گروه حمله کرد. اسراییل نگفت که چه سازمانی در سوریه این پهپاد را به سمت ایلات در دریای سرخ در فاصله تقریباً ۴۰۰کیلومتری (۲۵۰ مایلی) از نزدیکترین نقطه در خاک سوریه پرتاب کرده است.

اما در بیانیه‌یی اعلام کرد که دولت سوریه را به‌طور کامل مسئول هر گونه فعالیت تروریستی ناشی از خاک این کشور می‌داند.

گزارشی مبنی بر تلفات احتمالی این حمله هواپیمای بدون سرنشین که خسارات جزیی به بار آورد، گزارش نشده است.

 

 

رویترز ۱۹آبان- تخلیه از نوار غزه از طریق گذرگاه رفح مصر از سر گرفته شد
منابع امنیتی و پزشکی مصر اعلام کردند که تخلیه از نوار غزه به مصر برای دارندگان گذرنامه خارجی و فلسطینی‌هایی که نیاز به درمان دارند، پس از یک روز تعلیق از روز پنجشنبه از طریق گذرگاه رفح از سر گرفته شد.

خروج از رفح، تنها گذرگاه به منطقه محاصره شده است که با اسراییل هم مرز نیست، روز چهارشنبه برای دومین بار در پی بمباران مسیر غزه منتهی به مرز متوقف شد. صلیب‌سرخ گفت که کاروان این سازمان که در روز سه‌شنبه اسکورت تخلیه‌شده‌های پزشکی را انجام می‌داد، هدف قرار گرفته و باعث شد اسکورتها را متوقف کند.
روز پنجشنبه،

دو منبع گفتند که ۶۹۵دارنده گذرنامه و وابستگان خارجی، از جمله مصری، توانسته‌اند از این کشور عبور کنند... .

 

 

خبرگزاری فرانسه ۱۹آبان: اسرائیل با توقف حملات خود در شمال غزه موافقت کرده است که به برخی غیرنظامیان اجازه می‌دهد از جنگهای سنگین خارج شوند

اما نتانیاهو، نخست‌وزیر، هر گونه آتش‌بس گسترده‌تر را به‌عنوان «تسلیم شدن» به حماس رد کرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم ارتش اسراییل عملکرد فوق‌العاده خوبی دارد. هر چقدر طول بکشد، ما آن را انجام خواهیم داد. اما تأکید کرد که اسراییل قصد ندارد دوباره سرزمین فلسطین را اشغال کند.

ارتش اسراییل: «در پاسخ به یک پهپاد از سوریه که به مدرسه‌ای در ایلات اصابت کرد، ارتش اسراییل سازمانی را که این حمله را انجام داد، هدف قرار داد.

 

سایت میرور انگلستان ۱۹آبان: یک مقام آمریکایی می‌گوید احتمال می‌رود تعداد کشته‌شدگان غزه بیشتر از آن چیزی باشد که ادعا می‌شود.
باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفت مقامات آمریکایی معتقدند که تعداد کشته‌شدگان غزه ممکن است حتی بیشتر از ۱۰۰۰۰نفری باشد که توسط وزارت بهداشت غزه گزارش‌شده است.
باربارا لیف، گفت: «ما فکر می‌کنیم که آمار کشته‌شدگان بسیار بالا هستند، صریح بگویم ممکن است حتی بالاتر از آنچه ذکر شده است باشند، این یک احتمال بسیار ممکنی است
 

رویترز:
مقامات غزه می‌گویند بیمارستانها مورد حملات جدید اسراییل قرار گرفته‌اند
ارتش اسراییل - اسراییل پس از حمله پهپاد به جنوب شهر ایلات به سوریه حمله کرد و در بیانیه‌یی گفت دولت سوریه را به‌طور کامل مسئول هر گونه فعالیت تروریستی از خاک این کشور می‌داند.
نتانیاهو: اسراییل به‌دنبال اشغال غزه نیست، اما به نیروی معتبر نیاز دارد
وزارت خزانه‌داری آمریکا: معاون وزیر متعهد به مشارکت با کسانی شد که اقدامات پیشگیرانه‌ای برای تحقیق، شناسایی و مختل کردن فعالیت‌های مرتبط با حماس انجام داده‌اند.
تخلیه از نوار غزه از طریق گذرگاه رفح مصر از سر گرفته شد
کاخ‌سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که اسراییل موافقت کرده است که عملیات نظامی در بخش‌هایی از شمال غزه را به مدت چهار ساعت در روز متوقف کند.
بایدن: این توقفها گامی در جهت درست است، آنها موظفند بین تروریستها و غیرنظامیان تمایز قائل شوند و قوانین بین‌المللی را به‌طور کامل رعایت کنند. اسراییل تصمیمات خود را می‌گیرد. دو گذرگاه بشردوستانه وجود خواهد داشت که به مردم اجازه می‌دهد از مناطق متخاصم در غزه [خارج شوند].
یک مقام نظامی و منابع امنیتی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در سه حمله روز پنجشنبه در عراق هدف قرار گرفتند، اما هیچ تلفات جانی نداشتند.
پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد حوثی‌های یمن تلاش کردند یک پهپاد آمریکایی را که سرنگون کرده بودند و در دریای سرخ فرود آمد را بازیابی کنند، اما بعید است که آنها چیز مهمی را بازیابی کنند.

 

رویترز- جمعه۱۹آبان: ارتش اسراییل گفت گروهی را که در سوریه با پرتاب پهپاد در روز پنجشنبه مدرسه‌ای را در شهر ایلات در جنوب اسراییل را هدف قرار داد را مورد حمله قرار داده است.
ارتش اسراییل در بیانیه خود گفت دولت سوریه را به‌طور کامل مسئول هر گونه فعالیت تروریستی از خاک این کشور می‌داند. بنا به گزارشات حمله پهپادی به اسراییل خسارات جزیی داشته است.

 

سایت سی.ان.ان ۱۹آبان: اسراییل با توقف‌های محلی تاکتیکی موافقت می‌کند زیرا هزاران نفر از شمال غزه فرار می‌کنند.
کاخ‌سفید روز پنجشنبه اعلام کرد اسراییل موافقت کرده است تا توقف روزانه چهار ساعته عملیات نظامی در مناطق شمال غزه را به اجرا بگذارد.
یک مقام ارشد اسراییلی این وقفه‌های چهار ساعته را «توقفهای موضعی تاکتیکی» نامید که در مناطق خاصی اعمال خواهند شد. او گفت به یک محله یا منطقه‌یی چند ساعت اطلاع داده می‌شود که توقف خواهد بود تا به مردم شمال غزه این امکان داده شود که برای کمک و امداد به جنوب سفر کنند.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: توقف‌ها به منزله آتش‌بس نیست و تأثیری بر جنگ در غزه نخواهد داشت. او هم‌چنین تأکید کرد که تا زمان آزادی گروگانها آتش‌بس برقرار نخواهد شد.

 

رویترز- ۱۹آبان مقامات غزه می گویند بیمارستان ها مورد حملات جدید اسرائیل قرار گرفته‌اند
مقامات غزه گفتند که اسرائیل روز جمعه حملات هوایی را به حداقل سه بیمارستان یا حوالی آنها انجام داد و سیستم بهداشتی را که هزاران قربانی و آوارگان جنگ را که در آنها پناه گرفته اند را بصورت بیشتری به خطر انداخت.
«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه به تلویزیون الجزیره گفت: اشغالگران اسرائیلی طی ساعات گذشته حملات همزمانی را به تعدادی بیمارستان انجام دادند...
این سخنگو گفت اسرائیل حیاط بیمارستان الشفاء، بزرگترین بیمارستان شهر غزه را هدف قرار داد و تلفاتی در پی داشت، اما وی جزئیاتی ارائه نکرد...

وزارت خارجه اندونزی روز جمعه اعلام کرد که انفجارهایی در نزدیکی بیمارستان اندونزی طی شب گذشته رخ داد که به بخشهایی از بیمارستان واقع در انتهای شمالی منطقه باریک ساحلی آسیب رساند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی یک بار دیگر حملات وحشیانه به غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی به ویژه تأسیسات بشردوستانه در غزه را محکوم می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2d6c901-be07-4778-908c-dbaebb2fdaa9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات