728 x 90

سی‌و‌ششمین روز جنگ در غزه و اسراییل - عربستان و دیگر کشورهای مسلمان روز شنبه خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شدند

بمباران غزه
بمباران غزه

آخرین تحولات و اخبار سی‌و‌ششمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

خبرگزاری رویترز:

سخنگوی ارتش اسراییل گفت: برای تخلیه بیمارستان همآهنگی می‌شود

بیش از ۳۰۰هزار تظاهر کننده طرفدار فلسطین روز شنبه در مرکز لندن راهپیمایی کردند و پلیس نزدیک به ۱۰۰مخالف راست افراطی را دستگیر کرد

پلیس گفت که بیش از ۳۰۰۰۰۰نفر به تظاهرات حامی فلسطین پیوستند، در حالی که سازمان دهندگان این تظاهرات را ۸۰۰هزار نفر اعلام کردند.

حدود ۲۱۰۰۰نفر در راهپیمایی حامی فلسطین در روز شنبه در بروکسل شرکت کردند.  بسیاری از آنها شعارهایی مانند فلسطین را آزاد کن سر دادند و خواستار آتش‌بس در نوار غزه شدند.

در پاریس، قانونگذاران جناح چپ در میان حدود ۱۶۰۰۰معترض بودند که با پرچمهای طرفدار فلسطین برای برقراری آتش‌بس در غزه راهپیمایی کردند.

ابوعبیده، سخنگوی جناح مسلح حماس: «بیش از ۱۶۰ساختار نظامی اسراییل در غزه، از جمله بیش از ۲۵خودرو طی ۴۸ساعت گذشته به‌طور کامل یا محدود منهدم کرده‌ایم».

بر اساس بیانیه پایانی، نشست فوق‌العاده مشترک سران اسلامی- عربی در ریاض از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا «جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را که اسراییل مرتکب می‌شود» در سرزمینهای فلسطینی بررسی کند.

امیر قطر گفت کشورش که چندین رهبر حماس در آن مستقر هستند، به‌دنبال میانجی گری برای آزادی گروگانهای اسراییلی است و امیدوار است که به‌زودی آتش‌بس بشردوستانه حاصل شود.

عربستان و دیگر کشورهای مسلمان روز شنبه خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شدند و توجیه اسراییل در مورد اقدامات خود علیه فلسطینیان را به‌عنوان دفاع از خود رد کردند.

وزیر خارجه عربستان: در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد آینده دیگری در غزه صحبت کنیم، فقط می‌توانیم درباره آتش‌بس فوری صحبت کنیم

پزشکان بدون مرز شنبه ۲۰آبان: «در چند ساعت گذشته، حملات علیه بیمارستان الشفا به‌شدت تشدید شده است. کارکنان پزشکان بدون مرز در بیمارستان چند ساعت پیش، از وضعیت فاجعه‌باری در داخل بیمارستان خبر دادند.

ما در حال حاضر نمی‌توانیم با هیچ‌یک از کارکنان خود در الشفا تماس بگیریم و به‌شدت نگران ایمنی بیماران و کادر پزشکی هستیم.

بیماران هنوز در بیمارستان هستند، برخی از آنها در وضعیت وخیم هستند و قادر به حرکت نیستند».

 

 

 

  • رویترز: رهبران عرب و مسلمان خواستار پایان فوری جنگ غزه هستند - عربستان سعودی و کشورهای مسلمان روز شنبه خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شدند و در نشست مشترک اسلامی و عربی در ریاض اعلام کردند که اسرائیل مسئولیت 'جنایت' علیه فلسطینیان را بر عهده دارد.
  • ترکیه خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی برای دستیابی به صلح دائمی در خاورمیانه است
  • پلیس لندن ده ها تن را در حالی دستگیر کرد که تظاهرات طرفداران فلسطینی با اعتراضات متقابل همراه شد
  • یک مقام دفاعی اسرائیل گفت: نظامیان به بیمارستان الشیفه در غزه شلیک نمی کنند و آن را محاصره نمی کنند
  • بیانیه اجلاس مشترک سران اسلامی، اعراب، خواستار پایان محاصره غزه و اجازه ورود کمک های بشردوستانه شد -
  • اجلاس مشترک سران اسلامی، اعراب، خواستار توقف صادرات اسلحه به اسرائیل شد
  • رئیس حزب‌الله لبنان روز شنبه گفت که گروه مسلح وی در روزهای اخیر از انواع سلاح‌های جدید استفاده کرده و اهداف جدیدی را در اسرائیل هدف قرار داده است و متعهد شد که جبهه جنوب در برابر دشمن قسم خورده‌اش این کار را انجام دهد و فعال باقی بماند.
  • اجلاس سران عربی و اسلامی توجیه جنگ غزه توسط اسرائیل را به عنوان دفاع از خود رد می کند
  • وزیر دفاع اسرائیل به حزب الله هشدار داد که درگیری ها را تشدید نکند

 

 

نخستین ضربۀ عمقی اسراییل در خاک لبنان: جنگ با حزب‌الله نزدیک می‌شود؟
با هدف قرار دادن یک خودرو در خاک لبنان و دور از مرز، اسراییل نخستین حملۀ عمقی خود را علیه حزب‌الله به اجرا گذاشت. از شروع جنگ اسراییل و حماس، درگیریهای ارتش اسراییل با حزب‌الله لبنان پراکنده، و در اطراف مرز بوده است. اما حملۀ اخیر، خطر ورود علنی حزب‌الله به جنگ و گشایش جبهه‌ای دیگر در شمال اسراییل را افزایش می‌دهد. برخی از نظامیان و شخصیت‌های سیاسی اسراییلی معتقدند که اسراییل باید ابتکارعمل به خرج دهد و با حمله‌یی پیشگیرانه، خطر حزب‌الله را دفع کند.

در اولین ساعات بامداد روز شنبه۲۰آبان و با آغاز سی و ششمین روز از جنگ اسراییل و حماس، درگیریها و بمباران و گلوله بارانهای شدید در چند منطقه نوار غزه به‌ویژه در شمال آن از سر گرفته شد.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز شنبه در گزارشی از اوضاع غزه نوشت: در منطقه النصر، جایی که تانکهای اسراییلی مستقر هستند، درگیری میان شبه‌نظامیان حماس و نیروهای اسراییلی رخ داد. همزمان فشار بر مراکز پزشکی و بیمارستانها توسط اسراییل افزایش یافت تا غیرنظامیان مجبور به ترک این اماکن شوند.

خبرگزاری وفا افزود در کرانه باختری ارتش اسراییل به شهر نابلس حمله و ضمن اشغال آن تعدادی از ساکنان را دستگیر کرد. همزمان اردوگاههای جلزون در شمال رام‌الله و هم‌چنین شهر بیره نیز هدف حملات سربازان اسراییلی قرار گرفتند.

 

آسوشیتدپرس ۲۰آبان: درگیری در نزدیکی بیمارستانها در شمال غزه جریان دارد، در حالی که فلسطینیها به پناهگاههای شلوغ می‌گریزند. با تشدید جنگ، جستجو برای امنیت در غزه ناامیدانه‌تر می‌شود. ساکنانی که به جنوب گریختند و مقامات بهداشتی فلسطینی از حملات شبانه در بیمارستان اصلی شهر غزه و اطراف آن خبر دادند.

اسراییل گفت حداقل یکی از آنها نتیجه شلیک نادرست موشک فلسطینی بوده است. بیش از دو سوم جمعیت ۲.۳میلیون نفری غزه از زمان آغاز جنگ خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. در جنوب، با ورود جنگ به دومین ماه خود، آنها در پناهگاههایی با ذخایر غذا و آب رو به کاهش مواجه هستند... .

 

آسوشیتدپرس- حزب‌الله ۳ پهپاد به شمال اسراییل پرتاب کرد.

اورشلیم - گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که سه پهپاد را در حریم هوایی اسراییل رها کرده و مدعی شد که این پهپادها به دو سایت نظامی اسراییل حمله کرده است. ارتش اسراییل اعلام کرد که یکی از پهپادها رهگیری و دو پهپاد دیگر در شمال این کشور سقوط کردند. در این بیانیه اشاره‌ای نشده است که آیا پهپادها سایتهای نظامی را هدف قرار داده‌اند یا خیر.

 

خبرگزاری فرانسه - اخبار جنگ غزه

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز جمعه با اشاره به این‌که نیمی از ۳۶بیمارستان این منطقه دیگر کار نمی‌کنند، هشدار داد که سیستم مراقبتهای بهداشتی در نوار غزه به زانو در آمده است.

ماکرون از اسراییل خواست تا بمباران غیرنظامیان غزه را متوقف کند
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز جمعه از اسراییل خواست تا بمباران غیرنظامیان در غزه را متوقف کند و گفت: «توجیهی وجود ندارد» و این کشته‌ها باعث «خشم» شده است.
ماکرون در مصاحبه با بی‌بی سی گفت که اسراییل پس از حملات ۷ اکتبر حماس حق دارد از خود محافظت کند، اما وی افزود: این نوزادان، این خانمها، این افراد مسن بمباران می‌شوند و کشته می‌شوند.
بنابراین هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد و هیچ مشروعیتی وجود ندارد. بنابراین ما از اسراییل می‌خواهیم که متوقف شود».
ماکرون گفت که فرانسه به‌وضوح حملات فرامرزی بی‌سابقه گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را محکوم می‌کند که اسراییل می‌گوید ۱۲۰۰کشته، عمدتاً غیرنظامی و ۲۴۰نفر دیگر را گروگان گرفته است.

دانشگاه عالی آمریکا گروه‌های معترض به جنگ اسراییل و حماس را تعلیق کرد. یک دانشگاه معتبر آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که دو گروه دانشجویی را که تظاهراتی را در مورد جنگ اسراییل و حماس سازماندهی کرده بودند که شامل لفاظیهای تهدیدآمیز و ارعاب بود، تعلیق کرد.


نزدیک به ۲۰۰۰ افسر پلیس در روز شنبه که انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰۰۰۰حامی طرفدار فلسطین در لندن راهپیمایی کنند، با اختیارات بیشتری برای محافظت از مکانهای دیدنی به احترام کشته‌شدگان جنگ بریتانیا، در حال انجام وظیفه خواهند بود.

اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان غزه تحت فشار قرار گرفته است، زیرا درگیریها بیمارستان را محاصره کرده‌اند.
اسرائیل روز شنبه با درخواست‌های فزاینده‌یی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه روبه‌رو شد، زیرا نبرد با حماس بیمارستان اصلی غزه را محاصره کرد، جایی که یک آژانس امدادی وضعیت را فاجعه‌بار توصیف کرد.

 

العربیه انگلیسی - شنبه ۲۰آبان: غزه در کانون توجه در حالی‌که عربستان سعودی میزبان «اجلاس مشترک فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی و عربی» است.
وزارت امور خارجه عربستان سعودی اواخر روز جمعه اعلام کرد، عربستان سعودی روز شنبه میزبان نشست مشترک فوق‌العاده رهبران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض خواهد بود. قبلاً قرار بود عربستان روز شنبه میزبان دو نشست جداگانه فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی و نشست سران اتحادیه عرب باشد. این وزارتخانه گفت که نشست مشترک جایگزین دو گردهمایی جداگانه خواهد شد. و این تصمیم پس از مشورت عربستان با اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی اتخاذ شده است.
بیانیه افزود این نشست مشترک «در پاسخ به شرایط استثنایی در نوار غزه فلسطینی برگزار می‌شود، چرا که کشورها احساس می‌کنند باید تلاش‌ها را متحد کنند و با یک موضع جمعی و متحد ظاهر شوند».

 

رویترز - جنگ غزه:
در حالی که درگیریها در نزدیکی بیمارستانها ادامه دارد، اسراییل بر سر کشته‌ها در غزه با فشار مواجه است
انتظار می‌رود جمعیت عظیمی برای راهپیمایی طرفداران فلسطینی در لندن برگزار شود، پلیس برای دردسر آماده می‌شود
ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از اسراییل خواست بمباران غزه را متوقف کند
عربستان سعودی میزبان نشست فوق‌العاده مشترک اسلامی و عربی در ریاض خواهد بود
رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به‌طور متوسط ​​هر ۱۰دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود
در حالی که شمار تلفات غزه به ۱۱۰۰۰نفر رسید، ایالات متحده از کشتار فلسطینیان ابراز نگرانی کرد
بایدن و سلطان عمان درباره اهمیت حفاظت از غیرنظامیان غزه گفتگو کردند

 

خبرگزاری فرانسه

پلیس گفت فرانسه روز جمعه یک فعال فلسطینی را پس از درگیری طولانی دادگاه بر سر حضور او به مصر اخراج کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز جمعه از اسراییل خواست تا بمباران غیرنظامیان در غزه را متوقف کند و گفت: «توجیهی وجود ندارد» و این کشته‌ها باعث «خشم» شده است.

 

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «جنایتهایی که حماس امروز در غزه مرتکب می‌شود، فردا در پاریس، نیویورک و هر جای دنیا انجام خواهد شد»...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba9fa494-8ba2-4768-95ce-d5ab548d2464"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات