728 x 90

سیل در ۱۶ استان میهن خسارات و ضایعات سیل در مشهد

وقوع سیل در ایران
وقوع سیل در ایران

سیل در ۱۶ استان میهن

خسارات و ضایعات سیل در مشهد

در پی بارندگی شدید در مشهد و فقدان کمترین عمل پیشگیرانه توسط رژیم تبهکار آخوندی، یک هموطن که گرفتار سیل شده بود در بعدازظهر شنبه بر اثر فرو نشست زمین طعمه سیلابها ویرانگر شد.

گزارشها حاکیست که سه مسیر اصلی شهر مشهد بر اثر جاری شدن سیل مسدود شده و جاده درگز- کلات، سبزوار- روداب، تایباد به مشهد و جاده صالح آباد به سد دوستی و ۱۳ راه روستایی در هفت شهرستان استان خراسان رضوی مسدود است.

یک کار گزارش حکومتی در شهرداری مشهد گفت: عموم زیرگذرهای مشهد مسدود هستند. در امام حسین، ناصری و پل استقلال آبگرفتگی و ترافیک داریم و زیرگذر میدان انقلاب نیز مسدود است.

بر اثر سیل هم‌چنین میدان جهاد، بلوار انقلاب، قائم، بزرگراه امام علی (ع)، میدان حافظ و میدان آزادی مسدود شدند.

به گزارش رسانه‌های حکومتی: ۱۶ استان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران) هم‌چنان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند.

یک کارشناس رژیم درباره تبهکاریهایی که منجر به فاجعه سیل در مشهد شده گفت: در مشهد، مسیر آبراهه‌ها یا فروخته شده یا در آن ساخت و ساز شده است. همین هم باعث فوت هموطنانمان در سیل اخیر شد. تمام مسیرها را ساختمان و بلوار کرده‌اند. اگر علت این حوادث ریشه‌یابی شود، در حالت طبیعی هیچ‌وقت چنین خسارتی ایجاد نمی‌شد. شانس آوردیم این سیل در تهران نیامد. هفت مورد مشابه مسیر «سیدی» مشهد در پایتخت داریم.

روزنامه حکومتی اعتماد نیر درباره علل فاجعه سیل اخیر مشهد نوشت: همان منطقه‌یی که در یک دهه اخیر، مورد هجوم بی‌امان معدنکاوان و راهسازان و بسازبفروش‌ها و بعضاً نهادهای خاص! قرار گرفته بود با یک بارش ۳۸ میلیمتری در کمتر از ۴۰ دقیقه با چنان سیلاب مرگباری مواجه شد که پیامدش منجر به مرگ شهروندان شده و خسارات زیادی به راه‌ها و خودروها و منازل مسکونی نیز وارد شد.

این منبع افزود: غارت منابع آب و خاک با تخریبهای گسترده در کوهستانها و تالاب‌ها و رودخانه و جنگل‌ها و مراتع کشور و گاهی هم با ضرب و زور افراد و نهادهای فراقانونی هم‌چنان ادامه دارد. کانال‌های درون شهری را متناسب با بارش‌های سیلابی طراحی نمی‌کنیم و یا در مسیر رودخانه و یا بستر و حریم ساخت و ساز می‌کنیم و یا پل‌ها را کوتاه و جاده‌ها را غیرکارشناسی و در هر جایی طراحی می‌کنیم که با سیل خراب می‌شود مقصر خودمان هستیم نه سیلاب.

 

پاسدار قالیباف و اعضای مجلس ارتجاع در جلسه روز یکشنبه مجلس به گوشه‌هایی از تلفات و خسارات فاجعه سیل در مشهد و بی‌عملی حکومت آخوندی اذعان کردند.

تلویزیون رژیم ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

حل مشکل مردم در محله سیدی مشهد و ایمن‌سازی سازه‌های ناپایدار در آن محله و دیگر نقاط شهر باید به‌طور خاص مورد توجه قرار گیرد تا ما دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقات مشابه آن هم در یکی از بزرگ‌ترین کلان شهرهای کشور نباشیم، لذا مهم‌تر از همه این است که اشکالات زیرساختی برای مدیریت بارندگی‌های شدید در کلان‌شهر مشهد مشخص شده و برای رفع آن با قید فوریت اقدام شود. و لازم است کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

 

قاضی‌زاده، مجلس ارتجاع ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳: ما ۱۳ نفر از همشهریان و هم استانیان‌مان را از دست دادیم چه در شهر مشهد در بخش احمد آباد شهرستان مشهد شهرستان فریمان و خسارات زیادی را هم در کل حوزه انتخابیه فریمان سرخس احمد آباد و رضویه داشتیم در خود مشهد هم خسارات زیادی داشتیم همین الآن راههای روستایی ۵۲ روستا به‌صورت کامل قطع است اب شرب روستاهای زیادی در کل مناطق قطع است آسیب‌ها و خسارات زیادی به بخش کشاورزی و دامداری باغداری ایجاد شده...

متأسفانه وضعیتی که ما در این مدت شاهد بودیم بحث عدم لای روبی بستر تمامی رودخانه‌ها مسیرها کانالها چه در شهر مشهد چه در مناطق اطراف مشهد چه در مناطق روستایی چه در شهرستان فریمان بخش احمدآباد و رضوی و شهرستان سرخس باعث شد که بسیاری از اینها خودش تبدیل به تسهیل گر سیل بشود در واقعه اخیر بحث اجازه دادن به ساخت منازل مسکونی یا ویلا سازی در مسیل، کالها و مسیلها و در مجاورت و حریم اون باعث ایجاد تلفات شد عدم نظارتی که بنیادمسکن در این حوزه داشت خودش باعث ایجاد خسارت سنگینی شد وهم‌چنین کانالها و بندهای دستی و بندهای انحرافی و غیرکارشناسی عدم نظارت منابع طبیعی اب منطقه‌یی بر ساخت این کانالها و بندهای انحرافی خودش باعث شد بسیاری از این بندها شکسته شد و خسارات افزون‌تر شد.

 

عنابستانی، مجلس ارتجاع ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

جریان سیل به‌نظر من آشکار شدن سوء‌مدیریت حاکم بر استان را در پیآمد داشت یعنی مدیریت حاکم بر استان نشان داد که هیچ تسلطی به مسایل استان ندارد استان خراسان دچار سوءمدیریت جدی است ولی کسی گوش نکرد و با کوچکترین بارشی در همه خراسان ما این شرایط را می‌بینیم قصور دستگاههایی که موجب شدند یک همچین اتفاقات تلخ و زننده‌ای اتفاق بیافتد خسارات شدیدی به مردم وارد بشود و متأسفانه در بعضی موارد ابروی نظام جمهوری اسلامی به‌دلیل سوء‌مدیریت بعضی از افراد خدشه وارد بشود.

واقعا ما احساس می‌کنیم ما در استان اصلاً مدیریتی نداریم و تعطیل است و شرایط مدیریت استان شرایط به سامانی نیست.

 

در پی بالا‌گرفتن اعتراضات اجتماعی، تلویزیون حکومتی نیز به ناگزیر به نقش رژیم غارتگر و تبهکار آخوندها در این فاجعه اذعان کرد:

تلویزیون رژیم ـ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

می‌خواهیم علل اتفاقی که در مشهد افتاده را بررسی بکنیم ببینیم که برخی از مسئولان چه اظهارنظری در این رابطه کردند: متهم ردیف اول را حجم بالای بارش دانستند آقایان مسئول سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری از حجم بالای بارشها سخن گفته و گفته عامل اصلی ایجاد این بحران در مشهد حجم بارش‌ها بوده آقا می‌گوییم از این به بعد با شما هماهنگ بکنند ابرها بعد بیایند سمت مشهد شروع کنند به بارش...

اما متهم ردیف دوم را گفتند هشدار نارنجی هواشناسی یک عده آمدند صحبت کردند گفتند چرا هواشناسی هشدار قرمز نداده هشدار نارنجی داده...

اما برویم سراغ متهم ردیف سوم آخرین متهمی که ما داریم شکسته شدن دیوار است آقا در جنوب شهر مشهد در کوه‌های جنوبی موضوع کوه خواری اتفاق افتاده و ساخت و ساز دارد اونجا می‌شود و آمدند مثلا خیابان کشیدند بلوار کشیدند جاده کشیدند که باید اونها مسیل باشند آمدند مسیلها را از بین بردند این ساخت و سازها را انجام دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03cfaf2b-100e-4427-a863-ecd5e03b2566"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات