728 x 90

سی.ان.ان: میزان فروش نفت ایران به چین به بیش از یک چهارم کاهش یافته است

کشتی نفتکش - عکس از آرشیو
کشتی نفتکش - عکس از آرشیو

«سی.ان.ان» در گزارشی به‌نقل از مرکز «پژوهش‌های انرژی و هوای پاک» خبر داد، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، میزان فروش نفت ایران به چین به‌دلیل رقابت با مسکو به بیش از یک چهارم کاهش یافته است.

سی.ان.ان به‌نقل از کارشناسان حوزه انرژی نوشته است، پس از تحریم صنعت نفت روسیه توسط آمریکا و بریتانیا، مسکو فروش نفت خود را به چین افزایش داده و این رقم از فوریه تاکنون به بیش از ۷.۵میلیارد دلار رسیده است.

به گفته کارشناسان، این امر باعث شده است که چین واردات نفت خود را از ایران کاهش داده و درخواست تخفیف بیشتری کند.

این گزارش در ادامه افزوده است، نفت روسیه ارزان‌تر بوده و عیار بالاتری نسبت به نفت ایران دارد. از سوی دیگر، نهادهای غیرآمریکایی درگیر در این خرید و فروش، نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا نیستند. این در حالی است که تحریم‌های ثانویه واشنگتن، هر نهاد غیرآمریکایی که با ایران خرید و فروش کند را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

علی اوجی، وزیر نفت رژیم پیش‌تر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره درخواست تخفیف بیشتر چین برای نفت ایران پاسخ روشنی نداد اما گفت، کشورش نفت را با «قیمت خوبی» می‌فروشد.

حمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی رژیم در این زمینه به خبرگزاری حکومتی «ایلنا» گفته بود، ورود روسیه به بازار نفت چین، ممکن است فروش نفت ایران را با خطر مواجه کند.

سی.ان.ان در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید، کاهش فروش نفت ایران می‌تواند این کشور را برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین بیشتر تشویق کند.

حسینی در همین زمینه تصریح کرد، روسیه در حال گرفتن سهم ایران در بازار است و با توجه به چنین شرایطی، تهران در «بهترین فرصت» برای احیای توافق هسته‌یی موسوم به «برجام» قرار دارد.

چین در دو سال گذشته، اولین مشتری نفت ایران بوده است، اما به‌نظر می‌آید روسیه در حال کم کردن سهم ایران در این بازار باشد (العربیه ۷خرداد).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80434599-cb82-4160-87da-04acc9378842"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات