728 x 90

سونامی گرانی در دولت رئیسی جلاد با پنج برابر شدن قیمت آرد کارخانجات

گران شدن آرد
گران شدن آرد

تلویزیون شبکه خبر رژیم آخوندی در برنامه‌یی به تاریخ سه‌شنبه ۶اردیبهشت خبر از پنج برابر شدن قیمت آرد تحویلی به کارخانجات داد.
محمدرضا مرتضوی؛ رئیس انجمن آردسازان در واکنش به این گرانی گفت: «آردی که در اختیار کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد قیمت آن از کیلویی ٢۵٠٠تومان به ١٢هزار تومان افزایش یافته است. و این موضوع باعث می‌شود که هر کیلو گرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠گرمی این محصول ١۵ تا ١۶هزار تومان خواهد بود.

روزنامه حکومتی ایران (دولت) در دفاع از چند برابر شدن قیمت آرد کارخانه‌های تولید ماکارونی نوشت:
گران کردیم تا دست قاچاقچیها کوتاه شود. این گرانی امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند؛ مزایای بسیار زیاد دیگری هم دارد.

روزنامه حکومتی دولت رئیسی جلاد با وقاحت تقصیر گران کردن آرد را به گردن بیرون از خود و مردم انداخت و نوشت:

طی روزهای اخیر به‌صورت رسمی نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شد. بر این اساس نرخ آرد ۱۸درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵هزار و ۷۰۰تومان، آرد ۲۱درصد سبوس‌گیری شده ۱۶هزار تومان و آرد ۲۷درصد سبوس‌گیری شده ۱۶هزار و ۹۰۰تومان تعیین شد. این تصمیم دولت در حالی گرفته شد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون قاچاق آرد به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان به‌شدت افزایش یافته بود به‌طوری که قیمت جهانی این محصول به‌شدت افزایش یافته و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به فروش آنها در مرز پاکستان با قیمت ۷۰۰هزار تومان و در مرز ترکیه با قیمت ۱ میلیون تومان می‌کنند.

از طرف دیگر طی سالیان متمادی تاکنون صنف و صنعت هم‌چون کارخانجات ماکارونی و شیرینی و شکلات و قنادی‌ها، آرد مورد نیاز خود را با یارانه ۴۲۰۰تومانی به‌صورت سهمیه‌ای دریافت می‌کردند که با این آرد دریافتی بخشی از تولیدات وارد بازار داخلی و بخش دیگر با قیمت‌های جهانی صادر می‌شد که سود کلان ناشی از صادرات و یارانه ارائه شده، به جیب تولیدکنندگان این صنایع می‌رفت حتی به‌گفته برخی کارشناسان پرداخت این یارانه باعث می‌شد که بخشی از این آرد یارانه‌ای از طریق قاچاق از کشور خارج شود.

شرکت‌های تولید بیسکویت و ماکارونی و رشته و آرد کیک‌پزی هر کیلو گرم آرد ۱۰هزار تومانی را با قیمت ۲هزار و ۵۰۰تومان خریداری کرده و عمده محصولات خود را صادر می‌کردند و سود زیادی از این راه به جیب می‌زدند، به همین دلیل این اقدام دولت به‌صورت عام و وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت خاص می‌تواند امنیت غذایی کشور را تأمین کرده و مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز برای کشورمان به همراه داشته باشد به‌طوری که کارشناسان کشاورزی، فعالان و صنوف بخش کشاورزی در گفتگو با روزنامه ایران به این نکته اذعان کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/608aae34-8a53-4deb-8327-d3eadee0a037"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات