728 x 90

سنتکام تسلیحات متعارف پیشرفته ایرانی را که برای حوثی‌ها ارسال شده بود، توقیف کرد

قایق حوثیها که توسط سنتکام توقیف شد
قایق حوثیها که توسط سنتکام توقیف شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز ۲۶دی اعلام کرد: تسلیحات متعارف پیشرفته ایرانی را که برای حوثی‌ها ارسال شده بود، توقیف کرد.

در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴، نیروی دریایی سنتکام آمریکا، در حین انجام راستی‌آزمایی پرچم، شبانه یک قایق بادبانی dhow را که حمل و نقل غیرقانونی کمکهای مرگبار پیشرفته از ایران برای تأمین مجدد نیروهای حوثی در یمن به‌عنوان بخشی از کارزار ادامه‌دار حوثی‌ها برای حملات علیه کشتیرانی تجاری بین‌المللی انجام می‌داد، توقیف کردند.

نیروی ویژه SEAL نیروی دریایی آمریکا که از یواس‌اس لوئیس بی‌پولر (ESB ۳) با پشتیبانی هلیکوپترها و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده می‌کردند، سوار شدن پیچیده‌ای به قایق بادبانی در نزدیکی سواحل سومالی در آب‌های بین‌المللی دریای عرب انجام دادند و قطعات موشک بالستیک و موشکهای کروز ساخت ایران را توقیف کردند. اقلام ضبط شده شامل نیروی محرکه، هدایت، و کلاهک‌های موشکهای بالستیک میان‌برد حوثی‌ها (MRBM) و موشکهای کروز ضد کشتی (ASCM) و هم‌چنین اجزای مرتبط با پدافند هوایی است. تحلیل اولیه نشان می‌دهد که همین سلاحها توسط حوثی‌ها برای تهدید و حمله به دریانوردان بی‌گناه در کشتی‌های تجاری بین‌المللی در حال عبور در دریای سرخ استفاده شده است.

این اولین توقیف تسلیحات کشنده پیشرفته متعارف (ACW) تأمین شده توسط ایران برای حوثی‌ها از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در نوامبر ۲۰۲۳ است. این ضبط و کشف هم‌چنین اولین توقیف قطعات موشکهای بالستیک و موشکهای کروز پیشرفته ساخت ایران توسط نیروی دریایی ایالات متحده از نوامبر ۲۰۱۹ است. عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به حوثی‌ها در یمن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43f99bec-611a-44b5-a3aa-b9ae19a5c1b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات