728 x 90

سخنگوی فتح: سازمان آزادیبخش فلسطین، تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است

دکتر حسین حمایل سخنگوی فتح
دکتر حسین حمایل سخنگوی فتح

به گزارش تلویزیون العربیه روز جمعه ۱۱ اسفند، گروه‌های فلسطینی که در نشست مسکو هستند اعلام کردند که سازمان آزادیبخش فلسطین نماینده قانونی مردم فلسطین است. این گروهها تأکید کردند که نشستهایشان ادامه خواهد داشت تا این‌که به یک وحدت ملی همه‌جانبه با شرکت همه نیروها و گروه‌های فلسطینی در چهارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین به‌عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین برسند.

دکتر محمود الهباش مشاور رئیس دولت فلسطین گفت دولت آینده فلسطین بنا بر ضرورت ملی فراگروهی تشکیل خواهد شد...

مجری: موضع‌گیریهایی که از مسکو شده است آیا می‌توان آنرا مثبت قلمداد کرد و روی آن بنا کرد؟

دکتر حسین حمایل سخنگوی فتح: ما در جنبش الفتح از روز اول گفتیم و در گفتگوهای قبلی در دیدار با حماس هم گفتیم که یک سری اصول فلسطینی هست مثل سازمان آزادیبخش فلسطین که تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است و از روز اول تأکید کردیم که همه گروهها زیر چتر سازمان آزادیبخش فلسطین قرار بگیرند و طبق برنامه آن و تعهداتش و هر اموری که به آن برگردد فعالیت کنند.

مجری: آیا گروه‌های هستند که نخواستند وارد سازمان آزادیبخش فلسطین بشوند و موانع چیست که همه این گروهها در سازمان آزادیبخش فلسطین باشند؟

دکتر حسین حمایل: سازمان آزادیبخش فلسطین برنامه خودش را دارد و هم‌چنین تعهداتی دارد و از همه گروهها خواسته می‌شود که زیر چتر آن و در کادر تعهدات همین سازمان عمل کنند.

مجری: آیا این گروهها گفتند که به این اموری که شما گفتید متعهد خواهند بود؟

دکتر حسین حمایل: طبق اطلاعیه‌یی که گروه‌های فلسطینی امروز در روسیه امضا و صادر کرده‌اند در آن تأکید کرده‌اند که سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است و این مثبت است. ولی ما می‌خواهیم ببینیم که موضع واقعی این گروهها به‌خصوص حماس چیست؟ آیا در داخل حماس چنین توافقی هست و یا خیر که بخودشان بر می‌گردد ولی ما در جنبش فتح از هر گروه فلسطینی که بخواهد وارد سازمان آزادیبخش فلسطین بشود استقبال می‌کنیم.

مجری: زمان به‌سود کسی نیست و به‌خصوص به‌سود مردم غزه نیست پس چه وقت این گروهها موضع‌شان را مشخص می‌کنند؟

دکتر حسین حمایل: شرایطی که اکنون داریم و این دشمنی که با مردم فلسطین می‌شود بر همه گروهها واجب می‌کند که منافع ملی را بر هر گونه طرح و برنامه حزبی اولویت بدهند. بعد از این میزان ویرانی و کشتاری که اسراییل علیه مردم ما کرده است غیرمنطقی است که یکی از موضع گروهی صحبت کند و یا با طرح و برنامه حزبی خودش صحبت کند و منافع عام را در نظر نگیرد

مجری: آقای الهباش به العربیه گفت که دولت آینده نباید گروهی باشد. وابسته به هیچ گروهی نباشد. وزیر خارجه نیز گفت که اگر حماس در این دولت باشد کشورها آنرا به‌رسمیت نمی‌شناسند؟

دکتر حسین حمایل: تلاش می‌کنیم و آقای رئیس‌جمهور تلاش می‌کنند که خودش بر اساس قانون فلسطین صاحب اختیار است و تشکیل دولت از اختیارات آقای رئیس‌جمهور ابومازن است. او نخست‌وزیر و وزیرانش را مشخص می‌کند. مهم این است که هیچ مانعی در مسیر این دولت قرار نگیرد. مثلا گروهی مثل حماس بیاید و با کارهای دولت در نوار غزه مخالفت کند که برای مردم فلسطین فاجعه است. موضوع دوم این‌که در سطح بین‌المللی هم مانعی نباشد که اشغالگر آنرا بهانه کنند.

مجری: یعنی شما به دولت تکنوکرات معتقد هستید یعنی دولتی که به هیچ گروهی وابسته نباشد.

دکتر حسین حمایل: وقتی که دولت فعلی استعفا داد و قبل از این‌که آقای رئیس‌جمهور این استعفا را بپذیرد. نخست‌وزیر دکتر محمد اشتیه عضو کمیته مرکزی جنبش فتح بود و این یک ابتکار عملی رو به جلو بود برای تأسیس دولتی که بتواند در کرانه و نوار غزه و قدس حاکمیت کند و ما می‌گوییم گذشته از اسم دولت، مهم این است که این دولت در کادر دو محوری که نام بردم باشد و همه گروه‌های فلسطینی در این شرایط پشت این دولت باشند و از آن حمایت کنند زیرا که این ویرانی همه‌جانبه در نوار غزه و مردم غزه از همه فلسطینیان انتظار دارند که برای بازسازی با هم کار کنند. مردم فلسطین می‌خواهند از این اشغالگری رها شوند و ما نیز مقاومت مردمی صحبت را مشی خودمان قرار داده بودیم، ما تعادل قوی را می‌دانیم و از ناوگان نظامی اشغالگر اطلاع داریم. ما می‌دانیم که اسراییل دنبال هر بهانه‌ای است تا این‌که به مردم فلسطین حمله کند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12c2067b-dde6-447e-982a-791be0158114"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات