728 x 90

سخنرانی ژیلبر میتران و آلخو ویدال کوادراس؛ محکومیت موج اعدامها و قتل‌عام زندانیان سیاسی

کنفرانس و نمایشگاه به‌مناسبت روز جهانی علیه اعدام

کنفرانس به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام که در شهرداری منطقه ۵پاریس
کنفرانس به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام که در شهرداری منطقه ۵پاریس

ژیلبر میتران رئیس بنیاد فرانسه لیبرته

ژیلبر میتران رئیس بنیاد فرانس‌لیبرته (بنیاد دانیل میتران) در سخنرانی خود در کنفرانس به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام که در شهرداری منطقه ۵پاریس برگزار می‌شد، گفت:

یادآوری می‌کنم که این جلسه در چارچوب روز جهانی علیه حکم اعدام برگزار می‌شود. این روز خاص ایران نیست ولی نمی‌توانیم در این مناسبت رژ‌یم ایران را محکوم نکنیم. این رژیم رکورددار اعدام در جهان است.

امروز در چارچوب این روز جهانی که توسط سازمان ملل در سال ۲۰۰۲اعلام شد سخن می‌گوییم.

ژیلبر میتران رئیس بنیاد فرانسه لیبرته با اشاره به‌قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی توسط رژیم آخوندی گفت: سال ۲۰۱۸ همچنین همزمان است با سی‌امین سالگرد یک قتل‌عام در ایران.

این کشتار همین‌طور به مرور زمان ادامه دارد. چیز دیگری که مایه تاثر ماست و بر آن تأکید دارم، مصونیتی است که سی سال بعد، هنوز زیر چشم ما پابرجاست، در حالیکه همه نهادها موجودند، همه ابزارهای قضایی موجودند و در حالیکه نیازی به مدرک بیشتر نداریم و مدتهاست که این وقایع اثبات شده‌اند و روند تحقیق هم موجود است چرا که سازمان ملل به یمن گزارشات داخلی‌ای که به‌طور خاص توسط گزارشگران ویژه‌اش به‌خصوص در رابطه با ایران تنظیم شده، مثل گزارش خانم عاصمه جهانگیر، تقریباًً حرف ناگفته‌ای باقی نگذاشته. تنها چیزی که باقی مانده این است که روند یک تحقیق بین‌المللی آغاز شود. همه چیز مهیاست. و ما فقط با یک گزارش گزارشگر ویژه مواجه نیستیم. گزارشهای دیگری همین ضرورت را تأیید می‌کنند.

ژیلبر میتران در پایان سخنانش گفت: امیدوارم گردهماییهای بعدی ما برای جشن گرفتن پیروزی در زمینه حقوق‌بشر باشد و نه یاد کردن از قتل‌عامی که ما به حق محکوم می‌کنیم ما با همه آنهایی که برای دموکراسی، آزادی و حقوق‌بشر می‌جنگند همراه هستیم، به‌خصوص در ایران چون حکومت آخوندها الگوی حکومت مستبدی است که برای ما قابل‌قبول نیست.

با تشکر از شما.

 

آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

دکتر آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت، سخنرانی خود در کنفرانس به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام را با اشاره به وضعیت اعدامها در رژیم آخوندی شروع کرد و گفت:

متأسفانه از سالها پیش، ایران تحت حاکمیت آخوندها کشوری است که دارای بالاترین تعداد اعدام در جهان به نسبت تعداد جمعیت است. بنا بر گزارش سازمان عفو بین‌الملل، بیش از نصف همه اعدامهای به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۷ در جهان، در ایران رخ داده‌اند و این نشان‌دهنده دنائت و بی‌رحمی این رژیم است.

امسال در سال ۲۰۱۸ این گردهمایی مصادف است با سی‌امین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ که طی آن سی هزار زندانی سیاسی وحشیانه اعدام شد‌ند. هزاران تن از آنها زنان و دختران جوان و بیش از ۹۰٪ شهیدان از سازمان مجاهدین خلق ایران بودند که امروز هم قوی‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین جنبش مقاومت علیه حکومت ایران است.

وی سپس به نوار صوتی منتظری که در آن مجریان قتل‌عام را بدترین جنایتکاران توصیف کرده بود اشاره کردو افزود: مجریان این قتل‌عام هم‌اکنون بالاترین مناصب را در حکومت آخوندی دارند و کاملا واضح است که ما با همان دیکتاتوری مذهبی‌ای مواجه هستیم که سی سال پیش مواجه بودیم. واژه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب در جایی که جنایتکاران و دژخیمان کماکان در مسند قدرت هستند در حالیکه مدافعان حقوق‌بشر کماکان در زندانها به‌سر می‌برند، عاری از محتوا هستند.

دکتر آلخو ویدال کوادراس در ادامه سخنانش با اشاره به توطئه تروریستی علیه گردهمایی مقاومت در پاریس گفت: امسال ما با چند توطئه سوءقصد از جانب رژیم ایران در اروپا و آمریکا مواجه بودیم که خوشبختانه به شکست انجامید مهمترین آنها تلاش برای انفجار بمبی در گردهمایی بزرگ پاریس، در تاریخ ۳۰ژوئن گذشته بود که خنثی شد. جا دارد به وزرای کشور، خارجه و دارایی فرانسه برای بیانیه قاطع آنها علیه این توطئه‌ تبریک بگوییم. این یک رویکرد جدید و خبر بسیار خوبی بود.

رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت در ادامه با انتقاد از سکوت رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: سیاست اتحادیه اروپا به نفع رژیم بنیادگرای اسلامی ایران بسیار مایوس کننده است. وقت آن رسیده که مسئولان اروپایی از خواب غفلت بیدار شوند و دریابند که ما با حمایت مالی از یک حکومت تروریست نمی‌توانیم تغییرات مثبتی در ایران ایجاد کنیم. آخوندها بر روی بالاترین ذخایر انرژی جهان نشسته‌اند که درآمدهای نجومی می‌تواند به همراه داشته باشد. ولی مشکل اصلی این است که آنها ثروتهای ایران را به باد می‌دهند در جنگهایی مثل سوریه یا با پر کردن جیبهای خود در یک فساد باور نکردنی.

اتحادیه اروپا باید سیاست مماشات را کنار بگذارد و موضع قاطعی را اتخاذ کند. خانم موگرینی باید نقطه پایانی بر سکوتش بگذارد. وی حتی یک کلمه هم در رابطه با سوءقصد شکست خورده ویلپنت به زبان نیاورده.

دکتر آلخو ویدال کوادراس افزود: ما امیدواریم که کشورهای اروپایی مأموران و دیپلماتهای تروریست ایرانی و همه مأموران مزدور آنها را از خاک کشورشان اخراج کنند.

ما باید روابطمان با رژیم ایران را مشروط به خاتمه اعدامها و پیشرفتهای محسوس در زمینه حقوق‌بشر بکنیم.

وقتی آخوندها سرنگون می‌شوند نباید ما در اروپا در سمت بد تاریخ قرار داشته باشیم. این یک اشتباه استراتژیک،‌ سیاسی و اخلاقی عمده است. ما باید از خیزشها و معترضان در ایران حمایت کنیم آنها آینده ایران آزاد را تشکیل می‌دهند.

وقت آن رسیده که سیاست اتحادیه اروپا در قبال حکومت ایران تغییر کند و به تغییر حکومت در ایران کمک کند.

 

فرانسوا کلکومبه - از بنیان‌گذاران سندیکای قضات فرانسه

در جلسه شهرداری منطقه ۵پاریس، فرانسوا کلکومبه از بنیان‌گذاران سندیکای قضات فرانسه درباره توطئه تروریستی علیه اجتماع ایرانیان، گفت: «

این رژیم از تروریسم برای حفظ موجودیت خود استفاده می‌کند. رژیمهایی که مشروعیت ندارند از تروریسم استفاده می‌کنند.

تروریسم حکومتی همان است که در ویلپنت رخ داد. من به‌عنوان یک قاضی پیشین می‌گویم که در این پرونده ۵دستگاه قضایی درگیر بوده‌اند و این مثبت است. قضات هر کشور برایشان مهم است که قوانین کشورشان را پیاده کنند. برای همین روندها(ی قضایی) سریع پیش رفته است. در فرانسه به‌یاد داریم که وقتی کاظم رجوی، برادر مسعود (رجوی) در ژنو ترور شد، با تصمیم دولت وقت فرانسه قاتلان به‌جای این‌که به سوئیس استرداد شوند و در آنجا محاکمه شوند، به ایران فرستاده شدند.

 

فرانسوا کلکومبه، اضافه کرد: « ما می‌توانیم این قضیه ویلپنت را به‌عنوان یک جنایت وخیم که یک حکومت مرتکب آن شده معرفی کنیم. (در این پرونده) یک دیپلمات هم محاکمه خواهد شد. یعنی نماینده یک حکومت. پشت یک دیپلمات حکومت او مسئول است. وی در پایان سخنانش، گفت: «آرزوی من این است که ما «حقوق» را بر اعدام و شکنجه و مرگ چیره کنیم و این را در برابر عمارت پانتئون اعلام می‌کنیم».

 

ژان-پیر بکه

ژان پیر بکه از دیگر سخنرانان کنفرانس به‌ مناسبت روز جهانی علیه اعدام در شهرداری منطقه ۵پاریس بود. وی با ذکر نمونه‌هایی از جنایات و اعمال ضدبشری حکومت آخوندی از جمله موج اعدامها و شکنجه زندانیان گفت:

می‌خواهم به نوبه خودم به مقاومت سازمان‌یافته ایران تبریک بگویم که از سال‌ها پیش لغو مجازات اعدام را در پیشنهادات خود گنجانیده است؛ آن هم پس از کشتارهایی که این سازمان متحمل شده است. صحبت از قتل‌عام سی هزار نفر و همه ساله شاید ۱۰۰۰تا ۲۰۰۰و شاید قدری بیشتر از موارد شناخته‌شده اعدام است پس در ورای تمام این واقعیتها مشخص می‌شود که مقاومت سازمان‌یافته ایران، شورای ملی مقاومت، بر چه اساس یک بینش تازه و یک تغییر کامل را برای مردم ایران نمایندگی می‌کند.

ژان-پیر بکه در ادامهٔ سخنانش خطاب به اعضا و حامیان مقاومت، گفت: امروز آنچه شما حامل آن هستید و به‌نظر من نیرو و نقطه قوت شما در همین است، حمل پیام آزادی، پیام عدالت، پیام جدایی دین از دولت و پیام حقوق‌بشر است. و به همین دلایل است که من امیدوارم جنبش شما هر چه سریع‌تر موفق شود، چرا که ارادهٔ آن با خواست عمیق مردم ایران همخوان است و همچنین با خواست عمیق بسیاری از نیروهایی در جهان هم‌خوان است که از شما حمایت می‌کنند شما حامل پیام امید و پیام آزادی هستید. به همین دلیل ما از شما پشتیبانی می‌کنیم و به همین دلیل به حمایت از شما تا پیروزی شما برای مردم ایران،‌ برای آزادی و برای حقوق‌بشر ادامه خواهیم داد.».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fe76a3c-cbb8-440e-8fdd-0da68e97273a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات