728 x 90

سخنرانان در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی حملات تروریستی به عربستان را محکوم کردند

کنفرانس سازمان همکاری اسلامی
کنفرانس سازمان همکاری اسلامی

کنفرانس سازمان همکاری اسلامی شامگاه جمعه ۱۰خرداد در مکه برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس در مخالفت با حملات تروریستی به عربستان و تعرض به چهار کشتی تجاری در آبهای امارات سخنرانی کردند و در بیانیه پایانی خود با لحن شدیدی این حملات را محکوم کردند.

 

محکومیت حملات تروریستی در عربستان و خلیج‌فارس

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی که ریاست این اجلاس را برعهده داشت در سخنان افتتاحیه خود گفت: «دو ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان با هواپیماهای بدون سرنشین و از سوی شبه‌نظامیان تروریست تحت حمایت ایران مورد هجوم تروریستی قرار گرفته‌اند. تأکید می‌کنم این اقدامات خرابکارانه تنها عربستان و منطقه خلیج را هدف قرار نداده بلکه امنیت دریانوردی و جریان انرژی جهان را هدف قرار می‌دهند».

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر با محکوم کردن اقدامات شبه‌نظامیان حوثی در حمله به سعودی گفت مصر از هیچ تلاشی برای حمایت از سازمان همکاری اسلامی فروگذار نمی‌کند.

امیر کویت در سخنان خود در مراسم افتتاحیه حمله به نفت‌کش‌ها در نزدیکی سواحل امارات را محکوم کرد. امیر کویت گفت: «منطقه و امت اسلامی ما با چالشهای بی‌سابقه و خطرات بزرگ مواجه است.»

حمد بن عیسی، پادشاه بحرین نیز با اشاره به حملات صورت گرفته علیه نفت‌کش‌ها در سواحل امارات و تأسیسات نفتی سعودی، از جامعه جهانی خواست به کشورهای منطقه کمک کنند تا روند ارسال نفت را تضمین شود.

محمد بخاری، رئیس‌جمهوری نیجریه در این نشست گفت که این نشست در زمانی برگزار می‌شود که جهان و جهان اسلام با چالشهای متعددی روبه‌روست و تروریسم مهم‌ترین چالش پیش روی جهان است.

 

آسوشیتدپرس: تندترین کلماتی که تاکنون ملک سلمان علیه رژیم ایران به کار برده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از کنفرانس سازمان همکاری اسلامی گفت: ملک سلمان رژیم ایران را در رابطه با حملات اخیر که عربستان را هدف قرار دادند مورد حمله قرار داد و این حوادث را در سخنرانی روز شنبه که با حضور رهبران کشورهای اسلامی تشکیل شده اقداماتی تروریستی خواند که انرژی جهانی را تهدید می‌کنند.

این تندترین کلماتی بود که این پادشاهی بعد از تشدید تنشها طی هفته‌های اخیر برای رژیم ایران بکار برده است.

ملک سلمان در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت جهان بایستی با منابعی که تروریزم را در سراسر جهان تأمین مالی می‌کند بجنگند.

وی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را در حمله پهپادی به خط لوله نفتی عربستان مقصر خواند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود:‌ تلاش عربستان برای گردهم آوردن رهبران در مکه منعکس‌کننده خواست این کشور بود تا یک موضع متحد اسلامی و عربی برای منزوی ساختن رژیم ایران را در سطح بین‌المللی به نمایش بگذارد.

 

بیانیه پایانی کنفرانس سازمان همکاری اسلامی

کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود حمله تروریستی به ایستگاههای پمپاژ نفتی عربستان را به‌شدت محکوم کرد. این بیانیه تأکید می‌کند این حملات منافع دولتها و تأمین نفت جهانی را هدف قرار داده است.

کنفرانس، حمایت کامل خود را از تلاشهای عربستان برای دفاع از امنیت ملی و تولیدات نفتی‌اش اعلام می‌کند.

این بیانیه همچنین از جامعه جهانی می‌خواهد مسئولیت خودش را برای برقراری صلح و امنیت در منطقه انجام دهد.

بیانیه پایانی کنفرانس سازمان همکاری اسلامی حمله خرابکارانه به ۴کشتی در آبهای امارات را محکوم می‌کند و این حمله را به‌عنوان یک اقدام جنایتکارانه که امنیت دریانوردی بین‌المللی را به خطر می‌اندازد توصیف می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد مسئولیت خودش را برای ثبات و امنیت در منطقه و امنیت عبور و مرور دریایی انجام دهد.

 

عادل الجبیر: اجلاس سران کشورهای اسلامی اقدامات رژیم ایران را محکوم کرد

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «پیام اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی واضح است، این پیام اقدامات رژیم ایران را محکوم می‌کند.
عادل الجبیر افزود: رژیم ایران بایستی رفتارش را تغییر بدهد و لازم است به این رژیم بگوییم ما رفتار تو را مردود می‌دانیم.

 

کنفرانس وزیر خارجه عربستان و دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس

همچنین به‌دنبال برگزاری نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان روز جمعه ۱۰خرداد از در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس از رژیم ایران خواست از حمایت و تأمین مالی تروریسم در منطقه دست بردارد.

العساف گفت نگرانی‌ها درباره رژیم ایران به حمایت این کشور از تروریسم محدود نشده و توسعه توانایی‌های هسته‌یی ایران را نیز شامل می‌شود.

العساف گفت موضع سعودی و امارات در قبال حملات تروریستی به دو ایستگاه پمپاژ نفت و حمله به کشتی‌های اماراتی، از سوی طیف گسترده‌یی از کشورها مورد تأیید قرار گرفت. او گفت: ایران کشوری منزوی در جامعه جهانی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21a21f42-2202-4fb0-a2fc-5d271ca60c55"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات