728 x 90

سایت دویچه وله: حسین فارسی: حمید نوری فهرست اعدامی‌ها را می‌خواند و می‌خندید

حسین فارسی، از اعضای سازمان مجاهدین خلق  بعد از شهادت در دادگاه
حسین فارسی، از اعضای سازمان مجاهدین خلق بعد از شهادت در دادگاه

چهل و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، روز چهارشنبه ۲۶آبان (۱۷ نوامبر) در شهر دورس آلبانی برگزار شد.
در این جلسه حسین فارسی، یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق شهادت داد. او از سال۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین در زندان بوده و یکی از شاکیان پرونده حمید نوری و از شاهدان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به‌شمار می‌رود.
حسین فارسی در دادگاه شهادت داد که او را در سال۱۳۶۷ چهار بار به "راهروی مرگ"و دو بار به اتاق"هیئت مرگ" برده‌اند.
او گفت حمید نوری را روز ۲۱مرداد سال۶۷ در "راهروی مرگ"دیده که فهرستی را با صدای بلند می‌خوانده و می‌خندیده و می‌گفته"عاشورای مجاهدین است، بروید، عاشورای مکرر مجاهدین است."کسانی که حمید نوری نامشان را می‌خوانده به"سالن مرگ" منتقل می شدند.

حسین فارسی کتابی درباره خاطرات خود در زندان به نام "یک کهکشان ستاره" نوشته است که به‌گفته وکیل او، این کتاب یکی از مستندات پرونده حمید نوری به‌شمار می‌رود. او هم در این کتاب و هم در دادگاه از شکنجه و آزارهایی که در زندان به او و دیگر زندانیان سیاسی آن دوره داده‌اند سخن گفته است.
حسین فارسی در شهادت خود در این جلسه دادگاه از فردی به نام ناصری نام برد و گفت: «ناصریان آمد... مرا به اعدام تهدید می‌کرد و می‌گفت... ما تو را اعدام می‌کنیم. برادرت را چند روز پیش در اوین اعدام کردیم. داغ او را بر دل مادرت گذاشتیم، داغ تو را هم به دل مادرت می‌گذاریم».
او هم‌چنین از دیدارهایش با کسانی شهادت داد که پیش از اعدام آنها را دیده بود، از جمله هنرمندی ۴۷ساله به نام ابوالقاسم محمدی ارژنگی که به او گفته بود: «می‌گویند هیأت عفو اما دروغ می‌گویند. هیأت عفوی در کار نیست».
حسین فارسی در پاسخ به پرسش دادستان دادگاه که برای اولین بار چه زمانی حمید نوری را دیده است گفت: «آن شبی که ما را آوردند به گوهردشت او را دیدم و من حمید عباسی را نمی‌شناختم. هوا سرد بود. به‌زور لباسهای ما را درآورده و با چوب و میله‌های آهنی و کابل ما را کتک می‌زدند... . از بین کسانی که آنها را کتک می‌زدند تنها یک نفر لباس‌شخصی داشت. فردی که بعدها متوجه شدم اسم او حمید عباسی (نوری) است».
فارسی هم‌چنین گفت از زندانیان دیگر شنیده که در سال۶۲ یا ۶۳ حمید نوری در زندان اوین هنگام بازجویی آنها را با کابل می‌زده است.

دادگاه امروز حمید نوری در آلبانی، ششمین جلسه این دادگاه در شهر دورس بود. در جلساتی که تاکنون در دورس برگزار شده محمد زند، مجید صاحب جمع، اصغر مهدی زاده، اکبر صمدی و محمود رویایی از زندانیان سابق دهه شصت، شهادت داده‌اند.
هفته‌های ۴۵ و ۴۶ این دادگاه به‌دلیل اهمیت استماع شاهدان مستقر در آلبانی در خصوص اثبات جرم متهم، در شهر دورس آلبانی برگزار می‌شود.
حمید نوری در استکهلم است و به‌صورت ویدیویی در جلسه دادگاه شهر دورس حضور داشت. او در نوامبر سال۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد در فرودگاه استکهلم بازداشت شد و کیفرخواست علیه او پس از ۲۰ماه بازداشت موقت صادر شد. نوری اتهامات علیه خودش را رد کرده است.
اهمیت دادگاه حمید نوری در این است که برای نخستین بار یکی از مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی که در اعدام‌های جمعی سال۶۷ شرکت داشته در خارج از کشور بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته است. کشتار زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ سال‌هاست در گزارشهای نهادهای حقوق‌بشری مطرح شده، اما هیچ متهمی تاکنون در این ارتباط محاکمه نشده است.
حمید نوری توسط شاهدان پرونده به‌عنوان دادیار زندان گوهردشت کرج و یکی از هشت عضو "هیئت مرگ" در این زندان در جریان اعدام جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شناسایی شده است (سایت دویچه وله ۲۶آبان).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c21149b2-a182-49c0-8a42-21a568c24c5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات