728 x 90

سایت تلگراف: بایدن برای حمله موشکی به حوثی‌ها برنامه‌ریزی می‌کند

جو بایدن
جو بایدن

بنا به گزارش سایت تلگراف چهارشنبه ۲۹آذر جو بایدن در بحبوحه بحران در یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان، در حال بررسی حملات نظامی علیه سایتهای حوثی‌ها در یمن است.

گفته می‌شود که مقامات آمریکایی پس از انجام یک سری حملات علیه کشتی‌های باری مرتبط با اسراییل در دریای سرخ، و اختلال در مسیری که یک دهم تجارت جهانی را جابه‌جا می‌کند، برنامه‌هایی را برای مداخله مستقیم علیه این گروه طراحی می‌کنند.

حوثی‌های مورد حمایت ایران روز سه‌شنبه اعلام کردند که با وجود اعلام این‌که ائتلافی متشکل از ۱۰کشور به رهبری آمریکا چندین ناو جنگی را به منطقه اعزام خواهند کرد، به حملات موشکی و پهپادی در طرفداری از مردم فلسطین ادامه خواهند داد.

بریتانیا ساعاتی پس از آن‌که شرکت بریتیش پترلیومBP اعلام کرد مسیر خود را به‌حالت تعلیق درآورده است، برای محافظت از کشتی‌های باری به‌عملیات نگهبانان رفاه آمریکا پیوست و یک دوره ۱۰روزه به سفرهای خود در اطراف قاره آفریقا اضافه کرد.

بایدن ناو هواپیمابر Dwight D. Eisenhower را به خلیج عدن، در سواحل یمن و نزدیک به تنگه باب‌المندب که در آن حملات انجام شده است، منتقل کرده است.

یک مقام ارشد به تلویزیون رژیم گفت، حوثی‌ها علیه هر کشوری که مستقیماً به یمن حمله کند، تلافی خواهند کرد.

یک مقام دفاعی ایالات متحده به تلگراف گفت: «ما تهدید حوثی‌ها را بسیار جدی می‌گیریم، اما هیچ حرکتی را از قبل بروز نمی‌دهیم. نیروهای آمریکایی حق ذاتی دفاع از خود را دارند و اگر ما تصمیم بگیریم علیه حوثی‌ها اقدامی انجام دهیم، آن را در زمان و مکان انتخابی خود انجام خواهیم داد».

در حالی که برخی از مقامات نظامی آمریکا معتقدند حمله مستقیم به شورشیان حوثی تنها راه جلوگیری از بسته شدن خط کشتیرانی است، تصور می‌شود که دیگر مشاوران پنتاگون هشدار داده‌اند که این اقدام به تشدید تنشها با ایران که حوثی‌ها و هم‌چنین حماس را حمایت می‌کند، می‌افزاید.

گزارشها حاکی از آن است که مقامات پنتاگون نیز نگران هزینه‌های عملیات دفاعی خود در دریای سرخ هستند.

USS Carney تنها در روز شنبه ۱۴پهپاد را رهگیری کرد. یکی از مقامات وزارت دفاع ایالات متحده به پولیتیکو گفت: تعادل هزینه‌ها به نفع ما نیست.

موشک‌های نیروی دریایی می‌توانند تا ۲.۱میلیون دلار (۱.۶۵میلیون پوند) برای هر شلیک علیه پهپادهای حوثی که فقط چند هزار دلار قیمت دارند، هزینه داشته باشند.

بحران در خطوط کشتیرانی منجر به جهش قیمت نفت خام شده است که در پمپ‌بنزین به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شود، در حالی که تحویل برای ایام کریسمس به چین و سایر کشورهای آسیایی احتمالاً به‌دلیل تغییر مسیر کشتیهای تجاری از طریق دماغه امید نیک به تأخیر می‌افتد.

محمد عبدالسلام، یکی از سران حوثیهای یمن، قول داد که حملات به کشتیهای عبوری را ادامه دهد.

هم‌چنین نگرانی‌هایی وجود دارد که حمله به حوثی‌ها تنشها با رژیم ایران را افزایش دهد و درگیری غزه را به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل کند.

رژیم ایران از حوثی‌ها، حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی که مخالف موجودیت اسراییل هستند، حمایت می‌کند و کشورهای غربی تاکنون از دیگر گروهها خواسته‌اند که از درگیری دوری کنند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bee3866b-fbde-468f-ba5d-c463a3573494"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات