728 x 90

سایت تلویزیون و.ار.ت.بلژیک: ظاهراً اولین توافقات اصولی مبادلهٔ زندانیان بین بلژیک و رژیم ایران قبل از دستگیری واندکاستل انجام شده است

اولیویه واندکاستل، کارمند سابق سازمان غیردولتی بلژیکی زندانی در ایران
اولیویه واندکاستل، کارمند سابق سازمان غیردولتی بلژیکی زندانی در ایران

سایت تلویزیون و.ار.ت. بلژیک: به‌گزارش جنبش اپوزیسیون ایران اسناد موجود نشان می‌دهد که «معامله با رژیم ایران» به‌خاطر اسدی صورت گرفته و «اولیویه واندکاستل قربانی آن شده است».

سایت تلویزیون و.ار.ت بلژیک در گزارشی به موضوع تسخیر سایتهای وزارت خارجی رژ‌یم و پرونده اسدالله اسدی دیپلمات تروریست پرداخت. این رسانه بلژیکی گزارش خود را با طرح یک سؤال آغاز می‌کند:

«آیا اولیویه واندکاستیل قربانی به‌اصطلاح «معامله (با رژیم) ایران» بود؟

اسناد منتشر شده از سوی اپوزیسیون ایران نشان می‌دهد که اولیویه واندکاستل، کارمند سابق سازمان غیردولتی بلژیکی، برای آزادی «دیپلمات» اسدالله اسدی که در بلژیک به‌اتهام توطئه سوءقصد علیه ایرانیان در خارج از کشور محکوم شده است، توسط (رژیم) ایران به‌گروگان گرفته شده است. ظاهراً اولین توافقات اصولی مبادلهٔ زندانیان بین بلژیک و (رژیم) ایران قبل از دستگیری واندکاستل انجام شده است.

بر این اساس گفته می‌شود، اولین نسخه از مبادلهٔ زندانیان، یعنی «معامله» بحث‌برانگیز « (با رژیم) ایران»، در تاریخ ۲۶آوریل۲۰۲۱ در تهران... امضا شده و اولین امضای اساسی آن توسط نمایندگان وزارت‌خانه‌های خارجهٔ دو طرف در ۳۱می۲۰۲۱ صورت گرفته است.

اسدالله اسدی به‌اصطلاح دیپلمات (رژیم) ایران در تاریخ ۴فوریه۲۰۲۱ در آنتورپ به‌دلیل برنامه‌ریزی برای حملهٔ تروریستی به‌اجلاس ایرانیان مقیم خارج از کشور در نزدیکی پاریس در سال۲۰۱۸، به ۲۰سال زندان محکوم شد. در ماه می۲۰۲۱ محاکمه‌های دیگری علیه او و همدستانش صورت گرفت.

در آن زمان اولیویه واندکاستل هنوز آزاد بود و می‌توانست بدون هیچ مشکلی در ایران بماند. اما در ۲۴فوریه۲۰۲۲ به‌اتهام جاسوسی که هرگز رسماً اعلام نشد دستگیر شد و پس از یک دادگاه نمایشی، به ۴۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق و یک میلیون دلار جریمه محکوم شد. به‌گزارش جنبش اپوزیسیون ایران، اسناد موجود نشان می‌دهد که «معامله (با رژیم) ایران» به‌خاطر اسدی صورت گرفته و «اولیویه واندکاستل قربانی آن شده است».

به‌گفته کابینهٔ وینسنت ون‌کوئیکنبورن وزیر دادگستری بلژیک، مذاکراتی در خصوص تبادل زندانیان بین کشورمان و (رژیم) ایران انجام شده است. تاریخ توافق رسمی «معامله (با رژیم) ایران» در ۱۱مارس ۲۰۲۲ است. همان‌طور که از اسناد هک‌شدهٔ (رژیم) ایران مشخص شده، گفته می‌شود که در دسامبر۲۰۲۰ یک مکالمهٔ تلفنی بین سوفی ویلمس وزیر امور خارجه وقت بلژیک و همتای او از (رژیم) ایران محمدجواد ظریف صورت گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/76ff8602-4a3d-4ea2-9a22-9d6ab928f240"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات