728 x 90

سازمان ملل متحد اعدام آرمان عبدالعالی را محکوم کرد

سازمان ملل متحد اعدام آرمان عبدالعالی را محکوم کرد
سازمان ملل متحد اعدام آرمان عبدالعالی را محکوم کرد

سازمان ملل متحد در ژنو روز چهارشنبه سوم آذر در توئیتی اعدام آرمان عبدالعالی را محکوم کرد.

در

"We condemn the execution in #Iran 🇮🇷 of #ArmanAbdolali, who was below the age of ۱۸ at the time of his alleged crime. The execution of child offenders is categorically prohibited under international human rights law," -- @LizThrossell of @UNHumanRights https://t.co/۶LnJmt۵NOF pic.twitter.com/U۰۱joY۰jHv

— UN Geneva (@UNGeneva) November ۲۴, ۲۰۲۱ ">توئیت سازمان ملل آمده است:

«اعدام آرمان عبدالعالی در ایران را که در زمان جرم ادعایی زیر ۱۸سال سن داشت محکوم می‌کنیم. اعدام مجرمان کودک طبق قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر مطلقاً ممنوع است.»

لیز تروسل، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد، درباره اعدام آرمان عبدالعلی در یک موضع‌گیری که در سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد منتشر شده است نوشت:
ما اعدام امروز آرمان عبدالعالی در ایران را محکوم می‌کنیم. سن او در زمان ارتکاب جرم انتسابی زیر ۱۸سال بود.

این امر عمیقاً نگران‌کننده و شوکه‌کننده است که به‌رغم مداخله طرف‌های متعدد در این پرونده، از جمله تعامل مستقیم دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد با دولت ایران، حکم اعدام او اجرا شد.

اعدام مجرمان کودک طبق قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر مطلقاً ممنوع است و به ایران یادآوری می‌کنیم که موظف به رعایت این ممنوعیت است.

ما هم‌چنین ابراز انزجار می‌کنیم که طی دو ماه گذشته عبدالعالی شش بار قبل از اجرای اعدام برنامه‌ریزی شده به سلول انفرادی منتقل شده بود که در هر بار اجرای حکم به تعویق افتاد و سپس در ۲۴نوامبر حکم اعدام اجرا شد.

عبدالعالی که در زمان متهم شدن به‌قتل ۱۷ساله بود، در سال۲۰۱۴ دستگیر شد و در سال۲۰۱۵ مجرم شناخته شد. ما نگرانی جدی داریم که پرونده او از الگوی محکومیت کودکان مجرم پس از یک دادگاه ناقص و بر اساس اعترافات اجباری پیروی می‌کند.

عبدالعالی که در سال۲۰۲۰ مجدداً محاکمه شد و سپس در سپتامبر سال جاری مجدداً به اعدام محکوم شد، اعترافات خود را پس گرفت و گفت که این اعتراف زیر شکنجه گرفته شده است.

بیش از ۸۵نفر در ایران به‌دلیل جنایاتی که گفته می‌شود در دوران کودکی مرتکب شده‌اند در صف اعدام هستند. عبدالعالی دومین مجرم نوجوانی است که در سال جاری در ایران اعدام شده است.

ما از مقامات ایران می‌خواهیم که مطابق تعهدات بین‌المللی این کشور، تمامی اعدام‌های مجرمان کودک را متوقف کرده و بلافاصله احکام اعدام علیه آنها را کاهش دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/195f47dd-3810-4eb7-af67-578857785a00"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات