728 x 90

سازمان ملل متحد: سرکوب مدافعان حقوق‌بشر در ایران شدیدتر شده است

سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران شدیدتر شده است
سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران شدیدتر شده است

سازمان ملل ‌متحد گزارش میشل فورست، گزارشگر ویژه سازمان ملل ‌متحد در مورد وضعیت مدافعان حقوق‌بشر در سراسر دنیا را منتشر کرد. در این گزارش آمده است سرکوب مدافعان حقوق‌بشر در ایران در سال ۲۰۱۸ شدیدتر شده است.

رژیم ایران مدافعان حقوق‌بشر را هم‌چون تهدید بر امنیت ملی در نظر می‌گیرید، بر همین اساس هیچ قانون ملی‌ای برای محافظت از مدافعان حقوق‌بشر در ایران وجود ندارد. دولت ایران همچنین مدافعان حقوق‌بشر را به جاسوسی برای کشورهای غربی یا فعالیت‌های تروریستی متهم می‌کند.

سازمانهای حقوق‌بشری نگرانی خود را علاوه بر مدافعان حقوق‌بشر در ایران در مورد روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری، فعالان حقوق زنان، فعالان دانشجویی، فعالان سیاسی و مدنی و اعضای اقلیت‌های متعدد ساکن ایران بیان کرده‌اند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که آنها همیشه در معرض بازداشت‌های خودسرانه و در زمان بازداشت در معرض شکنجه، محرومیت از خدمات درمانی، اعدام و محاکمه‌های ناعادلانه هستند. حتی خانواده‌ها و کودکان این افراد در امان نیستند و همیشه در معرض تهدیدهای مختلف قرار می‌گیرند.

 

سانسور اینترنتی در ایران

در سال ۲۰۱۸ بسیاری از شبکه‌های فضای مجازی در ایران فیلتر شدند.

در جریان اعتراضات سراسری ۲۲تن کشته و بیشتر از هزار تن دیگر بازداشت شدند.

فعالان کارگری، سندیکایی و محیط‌زیستی نیز در سال اخیر با فشارها، بازداشت‌های خودسرانه روبه‌رو شدند و کاووس سیدامامی یکی از فعالان محیط‌زیست در زندان و در وضعیت مشکوکی جان باخت.

همچنین در گزارش اشاره شده است که گزارشگر ویژه در مورد مدافعان حقوق‌بشر در ایران نگرانی جدی دارد زیرا فکر می‌کند که آنها از هیچ‌گونه پشتیبانی قانونی برخوردار نیستند. سرکوب مدافعان حقوق‌بشر در سال ۲۰۱۸ شدیدتر هم شد.رژیم ایران با سرکوب، پاسخ‌های خشونت‌آمیز به اعتراضات مسالمت‌آمیز، شکنجه و قرار دادن آنها در وضعیت‌های دشوار در زندان، محاکمه‌های ناعادلانه و مرگ‌های مشکوک در زندان و صدور حکم‌های طولانی‌مدت حبس و اعدام به فعالیت‌های مدافعان حقوق‌بشر واکنش نشان می‌دهد. از دسامبر سال ۲۰۱۷ به بعد وضعیت این مدافعان در ایران بیش‌ از‌پیش خطرناک‌تر شده است.

در پایان وی از رژیم ایران می‌خواهد که فشارهای بی‌وقفه خود بر مدافعان حقوق‌بشر را متوقف کند. دولت باید بداند که فعالان حقوق‌بشر نقشی مشروع و سازنده در فضای سیاسی و اجتماعی دارند، به ساکت کردن این مدافعان با عناوین انتساب عناوینی چون عناصر خارجی و تهدید بر امنیت ملی پایان بدهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d11d35e5-e196-4893-b708-aff6cc4f17ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات