728 x 90

زندانی سیاسی رامین حسین پناهی با خطر اعدام فوری روبه‌رو است

زندانی سیاسی رامین حسین پناهی
زندانی سیاسی رامین حسین پناهی

دژخیمان خامنه‌ای در زندان سنندج، رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام را دوشنبه شب به زندان گوهردشت کرج منتقل کردند.

امجد حسین پناهی در رابطه با انتقال برادرش به گوهردشت در پیامی گفت: «رامین را به بهانه درمان از بند خارج کردند، اما اکنون مشخص شد که وی را به زندان گوهردشت منتقل کرده‌اند و ما به‌شدت نگران اجرای حکم برادرم هستیم.»


فراخوان برای لغو اعدام زندانی کرد رامین حسین پناهی

ژنو – کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل در بحبوحه‌ٔ گزارشات که رامین بعد از پایان ماه مبارک رمضان اعدام خواهد شد یک فراخوان جدید به رژیم ایران دادند که حکم اعدام داده شده به کرد ایرانی رامین حسین پناهی را لغو کنند.

در این فراخوان آمده است: اعدام آقای پناهی پیشتر برای تاریخ ۱۳ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده بود ولی به تعویق افتاد. مطلع شدیم که درخواست بازبینی قضایی توسط دیوان عالی رژیم ایران در ۱۰خرداد ماه برابر با آخر ماه مه رد شد و حکم وی سپس به دفتر مسئول اجرای حکم ارجاع داده شد. کارشناسان گفتند. "مقامات ایران باید اکنون اعدام آقای پناهی را متوقف کنند و حکم اعدام بر علیه وی را لغو کنند."

 

حکم اعدام رامین حسین پناهی نمونه اعدامهای فراقضایی و خودسرانه

این فراخوان در پی یک فراخوان مشابه در ماه گذشته توسط گزارشگر ویژه اعدامهای فراقضایی، صحرایی و خودسرانه آگنس کالامارد است که ابراز نگرانی کرد که آقای پناهی به‌صورت عادلانه محاکمه نشده بود و این‌که با وی در بازداشت بدرفتاری شده بود و وی شکنجه شده بود.

خانم کالامارد گفت: "ما در حالیکه به تعویق افتادن حکم در ماه مه را تصدیق می‌کنیم، ابراز تأسف می‌کنیم که ایران به‌نظر می‌آید قصد دارد آقای پناهی را اعدام کند و به فراخوانهای قبلی برای لغو حکم اعدام و تضمین این‌که وی به‌صورت عادلانه محاکمه شود، بی‌توجهی کند."

 

شکنجه رامین حسین پناهی در زندان

کارشناسان سازمان ملل گفتند نگرانیهای قانونی زیادی در رابطه با رسیدگی به این مورد وجود داشت از جمله گزارشاتی که آقای پناهی شکنجه شده بود، از دسترسی به وکیل یا رسیدگی درمانی محروم شده بود و این‌که وی در سلول انفرادی نگهداری شده بود.

کارشناسان نگرانیهایشان نسبت به این‌که اتهامات آقای پناهی با استانداردهای بین‌المللی همخوان نیست که مشخص می‌کند که حکم اعدام باید محدود به موارد قتل عمدی باشد، را نیز ابراز کردند.


نگرانی عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل از رأی صادره در سال ۱۳۹۶علیه رامین و از آنچه "ناپدیدشدگان اجباری" چهار عضو این خانواده خواند، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است خانواده حسین پناهی از وضعیت رامین که در معرض خطر اعدام غیرقانونی، شکنجه و عدم رسیدگیهای لازم پزشکی با توجه به جراحات برداشته در درگیری، قرار دارد خبر ندارند، و از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کردند.

در ۱۱اردیبهشت ۱۳۹۶، عفو بین‌الملل از کارگزاران رژیم خواست اعدام حسین پناهی که قرار بود روز پنجشنبه ۱۳اردیبهشت اعدام شود را متوقف کنند. فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه گفت که این مرد کُرد در کمتر از یک ساعت به اعدام محکوم شد.

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1e08933-f82f-4d1a-ae42-a93382b61655"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات