728 x 90

رژیم ایران بعد از قطعنامه آژانس «در حال گسترش ظرفیت غنی‌سازی است»

تأسیسات غنی‌سازی - عکس از آرشیو
تأسیسات غنی‌سازی - عکس از آرشیو

رویترز روز ۲۳خرداد در گزارشی نوشت: دیپلومات‌ها می‌گویند رژیم ایران ظرفیت غنی‌سازی را پس از قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گسترش می‌دهد.
این خبرگزاری می‌نویسد: دیپلومات‌ها روز چهارشنبه گفتند که رژیم ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود در ۲سایت زیرزمینی، به قطعنامه هفته گذشته هیأت نظارت بر هسته‌یی سازمان ملل علیه خود، پاسخ می‌دهد، اما به‌گفته دیپلومات‌ها، تشدید تنش به اندازه‌ای نیست که بسیاری از آن نگران بودند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۶خرداد سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.


رژیم ایران به چنین قطعنامه‌هایی از سوی شورای حکام ۳۵کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان می‌دهد و ۱۸ماه قبل با غنی‌سازی تا ۶۰درصد خلوص، نزدیک به درجه تسلیحات، در سایت دوم و اعلام یک منطقه بزرگ به قطعنامه قبلی توسعه برنامه غنی‌سازی آن واکنش نشان داد.
۵دیپلومات گفتند، این‌بار رژیم ایران قصد دارد آبشارها یا خوشه‌های بیشتری از سانتریفوژها، در هر ۲سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود نصب کند. ۳نفر از دیپلومات‌ها گفتند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی از برنامه پیشرفت رژیم ایران را برای ارائه به کشورهای عضو در روز پنجشنبه ارائه می‌کنند.
یک دیپلومات مستقر در وین با اشاره به میزان تشدید تنش در ایران گفت: «آنقدری که من انتظار داشتم نیست».
آنها با اشاره به کشته شدن ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه گذشته و انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دلیل سقوط هلیکوپتر گفتند: چرا؟ نمی‌دانم. شاید آنها منتظر دولت جدید هستند که انتخابات در ۲۸ژوئن برگزار می‌شود.
- دیپلومات‌ها در مورد تعداد یا نوع سانتریفوژهای اضافه‌شده یا سطح غنی‌سازی آنها توضیحی ندادند، اگر چه یک دیپلومات گفت که از آنها برای افزایش سریع تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰درصد نزدیک به ۹۰درصد درجه تسلیحاتی استفاده نمی‌شود.
دیپلومات‌ها گفتند که منتظر خواهند ماند تا ببینند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش بدهد ایران واقعاً چه کرده است، اما از برنامه‌های ایران آگاه هستند.
یکی از دیپلومات‌ها گفت، این حرکت «در پایین‌ترین حد انتظارات است و ما کاملاً مطمئن هستیم که آنها به‌هرحال با قطعنامه یا بی‌قطعنامه آن را انجام می‌دادند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72479dba-808a-405d-a2c5-9476eb6d1ad7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات