728 x 90

رویترز: قدرتهای غربی در آژانس به‌دنبال اتحاد علیه ایران هستند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بنا به گزارش رویترز دیپلماتها روز سه‌شنبه۲۲ شهریور گفتند که قدرتهای غربی در حال لابی‌گری با کشورهای دیگر در هیأت ناظر هسته‌یی سازمان ملل هستند تا به‌طور مشترک بر رژیم ایران فشار بیاورند تا پاسخ‌هایی را که مدت‌هاست در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده به‌دنبال آن بوده را بدهد.
شورای حکام ۳۵کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین نشست سه‌ماهه خود در ژوئن قطعنامه‌یی را تصویب کرد که در آن «نگرانی عمیق» را از ناشناخته ماندن آثار به‌دلیل همکاری ناکافی ایران ابراز کرد و از تهران خواست تا «بدون تأخیر» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل کند. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین می‌گوید که از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفت و تعاملی از سوی ایران صورت نگرفته است.
به جای تصویب قطعنامه جدید در نشست این هفته هیأت مدیره، چهار کشور پشت قطعنامه ژوئن - آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان - بیانیه مشترکی را تهیه کرده‌اند که در آن حمایت مجدد از این متن را تأیید کرده‌اند، به این امید که بسیاری از کشورهای دیگر نیز آن را امضا کنند.
در متنی که توسط رویترز مشاهده شده با اشاره به تحقیقات چند ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً برای انجام تعهدات قانونی‌اش عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده را بپذیرد»... یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت که پاریس و شرکای آن در حال رایزنی هستند تا ببینند چگونه به بن‌بست فعلی پاسخ دهند و جلسه بعدی هیأت مدیره آژانس در نوامبر را آماده کنند. این دیپلمات گفت: «امروز هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد» و افزود که قدرتهای غربی هنوز از یافتن راه‌حل دیپلماتیک دست برنداشته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0e14ec6-9f87-4407-b64c-e81d26fe87b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات