728 x 90

رویترز - «فاجعه آلودگی هوا در ایران»

فاجعه آلودگی هوا در ایران
فاجعه آلودگی هوا در ایران

خبرگزاری رویترز ۸اسفند در گزارشی از وضعیت وخامت‌بار آلودگی هوا در ایران می‌نویسد: در زمستان امسال در ایران، اورژانس‌های بیمارستانها پر شده، مدارس مرتباً تعطیل شده‌اند، و بسیاری از مردم به‌دلیل دود غلیظ سمی در هوا، قادر به رفتن سر کار یا حتی ترک خانه‌های خود نیستند. یکی از کارشناسان برجسته سازمان ملل این وضعیت را «فاجعه آلودگی هوا» خوانده است.

رویترز می‌افزاید: هوای کثیف به یک معضل مزمن در ایران تبدیل شده است. بسیاری از شهرهای آن از جمله تهران به‌دلیل انتشار گازهای گلخانه‌یی از میلیون‌ها وسیله نقلیه قدیمی در جاده‌ها و پالایشگاهها، نیروگاهها و کارخانه‌ها، مرتباً جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان هستند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران، سالانه حداقل ۴۰هزار نفر در سراسر کشور به‌دلیل مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا، از عفونتهای تنفسی و سرطان ریه، تا بیماریهای قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

با این حال، کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند وضعیت در حال بدتر شدن است زیرا کشور مقادیر بیشتری از مازوت - سوختی با کیفیت پایین و بسیار آلاینده - را می‌سوزاند.

به گفته کارشناسان بهداشت، سوزاندن مازوت باعث انتشار گازهای سمی مانند دی اکسید گوگرد می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری شدید و مرگ زودرس شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1b3ec21-baca-4e63-8585-e747d9b74f8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات