728 x 90

رویترز: شکست تلاشهای رژیم ایران برای قاچاق نفت با نفتکشهای خارجی

شکست تلاشهای رژیم ایران برای قاچاق نفت با نفتکشهای خارجی
شکست تلاشهای رژیم ایران برای قاچاق نفت با نفتکشهای خارجی

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۹۷ فاش کرد رژیم ایران به شکل پنهانی در حال جستجو برای نفتکش‌های خارجی دست دوم است تا آنها را با ناوگان کشتیرانی کهنه خود برای صادرات نفت جایگزین کند.

رویترز می‌نویسد تجهیزات فنی برای ردیابی کشتی‌ها پیشرفت زیادی داشته و آمریکا نیز به‌دقت صادرات نفت ایران و شبکه‌هایی را که به جمهوری اسلامی کمک می‌کنند زیر نظر دارد.

این گزارش به‌ نقل از کارشناسان می‌نویسد که نفتکش‌های بزرگ از دریافت و انتقال نفت ایران اجتناب می‌کنند و حتی چین نیز در تلاش است تا تحریم‌های آمریکا را به‌دقت مراعات کند.

بر اساس گفته‌ منابع صنعتی از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه، مذاکرات ایران با کره جنوبی برای خرید ۱۰نفتکش به بن‌بست خورده است.

پاناما هم حداقل ۲۱نفتکش ایرانی را که با پرچم این کشور در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کردند از لیست ثبت کشتی‌ها خارج کرده است و ایران تلاش می‌کند پرچم کشورهای دیگر مانند ویتنام را جایگزین پاناما کند.

البته رویترز با استناد به منابعی نوشته است که احتمالاً بیش از ۶۰کشتی ایرانی شامل نفتکش‌ها در پاناما ثبت شده بودند.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ارائه خدمات بیمه و بندری به نفتکش‌های ایران با محدودیت مواجه است. رژیم ایران برای فرار از این تحریم‌ها، بخشی از نفتکش‌های خود را در خارج ثبت کرده که با پرچم دیگر کشورها تردد می‌کنند، موضوعی که چندی است در رسانه‌ها نیز مطرح می‌شود و اخیراً آمریکا اعلام کرد که پاناما دیگر اجازه استفاده پرچم این کشور برای نفتکش‌های ایرانی را نمی‌دهد.

 

درآمد نفتی رژیم ایران از نفت زیر سؤال است

نفت ۷۰درصد درآمدهای جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و آمریکا هشت کشور را معاف کرده تا خرید نفت ایران را تا اردیبهشت ماه آینده «به شکل محدود» ادامه دهند.

کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را به صفر رسانده و کشورهای آسیایی نیز ۴۹درصد از خرید نفت ایران را کاهش داده‌اند.

رویترز می‌افزاید بعد از تحریم شبکه ناوگان نفتکش‌های ثبت شده در یونان در دور اول تحریم‌ها (۲۰۱۲تا ۲۰۱۶) توسط آمریکا، شرکتها و کشورهای خارجی از ثبت نفتکش‌های ایران هراس دارند.

صادرات نفت خام ایران هم‌اکنون حدود یک میلیون بشکه است که نسبت به زمان قبل از خروج آمریکا از برجام بیش از نصف کاهش یافته است.

یک مقام رسمی دیگر ایران نیز به رویترز گفته است ایران در حال مذاکره با کره جنوبی برای دریافت ۱۰نفتکش بزرگ که هر یک ظرفیت انتقال ۲میلیون بشکه نفت داشتند را آغاز کرده بود، اما تحریم‌ها مانع از ادامه این معامله شد، اگر چه هنوز هم مذاکرات ادامه دارد.

رویترز می‌نویسد ایران و شرکت‌های «کشتی سازی دِوو» و «مهندس دریایی» کره جنوبی بعد از برجام مذاکراتی برای تشکیل شرکتی مشترک جهت راه‌اندازی یک کارخانه کشتی‌سازی در ایران آغاز کردند.

یک سخنگوی دوو به این خبرگزاری گفته است که تفاهم‌نامه‌ای نیز در سال ۲۰۱۶ امضا شد، اما مذاکرات پیشرفتی نداشته است، اما یک مقام ایرانی به رویترز گفته است مذاکرات ادامه دارد.

رژیم ایران بیش از ۵۰نفتکش بزرگ دارد که بخشی از آنها کهنه هستند. از طرفی بر اساس داده‌های شرکت‌های بین‌المللی حدود یک پنجم از این نفتکش‌ها فقط برای ذخیره نفت بی‌مشتری ایران استفاده می‌شوند.

۱۶نفتکش ایران بیش از ۱۹سال سن دارند و سه نفتکش ایران نیز از ۱۹۹۶ در حال فعالیت هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef52333b-93e6-4481-a569-f7cb09d53e44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات