728 x 90

رویترز: دیوان عالی آمریکا رأی به «مصونیت محدود» دونالد ترامپ داد

دادگاه عالی آمریکا
دادگاه عالی آمریکا

خبرگزاری رویترز روز ۱۱تیر در خبری نوشت: دادگاه عالی آمریکا حکم می‌کند که ترامپ برای اقدامات رسمی و نه خصوصی مصونیت دارد. دیوان‌عالی آمریکا در اعلام نظری تاریخی درباره اتهامات علیه دونالد ترامپ اعلام کرد رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده برای اقدامات رسمی خود مصونیت کامل دارد و برای اقدامات غیررسمی خود مصونیت ندارد.

در عین‌حال قضات این دیوان روز دوشنبه ۱۱ تیر حاضر به صدور حکم قطعی نشدند و دستور دادند دادگاههای محلی و پایین‌رتبه‌تر درباره برخورد با پرونده دونالد ترامپ تصمیم بگیرند.

نتیجه این تصمیم آن است که رسیدگی به اتهامات آقای ترامپ درباره اتهام وارد شده به او مبنی بر نپذیرفتن شکست در انتخابات ۲۰۲۰ با تأخیر بیشتر مواجه خواهد شد و او پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در ماه نوامبر محاکمه نمی‌شود.

این حکم با رأی موافق شش عضو محافظه‌کار و مخالفت سه عضو لیبرال این نهاد صادر شده است. متن حکم را جان رابرتس یکی از قضات محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا تنظیم کرده است.

جان رابرتس در بخشی از این حکم می‌نویسد: «ما به این نتیجه رسیدیم که بر اساس ساختار قانون اساسی آمریکا که تفکیک قوا را تضمین می‌کند، طبیعت قدرت رئیس‌جمهور مستلزم حدی از مصونیت در قبال پیگرد قضایی در حوزه اقدامات و تصمیم‌های او در دوران عهده‌داری این مقام است».

حکم دیوان عالی آمریکا می‌افزاید: «این مصونیت دست کم در ارتباط با اقدامات او در چهارچوب اختیاراتی که قانون اساسی به رئیس‌جمهور اعطا کرده مطلق است. در سایر حوزه‌های اقدامات رسمی و حکومتی نیز او مستحق مصونیت است».

جان رابرتس در ادامه حکم خود تصریح کرد که حکم دادگاه محلی برای بررسی مجدد به این دادگاه ارجاع خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d32366f0-fec8-40ae-adcf-324c680f68e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات