728 x 90

رویترز: در لیست تروریستی سیاست و نه محتوی، آمریکا و ایران را هدایت می‌کند

سپاه پاسداران
سپاه پاسداران

خبرگزاری رویترز روز ۲۲فروردین در مطلبی درباره بن بست مذاکرات اتمی موسوم به برجام و درخواست رژیم آخوندی برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریستی آمریکا نوشت: به‌نظر می‌رسد در لیست تروریستی سیاست و نه محتوی، آمریکا و ایران را هدایت می‌کند.
در مطلب رویترز آمده است: تحلیلگران گفتند که یکی از آخرین موانع بر سر راه احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران که درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم ایالات متحده است، بیشتر یک موضوع سیاسی است تا که محتوایی باشد. یک منبع گفته است که ایالات متحده در ازای نوعی اقدام یا تعهد از سوی ایران برای مهار فعالیت‌های سپاه پاسداران، حذف این لیست‌گذاری را بررسی کرده است.

دنیس راس، مذاکره‌کننده قدیمی آمریکا در خاورمیانه، با اشاره به این‌که برخی از دمکراتها مخالف حذف آن هستند، گفت: با این حال، کاخ‌سفید به‌خوبی از حساسیت سیاسی و قیمت مرتبط با حذف این نیرو از لیست تروریستی آگاه است.

دیوید ایگناتیوس، ستون نویس واشنگتن پست روز جمعه گزارش داد که یک مقام ارشد دولت گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد ندارد نام تروریسم را کنار بگذارد.

یک مقام ارشد دولت بایدن در پاسخ به سؤالی درباره این گزارش گفت: ما قرار نیست در علنی مذاکره کنیم. هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: «در این مرحله مسئولیت واقعاً برعهده رژیم ایران است، به‌ویژه در این موضوع».


منتقدان حذف سپاه پاسداران از فهرست، و هم‌چنین کسانی که به این ایده علاقه دارند، می‌گویند که انجام این کار تأثیر اقتصادی کمی خواهد داشت زیرا دیگر تحریم‌های ایالات متحده، بازیگران خارجی را مجبور می‌کند از این گروه دوری کنند.
یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این ارزیابی کل دولت است که اگر هم تاثیری داشته باشد تأثیر قابل توجهی نخواهد بود».
این تا حدی به این دلیل است که سپاه پاسداران در لیست سیاه جداگانه آمریکا که پس از حملات ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ ایجاد شد، به‌عنوان یک «تروریست جهانی لیست‌گذاری شده ویژه» (SDGT) تحریم شده است.
... جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که حذف برچسب (سازمان تروریستی خارجی) FTO نشان می‌دهد دولت بایدن در برابر تروریسم نرم است، اتهامی که مقامات آمریکایی آن را رد می‌کنند.
مایکل مک کال، نماینده ارشد جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، هفته گذشته سپاه پاسداران را «ماشین کشتار» خواند که آمریکاییها را تهدید می‌کند و تأکید کرد این کار برای کاخ‌سفید هزینه سنگین سیاسی خواهد داشت.

او گفت: «این امر حزب دمکرات را در این مورد شقه خواهد کرد، اگر بیشتر نکند». جاش گاتهایمر، نماینده ایالات متحده، نماینده دموکرات از نیوجرسی، هفته گذشته گفت: «ما نمی‌توانیم با جان آمریکایی‌ها قمار کنیم و آنرا از لیست‌گذاری سازمانهای تروریستی خارجی حذف کنیم»... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23afc882-7583-4334-98bf-c9039641d84b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات