728 x 90

رویترز: دادگاه جهانی لاهه به اسراییل دستور داد تا تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه را اتخاذ کند

تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در مقابل دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) - عکس از رویترز
تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در مقابل دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) - عکس از رویترز

دادگاه بین‌المللی لاهه به صلاحیت خود

برای رسیدگی به پرونده نسلی کشی اسراییل در غزه رأی داد

و اسراییل را موظف شناخت اجازه دسترسی بشردوستانه به غزه را بدهد

 

خبرگزاری فرانسه

دادگاه در یک حکم تاریخی

توجه جهانیان را به خود جلب کرده است

 

جشن و پایکوبی فلسطینی‌ها

در برابر دادگاه

 

روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، رأی اولیهٔ خود را در پرونده ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی علیه اسراییل صادر کرد و متعاقباً این حکم در ۲۹صفحه در سایت دادگاه منتشر شد.

داگاه لاهه درخواست اسراییل را برای مختومه‌کردن پرونده رد کرد و صلاحیت این دادگاه را برای بررسی پرونده مورد تأیید قرار داد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه عالی سازمان ملل گفت که اسراییل باید از اعمال نسل‌کشی در غزه جلوگیری کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود، نوشت: «عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل روز جمعه به اسراییل دستور داد اجازه دسترسی بشردوستانه به غزه را بدهد و در یک حکم تاریخی در مورد پرونده‌یی صادر کرد که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

هر چند (دادگاه) دستور پایان عملیات نظامی اسراییل در غزه را نداد، اما از اسراییل می‌خواهد که هر گونه تحریک احتمالی به «نسل‌کشی» را «جلوگیری و مجازات کند».

دادگاه هم‌چنین از حماس خواست گروگانهای اسراییلی را که از ۷ اکتبر تحت بازداشت هستند «فوراً و بدون قید و شرط» آزاد کند».

خبرگزاری فرانسه، خاطرنشان کرد: «در این مرحله، دیوان بین‌المللی دادگستری درباره این‌که اسراییل در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است یا خیر، تصمیمی نمی‌گیرد. این بخش از رویه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در توضیحات خود اعلام کردند که نگران «فاجعه انسانی» غزه و هم‌چنین مرگ و میر متعدد و گزارش رنج مردم در این سرزمین فلسطینی هستند»... .

 

ریاض مالکی وزیر خارجهٔ دولت فلسطین از حکم دادگاه عالی ملل متحد استقبال کرد و گفت که قضات، «به‌نفع بشریت و قانون بین‌الملل رأی دادند» و حکم دادگاه «یک یادآوری مهم است که هیچ دولتی فراتر از قانون نیست».

وی افزود که فلسطین به همهٔ کشورها فراخوان می‌دهد که تضمین کنند، اقداماتی که دادگاه به آن حکم کرده، «از جمله توسط اسراییل» به‌اجرا گذاشته شود.

این یک پیروزی شایان توجه برای مردم فلسطین به‌ویژه اهالی غزه است. حکم دادگاه جشن و پایکوبی فلسطینیها را در برابر دادگاه و سایر نقاط برانگیخت

 

دولت آفریقای جنوبی حکم دادگاه لاهه را یک پیروزی تعیین‌کننده برای قانون بین‌الملل و یک پیشرفت قابل توجه در جستجوی عدالت برای مردم فلسطین دانست.

وزیر امور بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز گفت که «اکنون زمان مناسبی» برای مذاکرات حول راه‌حل دو کشوری است.

 

سی.ان.ان گزارش داد: «دادگاه عالی سازمان ملل به اسراییل دستور داد که فوراً برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدام کند، اما از فراخوان به آتش‌بس در منطقه جنگ‌زده خودداری کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری گفت اسراییل باید «همه تدابیر» را اتخاذ کند تا «اطمینان حاصل شود که ارتش (اسراییل) هیچ اقدامی را که ممکن است با کنوانسیون نسل‌کشی مغایرت داشته باشد، مرتکب نشود».

سی.ان.ان هم‌چنین گزارش داد که دیوان بین‌المللی دادگستری نتیجه‌گیری کرد که تحت مادهٔ ۲ کنوانسیون نسل‌کشی، فلسطینیان یک «جمعیت تحت حفاظت» هستند. رئیس دادگاه گفت: «دادگاه متوجه است که عملیات اسراییل به‌دنبال حملهٔ هفت اکتبر۲۰۲۳، به تعداد بالایی از کشته و مجروح و نابودی گستردهٔ خانه‌ها منجر شده است».

 

آسوشیتدپرس دربارهٔ حکم دادگاه لاهه، گزارش داد: «در این تصمیم بسیار مورد انتظاری که توسط هیأتی متشکل از ۱۷ قاضی اتخاذ شد، دیوان بین‌المللی دادگستری تصمیم گرفت این پرونده را رد نکند و دستور شش اقدام موقت را برای حفاظت از فلسطینیان در غزه صادر کرد.

بسیاری از این اقدامات توسط اکثریت قاطع قضات تأیید شد. یک قاضی اسراییلی به دو مورد از شش مورد آن، رأی مثبت داد».

آسوشیتدپرس، افزود: «پس از این حکم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ادعاهای نسل‌کشی را رد کرد و تأکید کرد که به جنگ ادامه خواهد داد.

 

به گزارش رویترز حکم روز جمعه در دادگاه بین‌المللی دادگستری به اتهام اصلی این پرونده - این‌که آیا نسل‌کشی رخ داده است - نمی‌پردازد، بلکه بر مداخله فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه می‌پردازد.

و از اسراییل می‌خواهد با تمام توان و اقدامات ممکن برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدام کند و این اقدامات را طی یک‌ماه به دادگاه گزارش نماید. علاوه بر این اسراییل باید برای بهبود وضعیت انسانی اقدام کند. دادگاه فلسطینیها را یک گروه حمایت شده تحت کنوانسیون نسل‌کشی می‌شناسد.

طبق حکم دادگاه همه طرف‌ها در نوار غزه ملزم به رعایت قوانین بین‌المللی هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d68b14cf-16e3-4672-b6c5-9848bda5fdce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات