728 x 90

رویترز: توافق هسته‌یی غیرنظامی آمریکا و عربستان چگونه ممکن است کار کند؟

محمد بن سلمان و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا
محمد بن سلمان و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا

رویترز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در گزارشی درباره دیدار جیک سالیوان با محمد بن سلمان درباره توافق هسته‌ای نوشت: توافق هسته‌یی غیرنظامی آمریکا و عربستان چگونه ممکن است کار کند؟
جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آخر این هفته به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد توافقنامه همکاری هسته‌یی غیرنظامی صحبت کند، بخشی از یک ترتیب گسترده‌تر که واشنگتن امیدوار است به عادی‌سازی روابط اسراییل و عربستان منجر شود.
- دو دلیل وجود دارد که ممکن است ریاض بخواهد این کار را انجام دهد.
اولین مورد این است که تحت برنامه اصلاحات جاه‌طلبانه محمد بن سلمان، چشم‌انداز ۲۰۳۰، هدف پادشاهی تولید انرژی تجدیدپذیر قابل توجه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی است. حداقل بخشی از این انتظار می‌رود که از انرژی هسته‌یی حاصل شود.
منتقدان دلیل بالقوه دومی را ذکر می‌کنند: این‌که ریاض ممکن است بخواهد در صورتی که روزی بخواهد به سلاح هسته‌یی دست یابد، با وجود پادمانهایی که در هر معامله با واشنگتن برای جلوگیری از این امر ذکر شده، بخواهد تخصص هسته‌یی را توسعه دهد.
ولیعهد عربستان مدت‌هاست گفته است که اگر رژیم ایران به سلاح هسته‌یی دست یابد، عربستان نیز از این روش پیروی خواهد کرد، موضعی که نگرانی عمیق طرفداران کنترل تسلیحات و برخی قانون‌گذاران آمریکایی را در مورد توافق احتمالی هسته‌یی غیرنظامی آمریکا و عربستان افزایش داده است.
مزایای استراتژیک تقویت امنیت اسرائیل، ایجاد یک ائتلاف گسترده‌تر علیه رژیم ایران و تقویت روابط ایالات متحده با یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی در زمانی است که چین به‌دنبال گسترش نفوذ خود در خلیج‌فارس است.

 

رویترز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در گزارشی دیگر نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مشاور امنیت ملی آمریکا درباره غزه، توافق دوجانبه دیدار کردند.
خبرگزاری دولتی عربستان روز یکشنبه گزارش داد، محمد بن سلمان و جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید برای گفتگو درباره یک توافق دوجانبه گسترده و جنگ اسراییل در غزه، دیدار کردند.
در این نشست در شهر ظهران عربستان نسخه نیمه نهایی پیش‌نویس توافقنامه‌های راهبردی بین دو کشور که تقریباً در حال نهایی شدن است بررسی شد.
واشنگتن و ریاض در مورد تضمینهای امنیتی ایالات متحده و کمکهای هسته‌یی غیرنظامی به‌عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر گفتگو کرده‌اند که امیدوار است ایالات متحده به عادی‌سازی روابط عربستان و اسراییل منجر شود.
محمد بن سلمان با دستیار ارشد امنیتی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین در مورد نیاز به یافتن یک مسیر معتبر برای ایجاد راه‌حل دو کشوری برای اسراییل و فلسطینی‌ها، توقف جنگ علیه شبه‌نظامیان حماس در غزه و تسهیل ورود به غزه بحث کردند.
عربستان به‌عنوان بزرگترین صادر‌کننده نفت جهان، کاندیدای آشکاری برای یک پیمان هسته‌یی که معمولاً با هدف ساخت نیروگاهها انجام می‌شود، نیست.
اما این کشور به‌دنبال تولید انرژی تجدیدپذیر قابل توجه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی تحت یک برنامه بلندمدت بلندپروازانه است، در حالی که منتقدان می‌گویند که ریاض ممکن است در صورتی که روزی بخواهد به تسلیحات هسته‌یی دست یابد، به تخصص هسته‌یی نیاز دارد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1876e5b-2c8a-42bb-958f-d90d167c6144"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات