728 x 90

رویترز: اخراج دپیلومات رژیم ایران از فرانسه در ارتباط با توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین در پاریس

گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس ۹تیر۹۷
گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس ۹تیر۹۷

خبرگزاری رویترز ۴آبان ۹۷ در گزارشی تحت عنوان: « فرانسه دیپلمات (رژیم) ایران را به‌خاطر توطئه شکست‌خورده بمب‌گذاری، اخراج کرد»، می‌نویسد: «منابع دیپلماتیک و امنیتی گفتند، فرانسه یک دیپلمات (رژیم) ایران را در پاسخ به توطئه شکست‌خورده حمله با بمب به یک گردهمایی در نزدیکی پاریس که توسط گروه اپوزیسیون ایران سازماندهی شده بود، اخراج کرد.

وزارت‌خارجه فرانسه روز دوم اکتبر گفت، هیچ‌ شکی وجود ندارد که وزارت اطلاعات (رژیم) ایران در پشت توطئه علیه گردهمایی ۳۰ژوئن قرار داشته است. (فرانسه) متعاقباً دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی (حکومت) تهران و دو تبعه (رژیم) ایران را مسدود کرد.

پنج منبع گفتند، حدود یک ماه پیش (فرانسه) یک گام هم فراتر رفته و یک دیپلمات (رژیم) ایران مستقر در پاریس را اخراج کرده است. دو تن از این منابع گفتند که این دیپلمات یک عامل اطلاعاتی (رژیم) ایران تحت پوشش دیپلماتیک بوده است.

وقتی از یک سخنگوی سفارت (رژیم) ایران در پاریس درباره اخراج این دیپلمات سؤال شد، وی پاسخی نداد. (رژیم) ایران پیش‌تر گفته است که ربطی به این تلاش برای حمله با بمب به آن گردهمایی ندارد. یک مقام (رژیم) ایران که حاضر نشد هویتش فاش شود، تکذیب کرد که هیچ‌گونه اخراجی صورت گرفته باشد.

عواقب توطئه شکست‌خورده، روابط بین پاریس و (حکومت) تهران را بیش‌ از‌ پیش پرتنش کرده است

تصمیم به اخراج یک مأمور اطلاعاتی مظنون، توجهات را مجدداً به موضوع (توطئه بمب‌گذاری) جلب می‌کند.

یک دیپلمات درباره این اخراج گفت: «بله این درست است»

دو دیپلمات و یک منبع امنیتی غربی گفتند که این اقدام مستقیماً به توطئه‌یی مرتبط است که جلسه شورای ملی مقاومت ایران را هدف قرار داد.

یک عملیات اطلاعاتی همآهنگ بین سرویس‌های فرانسه، آلمان و بلژیک منجر به خنثی‌ شدن این حمله طراحی‌شده طی روزهای قبل از گردهمایی شد که چندین شخصیت بسیار مهم از جمله وکیل ترامپ رودی جولیانی و چند وزیر پیشین اروپایی و عربی در آن شرکت داشتند.

بلژیک روز ۱۰اکتبر یک دیپلمات (رژیم) ایران که یکی از افراد تحریم‌شده توسط پاریس بود و سه تن دیگر را به طراحی برای بمب‌گذاری در گردهمایی (پاریس) متهم کرد.

 

در حالی که دور جدید تحریم‌های سخت‌تر ایالات متحده که صنعت نفت و تبادلات مالی را هدف قرار می‌دهد از ۴نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، هر گونه سخت‌تر شدن روابط با فرانسه، می‌تواند عواقب گسترده‌تری برای (حکومت) تهران داشته باشد.

فرانسه به (حکومت) تهران هشدار داده بود که انتظار پاسخ قدرتمندی را برای توطئه بمب‌گذاری خنثی‌ شده داشته باشد.

ماکرون و وزیر خارجه ژان-ایو لودریان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بعد از این‌که خواهان توضیح درباره نقش (رژیم) ایران شدند، با همتایان خود از (رژیم) ایران درباره این مسأله صحبت کردند.

در یک یادداشت داخلی وزارت‌خارجه فرانسه در ماه اوت... با اشاره به این توطئه بمب‌گذاری و سخت‌تر شدن موضع (رژیم) ایران نسبت به غرب، به دیپلماتها گفته شد که به ایران سفر نکنند.

در نشانه‌یی از این‌که این موضوع از چه میزان حساسیت برخوردار است، پاریس تعیین یک سفیر جدید در ایران را به‌حالت تعلیق درآورده و به تعیین فرستاده جدید (رژیم) ایران در فرانسه پاسخ نداده است.

دو دیپلمات ارشد فرانسوی گفتند، تا زمانی که فرانسه اطلاعات جزیی بیشتری را درباره این‌که چه کسی پشت این تلاش برای بمب‌گذاری بوده دریافت نکند، انتظار نمی‌رود انتصابی صورت گیرد.

 

خبرگزاری فرانسه در رابطه با اخراج دیپلمات رژیم ایران نوشت:

اخراج این دیپلمات ایرانی در سکوت کامل خبری در محافل رسانه‌یی فرانسوی انجام شده است.

در عین‌حال، این خبرگزاری، به‌نقل از دو منبع مطلع، تأکید کرد: دیپلماتی که به‌تازگی از فرانسه اخراج شده یکی از مأموران دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در پوشش یک مقام دیپلماتیک بوده است.

خبرگزاری فرانسه که موضوع اخراج دیپلمات رژیم ایران از فرانسه را پیگیری کرده است، به‌نقل از سه منبع مطلع دیگر تأیید کرده است که اخراج دیپلمات رژیم ایران از فرانسه در ارتباط مستقیم با پرونده طرح بمب‌گذاری نافرجام در گردهمایی مجاهدین خلق در حومه پاریس بوده است.

بلژیک، در دوم ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۱۸)، از خنثی کردن طرح بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه و بازداشت دو بلژیکی ایرانی‌تبار در این راستا خبر داد. گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، در روز شنبه ۳۰ژوئن/ ۹تیر در حومه پاریس برگزار شد.

دولت فرانسه، هم در روز دوم اکتبر، رژیم ایران را به تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سالیانه مجاهدین خلق متهم کرد.

بنا بر اعلام دادستانی فدرال بلژیک، این افراد، سوار بر یک خودرو مرسدس بنز همراه با مواد منفجره بسیار قدرتمندی بازداشت شدند.

بر اساس گزارشهای اولیه، خنثی‌سازی طرح بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس در نتیجه همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و قضایی سه کشور بلژیک، آلمان و فرانسه صورت گرفته است.

دیپلمات رژیم ایران، مأمور در اتریش، که پس از دستگیری در آلمان در اختیار بلژیک قرار گرفت، به‌طور رسمی از سوی بازپرس دادسرایی در شمال بلژیک به "تلاش برای ارتکاب قتل تروریستی و تدارک یک جرم تروریستی" متهم شد.

به‌دنبال برملا شدن طرح نافرجام بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در حومه پاریس، یک دیپلمات ایرانی نیز به همین اتهام از اتریش به بلژیک مسترد شد.

همچنین در ماه اکتبر، مقامات فرانسه دارایی "معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران" و دو شخصیت حقیقی، در ارتباط با همین پرونده را مسدود کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f9b30436-bddb-4175-80ac-686513af700e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات